IBOGAiN.SE Forum Index
IBOGAiN.SE
Forumet för diskussioner om ibogain och ibogainbehandlingar.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups 
 RegisterRegister   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   ProfileProfile   Log inLog in 

IndexIndex   search.php?search_id=newposts&sid=5a34cde72d5c75243630ba8c0de8a435View posts since last visit

"Kriminalvården"
Förvaring av människor.
Goto page Previous  1, 2
Post new topic   Reply to topic    IBOGAiN.SE Forum Index -> -> Öppet Forum
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Operator

Topics: 45

PostPosted: Sat 24 Feb, 2007 09:57    Post subject: Reply with quote

Niclas Jansson wrote:
Där inne är det inte många som tillåts ändra på sitt kriminella tänkande och bryta sin drogfrihet - tvärtom.

Fattar inte riktigt vad du menar, vad kan hindra någon att ändra sitt tänkande? På vilket sätt hindras de?

--

Lyckades se en kort snutt på drevet om österåkeranstaltens nedgång och det var verkligen fundersamt. Kändes som om allt liksom inte kommer fram och man kan verkligen undra vad det är frågan om.

Givetvis är brottsprevention i primär och sekundär mening en av de absolut centralaste delarna i en fungerande kriminalvård. De verkar ha allvarligt missat högst viktiga styrparametrar, eller så är jag blind - saknar förvisso en massa kunskap inom området.

Dock bör väl systemet i hög grad vara självfinansierande för annars blir det ju ett parasiterande system som belastar det allmänna - med tänkbart skev kravbild till följd. Fungerar nog bättre i en globalsytemsanhängande praktik med självbärande system som inte belastar det allmänna som i de flesta fall kanske måste prioritera sina resurser annorstädes.

Arbetet mot kriminalitet eller om man så vill för 'delaktighet på liknande villkor' är en viktigare inslagsparameter i globalt utvecklingstänkande och nyinlärning, men jag vill inte vara den som står utanför dörrarna till de miljoner arbetande skattebetalarna på morgonen och ber om ytterligare pengar till de som skitit i lagar och ignorerat förordningarna. Därtill är jag alldeles för lat och självupptagen.

Bättre att arbeta för sundare lagar och förordningar som har en djupare acceptans hos det stora flertalet, eller vad tros?

Vilka var de stora vändpunkterna i ditt liv?

Rent konkret vad tänker du själv göra för att få igång en fungerande kriminalvård på central nivå?
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Niclas Jansson

Topics: 0

PostPosted: Fri 02 Mar, 2007 13:58    Post subject: Reply with quote

Vad jag menar är att man inne på anstalterna har väldigt svårt att ändra sitt tänkande eftersom de enda man umgås med är kriminella och missbrukare, och nästan det enda man pratar om är brott och droger. Man blir liksom hjärntvättad av sina medfångar och miljön.

Det som blev den stora vändpunkten för mig, var att jag övervägde självmord när jag hade knarkat bort allt jag ägde och hade inklusive min fysiska och psykiska hälsa. Fick "uppvaknandet" när jag satt ensam och frös i en trappuppgång nyårsafton -02. Detta berättar jag om både i min blogg och i forumet som jag länkar till från bloggen.

Vad jag gör rent konkret för en förändrad kriminalvård är att jag pratar med politiker om det, pratar med anställda inom kriminalvården (har faktiskt ringt upp kriminalvårdsstyrelsen och pratat med dem), jag pratar om det på mina föreläsningar och jag skriver en hel del om det i min nya bok "Arga katter får rivet skinn" som kommer ut till sommaren/hösten.

Vad det gäller förtjänsten på 160 miljoner som Krimprod hade förra året, så motsvarar den inte ens 18 kronor om året (!) per invånare i Sverige. Det känns som i alla fall jag kunde vara utan de 18 kronorna till förmån för en effektivare kriminalvård, mindre återfall, säkrare gator och fler jobb till samhället. Fan, skulle nog kunna skicka till staten en tjuga extra i månaden för att se lite sådana resultat;)

mbewe

Topics: 2

PostPosted: Sun 04 Mar, 2007 13:12    Post subject: Verkställighetsplanering Reply with quote

Ett problem är att fängelser är slutna enheter där samhällets goda krafter inte syns till.

