IBOGAiN.SE Forum Index
IBOGAiN.SE
Forumet för diskussioner om ibogain och ibogainbehandlingar.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups 
 RegisterRegister   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   ProfileProfile   Log inLog in 

IndexIndex   search.php?search_id=newposts&sid=55dab48f32acf6337fe844582964a9b0View posts since last visit

Efter den 11e

Post new topic   Reply to topic    IBOGAiN.SE Forum Index -> Aktuella behandlingar -> Efter behandlingen
View previous topic :: View next topic  
Author Message
mario

Topics: 5

PostPosted: Fri 23 Feb, 2007 07:07    Post subject: Efter den 11e Reply with quote

Som jag berättat tidigare så behandlades jag den 11e feb av Patrick.

Förutsättningarna var; ca 10 års blandmissbruk avrundades med sista 3 åren på heroin och benz för hela slanten. Klev av 1993/94 och skött mig ganska bra till nu. Exakt hela tiden har suget efter opiaterna elle benz funnits där, i mindre eller högre utrsträckning.
Började handla morfin/benz på nätet regelbundet och jag inser att jag är på god väg att förlora allt igen. Ok, insikten infinner sig och det gäller att göra något åt situationen.

Åker till Patrick och genomgår min behandling , tar 900mg och erbjuds 300mg till under resans gång men jag avstår, hade inget stort fysiskt beroende så min erfarenhet berör inte den så mycket viktiga punkten "abstinens" kan därför inte ge feedback på denna punkt. Jag berättar inget utförligt om själva "resan" då det redan finns mängder av vittnesmål och det tycks ändå variera i så stor utsträckning att det verkar meningslöst.

Resultatet är dock att jag -helt oavsiktligt- avstår kaffe, kött, läsk och annat skitmat..ett sundare jag kom hem från prag. Ingen öl, sprit alls..inte ens en bira till fotbollen på tv. Otroligt.

Vad gäller drogerna så kan jag bara bekräfta att banden klippts av, hur jag än anstränger mig för att få fram de reaktioner en visualisering av heroin eller morfin bör frambringa så är det helt 100% stopp. Jag försöker verkligen hårt med att ta fram dessa reaktioner, de känslor som ska välla fram och slutligen tvinga mig att ta skiten..men det händer inget! Som att det bara studsar tillbaka på ett skumt sätt, varje dag försöker jag men misslyckas...frustrerande kanske men glädjande ändå. Målet är uppnådd.
Dagarna direkt efter behandlingen gick jag med en cool kännsla, kan inte beskriva den.. som att vara lite frånvarande, oberörd cool..som att gå på minidos av mogadon. Denna kännsla är borta nu och jag är åter mitt gamla jag, stressad med mängder av ideér i huvudet osv. Dagarna direkt efter behandlignen sov jag som ett barn, kunde sova vid 21 00 hela natten, tyvär är även detta borta, sovstörningar just som förr ..skit! Har läst till mig om att gamla vanor verkar spela en betydelsefull roll för utfallet. Har även läst att processen fortgår långt efter själva behandlingen så jag antar att processen inte är klar än.
Vi får se, huvudsaken är att jag kan intyga -som gammal opiatmissbrukare- att banden skärs av, ibogainet fungerar, mina receptorer är nollade och jag kan på rak arm tänka på ett antal vänner som gått bort som hade levt idag om vi kännt till detta då, om alternativ som Patrick funnits då, om myndigheterna torats bry sig om ibogainet. Jag inser att det inte fungerar för alla men vad har du/vi för alternativ?
Till alla de som undrar så är rådet. Gör det och gör det asap! Imorgon kan det vara för sent.
Ps det verkar pågå en hett diskussion emellan metadongruppen och ibogainförespråkare som urartat. Jag anser att diskussionen i sig är en skam för de inblandade parterna! Önskar att en dialog öppnas organisationerna emellan och att man inser det mänskliga värdet av att utbyta erfarenheter. Ni/vi står på samma sida.
Mvh
Back to top
View user's profile Send private message
Masque
Administratör

Topics: 68

PostPosted: Fri 23 Feb, 2007 09:34    Post subject: Reply with quote

Tack för att du delar med dig av din upplevelse av ibogainbehandlingen. Du verkar vara en av de ca 25% som slutar med _alla_ droger. Intressant att din köttkonsumtion också gått ner. Har hört talas om ett par sådana fall innan och trodde inte riktigt på dom. Hur skulle du beskriva känslan inför köttet? Handlar det om att du känner motvilja att medverka i köttindustrins massmord eller är för kroppens hälsa du avstår?

