IBOGAiN.SE Forum Index
IBOGAiN.SE
Forumet för diskussioner om ibogain och ibogainbehandlingar.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups 
 RegisterRegister   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   ProfileProfile   Log inLog in 

IndexIndex   search.php?search_id=newposts&sid=261a8ca0e33ecb13e1b8d6b44a52cca4View posts since last visit

Det fysiska beroendet som kureras av ibogain?

Post new topic   Reply to topic    IBOGAiN.SE Forum Index -> -> Ibogain
View previous topic :: View next topic  
Author Message
ASTRONAUT

Topics: 25

PostPosted: Fri 18 Aug, 2006 18:39    Post subject: Det fysiska beroendet som kureras av ibogain? Reply with quote

Jag har en newbie-fråga..

Som jag har förstått det så, förutom att psykiskt få den opiatberoende att bli kvitt sitt missbruk, så kurerar även ibogain det fysiska beroendet som ju skapas av det faktum att endorfin-centra i hjärnan slutat producera endorfiner och andra ämnen eftersom detta tillförs intravenöst.

Med andra ord så "kickar" ibogainet igång dessa centra och får dom att fungera normalt.

Har jag förstått detta rätt?

Hur går detta till egentligen rent kemiskt (jag vet att psykedeliska substanser har en kraftig påverkan på signalsubstanser).

Är det nån som har en bra länk eller nått om just detta?

Back into orbit, signing out, ASTRONAUT!

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Kuba
Administratör

Topics: 25

PostPosted: Sat 19 Aug, 2006 03:18    Post subject: Reply with quote

Vet av egen erfarenhet att Ibogain har en väldigt stark fysisk påverkan på kroppen, som jag tycker är mer påtagligare än själva psykadeliska upplevelsen.

Går inte att röra kroppen, man vill ligga helt stilla, som att nervsystemet kopplas ur. Rör man på sej så blir det automatiskt obehagligt. Ungefär som stötar som går genom kroppen ifall man lyfter på armen, man behövde föreställa sej rörelsen innan den blev genomförbar.

Hela den fysiska upplevelsen gick i våger. När den visuella fasen va över så vart det fysiska väldigt påtaglig. Är som en kraftig reningsprocess sköljer genom kroppen och håller på i många timmar, och det är en påfrestande upplevelse men i slutändan väldigt nyttig.

Kroppen avgiftas genom behandlingen, blir helt ren på samma sätt som när man genomgår en detox,

därför upplevelsen är så fysiskt starkt präglande.

Visuella och insyn kommer som en bonus tror jag. Inte alla ens som upplever den Visuella fasen men ändå går ut och haft väldigt stor nytta av behandlingen eftersom det skett en städningsprocess och kroppen är avgiftad.

Men vad som igentligen händer, det är det ingen som vet på rak arm, exakt vilka mekanismer.

Finns att läsa om någon form av nervtillväxt på forumet, men det kan säkert nån annan svara bättre på än jag.
Back to top
View user's profile Send private message
Masque
Administratör

Topics: 67

PostPosted: Fri 08 Dec, 2006 19:08    Post subject: Reply with quote

Quote:
Ibogainets effekt på missbruk av alkoholtyp verkar främst vara medierad via ökningar av GDNF* i VTA (ventral tegmental area) som förser bland annat nucleus accumbens med dopamin & dopaminstödjande celler) Det ligger nära tillhand att spekulera i att Ibogainets effekter på andra typer av missbruk även medieras via denna funktion.

Tagit från en text om Ibogain.

Källan är http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids==15659598

I övrigt kan delar av http://www.ibogaine.org/alkaloids.html också vara intressant om du vill ha det på en högre medicinsk nivå. Där beskrivs också hur ibogain påverkar andra receptorer och signalsubstanser.
Back to top
View user's profile Send private message
Operator

Topics: 45

PostPosted: Mon 29 Jan, 2007 18:36    Post subject: Reply with quote

Ja, den svaga länken verkar i detta fallet vara dopaminneuroner i VTA vilka återställes till grundfunktion av ibogain eller en direkt riktad injektion av GDNF i VTA.

Det verkar också som att ibogain skapar en positiv feedbackloop som ser ut att vara ganska långvarig, vilket kanske kan förklara en del av ibogains unika effekter.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?CMD=search&DB=pubmed
Autoregulation of glial cell line-derived neurotrophic factor expression: implications for the long-lasting actions of the anti-addiction drug, Ibogaine.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Post new topic   Reply to topic    IBOGAiN.SE Forum Index -> -> Ibogain All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You can attach files in this forum
You can download files in this forum