IBOGAiN.SE Forum Index
IBOGAiN.SE
Forumet för diskussioner om ibogain och ibogainbehandlingar.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups 
 RegisterRegister   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   ProfileProfile   Log inLog in 

IndexIndex   search.php?search_id=newposts&sid=ff3ecb66b5d953a779619c5301e74cd3View posts since last visit

Undrar om ångesten...

Post new topic   Reply to topic    IBOGAiN.SE Forum Index -> -> Ibogain
View previous topic :: View next topic  
Author Message
hemlig

Topics: 3

PostPosted: Tue 09 Jan, 2007 13:19    Post subject: Undrar om ångesten... Reply with quote

Vad jag läst verkar det som ibugainet tar en igenom sitt liv och vad man har gjort osv. drar upp det till ytan eller vad man ska säga.

men får man inte ångest när allt man gjort plötsligt är där in your face så att säga?
Back to top
View user's profile Send private message
Sekreterarn

Topics: 16

PostPosted: Tue 09 Jan, 2007 14:28    Post subject: Re: Undrar om ångesten... Reply with quote

hemlig wrote:

men får man inte ångest när allt man gjort plötsligt är där in your face så att säga?

Många med ångest och deperssion finner Ibogainbehandlingen omtumlande. Jag har inte hört om någon som fått ångest av upplevelserna/bilderna medan Ibogainet verkar. Det förändrar inte konkret eller direkt, utan på ett diffust sätt som är svårt att sätta fingret på. Sakta men säkert faller bitar på plats, inte allt direkt utan med en viss fördröjd verkan. Många upplever fortfarande efter flera månader att de fortfarande utvecklas och får klarhet i sitt förflutna och orsaken till sina problem.
Back to top
hemlig

Topics: 3

PostPosted: Tue 09 Jan, 2007 14:32    Post subject: Reply with quote

jag menar sen efter behandlingen, att man får ångest över gammalt som man förträngt med droger o.s.v.
Back to top
Sekreterarn

Topics: 16

PostPosted: Tue 09 Jan, 2007 15:06    Post subject: Reply with quote

Nej, det har inte varit något problem för de personer jag har haft kontakt med efter behandlingen. Snarare tvärt om, Ibogainet öppnar för en förståelse av orsakerna till missbruket och hjälper att bearbeta underliggande problem. När man kan se vilka orsaker som finns har man en mer legitim ursäkt för sitt handlande så att säga, även om man alltid har det yttersta ansvaret för sitt eget handlande.

Så kort: Nej, Ibogainet framkallar inte ångest, snarare tvärt om förståelse och hjälp att acceptera. Smile
Back to top
Kuba
Administratör

Topics: 25

PostPosted: Tue 09 Jan, 2007 15:10    Post subject: Reply with quote

Quote:
jag menar sen efter behandlingen, att man får ångest över gammalt som man förträngt med droger o.s.v.

Det man har ångest för är ju att det ligger och trycker, kommer det upp så får det en chans att frigöras. Många inkl jag själv som genomgått behandling har kännt sej oerhört lättade efteråt. Bucklan som finns att läsa om i "aktuella behandingar" hade ihop med sitt codeinmissbruk oehört tunga depressioner där han knappt orka ta sej ur lägenheten. Första han gjorde efter sin behanding va och ta en vända golf, vilket han inte hade gjort innan på 2-3år nåt såntdär Smile

här är hans tråd:
http://forum.ibogain.se/viewtopic.php?t=133
Back to top
Operator

Topics: 45

PostPosted: Sat 27 Jan, 2007 10:45    Post subject: Re: Undrar om ångesten... Reply with quote

hemlig wrote:
Vad jag läst verkar det som ibugainet tar en igenom sitt liv och vad man har gjort osv. drar upp det till ytan eller vad man ska säga.

För att närma sig dina liknelser....

Ibogain tenderar att späcka upp de psykosociala finnarna och innehållet rinner ut, oftast är det ju inte speciellt behagligt att fatta saker och ting som man velat hålla från sig.

Så när acnebölderna spricker upp kanske du upplever "varandets olidliga lätthet" i dess dubbla betydelser. Du fejsar skammen i dina egna pormaskars infektiösa fett. Det spritter till och du får kläm på det hela kanske?
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Blixten

Topics: 0

PostPosted: Sun 28 Jan, 2007 19:24    Post subject: Re: Undrar om ångesten... Reply with quote

hemlig wrote:

Jo det kan man få, jag och min sambo gjorde varsin behandling i Okt -06 och min sambo genomled en månads kraftig ångest efteråt.
Hon, som vars känsloliv varit i stort sett obefintligt pga trauma, fick plötsligt tillgång till sina innersta känslor, vilket är bra!

Jag tror stenhårt på vikten av att ha någon slags psykologisk kontakt för eftervård, någon slags psykoterapeut.

Mvh/Blixten
Back to top
Operator

Topics: 45

PostPosted: Sun 28 Jan, 2007 20:01    Post subject: Re: Undrar om ångesten... Reply with quote

Blixten wrote:
hemlig wrote:

Jo det kan man få, jag och min sambo gjorde varsin behandling i Okt -06 och min sambo genomled en månads kraftig ångest efteråt.
Hon, som vars känsloliv varit i stort sett obefintligt pga trauma, fick plötsligt tillgång till sina innersta känslor, vilket är bra!

Jag tror stenhårt på vikten av att ha någon slags psykologisk kontakt för eftervård, någon slags psykoterapeut.

Mvh/Blixten

Absolut!

Det vore oerhört bra om vi snarast möjligt kunde få igång en självhjälpsgrupp där man kan dela med sig av sina egna erfarenheter, dels med de som redan har genomgått ibogainbehandlingen samt dels med professionella psykologer alternativt psykiatriker.

Paul som jag träffade i Prag sa så enkelt: I got my life back!

Så det är inte så konstigt om man måste börja lära sig saker och ting från början igen, kanske från en annan naturligare vinkel att se det hela och sitt liv på. Att gå från Horsezombifierad mumie till vanlig människa med vanliga behov kan ju givetvis vara en gigantisk omställning.

Vore mycket bra om vi kan börja skissa på hur det hela skulle kunna gå till, ibogainerfarenheten är nog så speciell och det snabba uppfriskandet kanske helt unikt så ett speciellt eftervårdsprogram avsett speciellt för detta vore nog önskvärt, eller vad tycks?

Att alla skriver ned sina egna unika erfarenheter är ju också oerhört vitkigt och kan vara fundamentalt lärorikt för någon annan i samma läge, att ha ångest och möta den kan ju faktiskt vara det mest ångestbefriande man kan göra i vissa lägen.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Post new topic   Reply to topic    IBOGAiN.SE Forum Index -> -> Ibogain All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You can attach files in this forum
You can download files in this forum