Ang. sömnbesvären så verkar det vara vanligt att man får ett minskat sömnbehov ett tag efter behandlingen, vet dock inte hur länge det håller i sig.

Quote:
Ps det verkar pågå en hett diskussion emellan metadongruppen och ibogainförespråkare som urartat. Jag anser att diskussionen i sig är en skam för de inblandade parterna! Önskar att en dialog öppnas organisationerna emellan och att man inser det mänskliga värdet av att utbyta erfarenheter. Ni/vi står på samma sida.

Den har jag inte märkt av så mycket. Vi är väl lite av den åsikten att metadon inte är en hållbar lösning eftersom man bara ersätter ett beroende med ett annat (visserligen ett som inte innebär samma skadeverkningar på individen och samhället, men ändå).. Jag vet att Michael skrev lite i någon metadongrupps forum med mest fick skit och dom trodde inte att ibogain fungerade. Du får gärna hjälpa till att upplysa dom. Wink

Du har helt rätt att vi inte borde bråka utan istället samarbeta.

Lycka till med din fortsatta frihet från drogerna!
Back to top
mario

PostPosted: Fri 23 Feb, 2007 19:11    Post subject: Reply with quote

Tjena!

Angående köttet så handlar det inte alls om någon moralisk inställning, jag är dessutom kock och älskar (älskade) kött i min kost.
Min inställning innan resan var att bli av med opiatsuget och att om möjligt bli en sundare människa. Efter uppvaknandet tog det ett par tre dagar att förstå sig på vad som hänt och därefter förstår man mera när man analyserar ens eget beteende. Alltså, jag står mitt iprag har tredagar på mig innan flyget går. Går coolt in på en en krog och när jag går igenom menyn så faller inte kött i smaken alls, inget motbjudande alltså utan det bara lockar inte det minsta..läser vidare i menyn och ser en pasta med spenat och annat veggkäk..lockar som fan! Köper direkt! Samma sak emd frukttallriken, av någon anlendning ber jag att få in den utan grädde, bara färsk frukt inga konserverade. Och på det viset fortsätter det hela vägen, inga bira inget kött ingen avsmak inget emot det bara att det andra lockar mera helt enkelt..känns helt ok och det är ju sundt så varför ska jag ifrågasätta ytterligare.

Angående diskussionen så är det just den jag syftar på; jag gick in direkt och la ett inlägg i favör för ibogainet men men. Jag tycker att vi alla ska och måste visa varandra respekt, det handlar inte om två lag ffs. Samma folk samma mål och samma "uppdrag" man försöker hjälpa de som idag befinner sig i liknande sits man befann sig förut, gäller i högsta grad metadongruppen där min erfarenhet av den endast är positiv -förutom detta med ibogainet- eldsjälar där som hjälper folk som ingen vill ta i ens med tång, dessa eldsjälar har hållit på länge nog för att förtjäna all respekt, de uträttar något och de har uträttat det långt före ibogain.se existerade.
Samma sak gäller detta forum, redan nu kan jag intyga om att min resa och min nuvarande situation inte vore en verklighet om inte forumet här fanns! FFS om inte M lagt in inlägget i metadongruppens hemsida hade jag inte fått nyss om detta!!! Det gäller således att acceptera varandra och sammarbeta, finna dialog igen och öppna i en ödmjukare ton, från båda sidorna. Kan bägge inse att man har nytta (människor som besöker metadongruppens sida är direkt gynnade av ett sammarbete då deras liv kan förändras totalt av så lite som information från ibogain.se, en länk från de hit och vvs tex)
Lika lite som de har rätt att kalla ibogainet för trams så har vi rätt att enbart driva en fanatisk linje som endast förespråkar ett avhoppande från metadonet, att metadon är skitkass osv, människor lever idag tack vare sitt metadon och detta kan ingen ifrågasätta. Det borde heller inte vara stiftelsens uppdrag, tvärtom så ligger nyckeln i att kunna respektera de olika livsöden. Att ägna sig åt att informera om ibogainet låter som en mycket vettigare sysselsättning eller hur?
Mvh
Back to top
Kuba
Administratör

