IBOGAiN.SE Forum Index
IBOGAiN.SE
Forumet för diskussioner om ibogain och ibogainbehandlingar.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups 
 RegisterRegister   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   ProfileProfile   Log inLog in 

IndexIndex   search.php?search_id=newposts&sid=2a82777c8b72f62e4de287d721829b15View posts since last visit

Hjälp om Metadon och subutex

Post new topic   Reply to topic    IBOGAiN.SE Forum Index -> -> Öppet Forum
View previous topic :: View next topic  
Author Message
annalena

Topics: 2

PostPosted: Sun 08 Oct, 2006 10:53    Post subject: Hjälp om Metadon och subutex Reply with quote

Tänkte fråga lite allmänt om det här med olika behandlingsmetoder mot heroinberoende. Eftersom jag jobbar som volontär på RFHL Göteborg så har jag hamnat i en diskusion om metadon och subutex. RFHL är ju för båda behandlingarna, men jag tycker att det är att ersätta en drog med en annan.

Finns det någon som har testat dessa behandlingar och kan berätta lite vad som händer. Jag har själv ingen erfarenhet av heroin missbruk, utan jag missbrukade amfetamin och det är ju inte alls samma sak, utan jag slutade tvärt och det gick ju bra.

Skulle verkligen vara tacksam för era olika erfarenheter Smile
MVH AnnaLena
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Kuba
Administratör

Topics: 25

PostPosted: Sun 08 Oct, 2006 22:29    Post subject: Reply with quote

Har en nära bekant som gått på Subutex en längre tid. ska be henne skriva ner lite om det sen återkommer jag med hennes svar.

//Micke
Back to top
View user's profile Send private message
Krickman

Topics: 8

PostPosted: Mon 09 Oct, 2006 02:16    Post subject: Reply with quote

För att vara noga så är subutex och medtdon läkemedel, om än narkotikaklassade sådana. Men vist har du en poäng i att det är att byta ett beroende mot ett annat. Det är detta läkemedels industrin tjänar pengar på under resten av patientens liv till skilnad från ibogain som endast administreras vid något eller några tillfällen för att helt avbryta beroendet. Således vill läkemedelsbolagen inte konkurera med sig själva och något intresse att göra de nödvändiga ekonomiska satsningarna för att få ibogain klassificerat och godkänt som läkemedel saknas sålunda.
Motsatsen, att klacificera ibogain som narkotika ligger dock i läkemedelsbolagens intresse och eftersom det i slutändan var läkemedelsverket som klasificerade ibogain som narkotika och desutom har ett nära arbete med läkemedels industrin så är jag lite nyfiken på vilka summor som lades ner av dessa företag på lobby verksamhet för att förhindra att ibogain använda för att avbryta opiat missbruk på kliniker i sverige. Metadon och subutex påverkar samma receptor system i hjärnan som heroinet gör med skilnaden att det teraputiska indexet är klart mycket bättre vilket i praktiken betyder att de är mycket säkrare att använda än heroin. De ger även en jämn och stabil nivå pågrund av sin långa halveringstid och tar på detta vis bort de toppar och dalar ett heroinmisbruk inebär och gör att personen kan fungera nästan normalt. Det bästa är givetvis att helt avbryta missbruket men det är ingen höjdare då återfall är väldigt vandliga och risken för överdos är stor då toleransen för heroinet försvunnit under den rena perioden, vilket inebär att en "normal" dos kan vara direkt dödlig om personen inte snabbt kommer under läkarvård och ges läkemedel som blokerar heroinets verkan och får patienten att vakna till liv igen, dock med kraftiga abstinens symptom. Metadon och subutex har desutom kraftigare och mer utdragna abstinenssymptom pågrund av den längre halveringstiden och pågrund av detta är det innan en ibogain behandling lämpligt att byta tillbaka beroendet till t.ex morfin som har en mycket kortare halveringstid . Detta för att på kort tid kunna få alla droger ut systemet med minsta möjliga obehag för patienten, innan ibogainet administreras.

Kul att du angagerar dig inom missbruks vården och att du lyckades bli fri från ditt eget missbruk. Amfetamin missbruk, särskilt om det inte involverade sprutor, brukar vara mer psykiska än dett mer kropsliga beroende som snabbt skapas av opiater såsom morfin och heroin.

Alla former av snabb tillfredställelse skapar lätt beroenden, ju snabbare och intensivare tillfredställelse ju starkare beroende. Om drogen desutom har elacka fysiska och psykiska abstinenssymptom och de snabbt lindras av mer av samma så är dett upplagt för problem, Kanske inte på en gång men så småning om.

Om det är något som är oklart eller du har fler frågor så är det bara att ställa de, hoppas att jag lyckades räta ut några frågetecken i allafall.

annalena

Topics: 2

PostPosted: Mon 09 Oct, 2006 07:05    Post subject: Reply with quote

Very Happy Tack för snabbt svar. Jag försöker få RFHL intresserade av Ibogain eftesom vad jag ser av era berättelser här, verkar vara ett mycket bra allternativ, eller till och me bättre Smile Men RFhl är bra på många sätt, men än aning trångsynta och även motsägelsefulla Confused Men jag har med mig era erfarenheter och kämpar vidare.

Skriv gärna själv till RFHL riks eller Stockholm och försök påverka. Sen tänkte jag att om någon av er bor i Gbg och vill testa NADA akupunktur, hör av er till mig, jag ger gärna det. Det kostar för medlemmar på RFHL 50 kr och för ickemedlemmar 75 kr. Det lindrar abstinens, stress, deppresioner, ångest m.m.
Ha det gott och kämpa på, kram AnnaLena Very Happy
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Post new topic   Reply to topic    IBOGAiN.SE Forum Index -> -> Öppet Forum All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You cannot download files in this forum