Varje intern skall ha en verkställighetsplan som den intagne gör tillsammans med sin kontaktperson på anstalten ( http://www.kvv.se/templates/KVV_InfopageGeneral____3010.aspx?mode=PrintMode ). Verkställighetsplaneringen skall definiera planen för hur återgången till samhället skall ske.

Idag är verkställighetsplanen framför allt en pappersprodukt (om den ens existerar). För att en lyckad återgång till samhället skall kunna ske, måste återgången påbörjas INNAN man plötsligt står där ute. För att det skall kunna åstadkommas måste samhället komma in på anstalten. Man måste i samverkan med berörda myndigheter och organisationer påbörja arbetet med en återgång redan innan frigivning. Man måste få kunskap om vilka resurser som finns att tillgå i samhället, hur man bär sig åt om man vill leva hederligt och drogfritt helt enkelt.

Det är en mängd parametrar som skall vara tillgodosedda - bostad, ekonomi, sysselsättning, behandling... Annars kommer man ut till ett vacuum som måste fyllas. Och vad fyller man det med? Det man kan, känner till och som finns nära till hands.

Liten detalj i sammanhanget, men ack så viktig.
Back to top
View user's profile Send private message
Niclas Jansson

PostPosted: Mon 05 Mar, 2007 12:21    Post subject: Reply with quote

Instämmer till fullo.
Operator

PostPosted: Mon 05 Mar, 2007 12:43    Post subject: Reply with quote

Hmmmm, en del som kritiserar FN säger att kanske är det bästa man kan göra att riva hela stället och börja om från början igen. Funderar om inte detta kan vara en av de tillfällena då det är rimligt att resonera således.

Mycket underligt verkar det vara inbyggt i systematiken, eller kanske man ska säga, mycket är inbyggt i den omänskliga systematiken?

iofs så kan ju mycket av den uppgivenhet som verkar härbärgeras inom ramen för KVV säkert spåras till uppgivenheten som brustna förtroenden ger. dvs de anställda förlorar förtroendet för internerna för de återkommer ständigt till samma utgångspunkter...... Men det kanske bara betyder att systemet är fel?

Går det verkligen att bota kriminalitet? Och vad är i så fall kriminalitet? Hur ska den i så fall kommas tillrätta med på ett sätt som tillfredställer alla parter ?
Back to top
Operator

PostPosted: Mon 05 Mar, 2007 19:44    Post subject: Reply with quote

Tja, ju mer man tänker på det, kanske man ska bygga en maximalt positiv modell och en maximalt negativ modell.

Vi tänker tvärtom, för en kort stund. VI ska åstadkomma mest skada med kriminalvården.

•Hur kan vi stärka den kriminella identiteten?

•Varje individs hat mot samhället?

•Men ändå samtidigt kunna utbilda fångarna i kriminellt tänkande och kunskapsberikande samvaro inför en fortsatt kriminell bana?

•Hur ska vi se till att de bygger upp kriminella nätverk på bästa sätt och kan kunna få goda kontakter med gelikar i mångfacetterade sociala nätverk?

Är det bara jag som ändar upp i att den nuvarande modellen ligger ganska nära det maximala totalskaderekvisitet? Är det inte just detta som Högskolan i Hall gör? Är det inte just detta som Kumla Universitetet presenterar samhället inför – en grupp tunga kriminella med väluppbyggt hat, ofta muskulösa kroppar och en droppe klättrande vanvett?

Rätta mig gärna om jag har fel! Men det känns som om vi ligger ganska nära gränsen förhur maximalt dåligt vi som samhällelig helhet kan prestera.