Topics: 25

PostPosted: Sun 25 Feb, 2007 13:39    Post subject: Reply with quote

Väldigt intressant att läsa om dina erfarenheter. Känner igen det att man sakta men säkert går tillbaka till sitt normala jag tiden efter behandingen, men med vissa väldigt betydelsefulla förendringar hos sig själv. Fascinerande vilka kraftiga effekter en alkioid som utvinns ur barken från några buskarter från afrika kan ha- tung bark Smile

När det gäller diskussionen på metadon-forumet så känndes den onödig eftersom den öppnades upp bra även om nån där tyckte det lät som nys alltihopa. Men det kan vara förståligt att folk kan få den reaktionen när man inte hört talas om Ibogain innan. finns så mycket humbug och ibogain kan låta som det om man inte är insatt.

Sen ställningstagandet för/mot metadon va bara dumt eftersom det sätter käppar i hjulet för att diskutera när det ändå är många människor som fått sina liv räddade tack vare substitutionsbehandling eftersom det funnits möjlighet att bygga upp en ny tillvaro, välja bort det liv där man ränner runt på gatan, jagar efter pengar och far illa på väldigt många sätt.

Om sen substitutionsbehandling är en hållbar lösning eller inte spelar liksom ingen roll om alternativet skulle varit att personen ifråga dog på en toalett, eller drar på sig kroniska sjukdomar som inte går att återhämta sig ifrån.

Viktigast tror jag i sammanhanget är att man lyfter fram Ibogain som ett alternativ till ovanstående. Sen får folk ta ställning till det. Inte gå inför att förkasta Metadon el subutex eftersom då försvinner samtidigt möjligheten till att argumentera på en sansad nivå där man kan ta del av varandras erfarenheter.

Sen kan jag tänka mig att många som står på metadon eller subutex vill sluta med det för att slippa gå med blåslampa från statens sida där man riskerar att sparkas ut om man gör minsta lilla felsteg. Pratade med en polare för ett litet tag sen som stått på metadon en längre tid och han berätta att det är som att bli hunsad som ett litet dagisbarn på nytt, ingen frihet att göra vad han vill- och att han skulle vilja hitta en väg att bli helt kvitt sitt kemiska beroende. Där kan nog Ibogain fylla ett starkt syfte för många.

Last edited by Kuba on Tue 27 Feb, 2007 11:20; edited 1 time in total
Back to top
mario

PostPosted: Mon 26 Feb, 2007 17:20    Post subject: Reply with quote

Tjena Kuba! Jag åkte ner efter att bland annat tagit del av dina erfarenheter, tack ska du ha för de!

I metadiskussionen är vi helt 100% på samma våglängd och jag kan bara hoppas på att de som vill kliva av verkligen gör ett försök. Lyckligtvis kan jag inte intyga abstinensbiten men det finns det andra som kan, fyller vi alla på med var sin bit så finns där en helhetsbild som visar vägen. För de som undrar om detta är bluff och båg så är jag beredd att ge ut mitt hemnummer...ALLA som går i tankarna, eller funderar på att sluta knarka borde medicineras med ibogain. Det kriminella är att detta inte sker med översyn/financiering av staten.

Just nu funderar jag bara på om "förändringen" håller, inte för att jag känner någon skillnad, inget opiatsug över huvudtaget! Men hur länge varar detta? Smile

Jag undrar hur detta fungerar för de som röker brass?
Back to top
Masque
Administratör

PostPosted: Mon 26 Feb, 2007 17:29    Post subject: Reply with quote

mario wrote:

Just nu funderar jag bara på om "förändringen" håller, inte för att jag känner någon skillnad, inget opiatsug över huvudtaget!

För vissa räcker det, men vill man öka sina chanser att vara drogfri på längre sikt så brukar man rekommendera ytterligare en behandling.

mario wrote:
Jag undrar hur detta fungerar för de som röker brass?

Det finns väldigt få rapporter om detta. Visst, några har precis som du slutat med alla droger, inkl. nikotin och koffein tillsammans med de tyngre substanserna. Cannabisen kan på samma sätt hänga med i den totala avhållsamheten.

Men cannabis (THC) är lite speciell för att den påverkar helt andra receptorer i hjärnan än de receptorer som ibogainet påverkar. Men den psykiska, terapeutiska upplevelsen av ibogainbehandlingen kan mycket väl vara det som behövs för att en cannabisberoende ska sluta. Hos dessa personerna är det i princip aldrig den fysiska abstinensen som gör det svårt att sluta utan enbart den psykiska. När en person väl bestämt sig för att sluta (vilket för många är ett stort steg) så brukar resten vara lätt.
Back to top
mo

Topics: 0

PostPosted: Tue 06 Mar, 2007 23:26    Post subject: Mario, ett plus i kanten för dig. Reply with quote

Inlägget, nedan, är helt i min linje, tycker mig känna vi mot dom tendenser härinne..
Vi är ju dom flesta här med samma problem, dock så är vi alla olika individer med olika bakgrund och till väga sätt. Att vissa miss tror iboga här, och så väljer att diskutera det på forumet, så är det bara att för dom som språkar för iboga, som provat det med lyckad ugång, att ödmjukt !!!, Leda en annan och visa vägen dit.
Vi har ju alla en enorm vilja till ett drog fritt liv, ty decenier av misslyckande behandlingar ger en ett tvekande. respektera.
Är själv intresserad att pröva iboga, men förnärvarande behandlas jag mot hepatit c, vilket är jätte slitigt, och är emellanåt helt slut i kroppen.

Citerar Mario:
"Lika lite som de har rätt att kalla ibogainet för trams så har vi rätt att enbart driva en fanatisk linje som endast förespråkar ett avhoppande från metadonet, att metadon är skitkass osv, människor lever idag tack vare sitt metadon och detta kan ingen ifrågasätta. Det borde heller inte vara stiftelsens uppdrag, tvärtom så ligger nyckeln i att kunna respektera de olika livsöden. Att ägna sig åt att informera om ibogainet låter som en mycket vettigare sysselsättning eller hur? "
Back to top
mario

PostPosted: Fri 09 Mar, 2007 13:41    Post subject: Reply with quote

Hej igen!

Tack för dialogen!

Det känns nästan onödigt att fortsätta min story, sammanfattar med att säga att det håller. Inget, kött, inget kaffe, inga droger..vet inte vad mer man ska tillägga. Vällmåendet är i sig en följd av den vettigare kosten och livsstilen.

Än en gång vill jag klargöra att jag är medveten om att jag inte tog denna resa från nedersta steget, jag satt inte i den situationen en heroinist i full karriär sitter, inte heller hade jag metadon då jag åkte ner, MEN jag har all erfarenhet som krävs -se tidigare redogörelse för mina erfarenheter som heroinist- för att intyga att Ibogainet fungerar, receptorerna stängs verkligen av och man får så mycket lättare att kämpa..jag finner knappt ord!
Är det någon som önskar höra ytterligare detaljer så finns jag på gusan4you@hotmail.com sitter en hel del på msn.

Poängen med mina inlägg är att ge människor hopp! Det fungerar, det är ingen blåsning, det är värt att prova.
Det borde vara obligatoriskt på avväjningskliniker ffs!
Back to top
ASTRONAUT

Topics: 25

PostPosted: Fri 09 Mar, 2007 17:12    Post subject: Reply with quote

"Det borde vara obligatoriskt på avväjningskliniker ffs!"

Instämmer!!

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
johano23

Topics: 2

PostPosted: Sat 27 Dec, 2008 04:13    Post subject: Reply with quote

i wish i could understand the stuff written..
do you guys know of any active english iboga forum?

btw.. worked on this, paused it now. will finish it some time..
http://www.megaupload.com/de/?d=V44Y1W7J
Back to top
Masque
Administratör

PostPosted: Sun 28 Dec, 2008 10:29    Post subject: Reply with quote

http://translate.google.com
swedish -> english

what's in the zip?
Back to top
Post new topic   Reply to topic    IBOGAiN.SE Forum Index -> Aktuella behandlingar -> Efter behandlingen All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You can attach files in this forum
You can download files in this forum