Detta kanske på lite sikt dessutom går att redovisa i verkliga siffor av framtida historiker?

http://www.csicop.org/si/2004-07/capital-punishment.html
Verklighet och den ekonometriska illusionen. Den kapitala illusionens dekapitativa fnoskighet & mytologin i flatland.
Back to top
Niclas Jansson

PostPosted: Tue 06 Mar, 2007 16:30    Post subject: Reply with quote

Du har förstått och du har så jävla rätt i det du skriver! Riktigt bra tänkt!
Operator

PostPosted: Sat 07 Apr, 2007 09:17    Post subject: Reply with quote

Förslag 1:
Att fundera i termer kring välstyrda volontärarbeten i utvecklingsländer där den "frivillige" är satt i arbete med att stärka demokrati, skola, sjukvård och andra naturnära kulturstärkande funktioner i utvecklingsländer.

Borde kunna vara genomförbart inom ramen för biståndsprojekt där "Externer" kan hjälpa till?

Det vore intressant att veta vad ni andra tycker....
Back to top
Odd

PostPosted: Wed 11 Apr, 2007 18:10    Post subject: Reply with quote

Det ar en bra ide, och skulle sakert vara en nyttig erfarenhet for manga, men fragan ar om det vore mojligt att hitta bistandsorganisationer, och lander, som ar beredda att acceptera fangelseinterner (eller externer) som volontarer.

Om tanken inbegriper alternativ for fangelsestraff i Sverige sa kan jag tanka mig att Kriminalvardsstyrelsen skulle kunna ha reservationer infor tanken pa att skicka fangar till utvecklingslander dar mojligheterna att leva billigt, och halla sig borta fran myndigheter, ar valdigt latttillgangliga.
Back to top
Operator

PostPosted: Wed 11 Apr, 2007 19:40    Post subject: Reply with quote

Väldigt välmedveten om att iden är mycket lätt att kritisera men mot bakgrund av vad vanligt fängelse i sverige av idag skapar så måste man nog ganska kreativt börja ägna sig åt att tänka i nya banor. Inom ramen för biståndsprojektens organisation kan det säkert vara möjligt att implementera en "extern" per mobil grupp så att massa interner aldrig finns på samma plats, utan att det hela är ett utpräglat decentraliseringsprojekt.

När det sedan gäller KKV måhända extensiva åsikter i frågan så är inte deras uppdrag att ha sådana utan anledning, de skall åstakomma resultat och de gör de fanimej inte, så enkelt är det. De levererar klena resultat till dyra pengar, detta kan vara en del i deras utvecklingsarbete.

Att rymma som ensam vit från någon mycket avlägsen by i Afrika eller dylikt kanske inte låter sig göras så lätt om du saknar pengar, lokalkunskap och har en söt liten orange overall som enda klädesplagg. Men visst går gör det nog... Vad är det som säger att detta summa sumarum skulle bli negativare än det system vi har idag? Är externerna utbildade för sitt uppdrag och ingår i en kreativ grupp som gör nytta för samhället de befinner sig i så bör det inte stöta på några avgörande hinder från värdnationens sida, så länge gruppen sköter sitt uppdrag.

Hur ser ditt egna kreativa förslag ut för att åstadkomma ett fungerande kriminalvårdssystem?

Odd

PostPosted: Thu 12 Apr, 2007 21:24    Post subject: Reply with quote

Visst ar svensk kriminalvard i desperat behov av nytankande. Vi kan sitta har och spinna fram ett antal alternativa modeller som formodligen skulle utklassa allt som den svenska staten nagonsin producerat i form av effektivetet - bade nar det galler rehabilitering och driftskostnader for samhallet.

Detta betyder dock inte att myndigheter och lagstiftare kommer att ta till sig vad vi har att erbjuda i form av idéer och forslag, vilket var en av poangerna med mitt forra inlagg.

Att KVV inte klarar av sitt uppdrag ar ett beklagligt faktum, men knappast nagot som kommer att forandras genom att vi konstaterar detta i en diskussion pa ett internetforum.

Quote:
Att rymma som ensam vit från någon mycket avlägsen by i Afrika eller dylikt kanske inte låter sig göras så lätt om du saknar pengar, lokalkunskap och har en söt liten orange overall som enda klädesplagg. Men visst går gör det nog... Vad är det som säger att detta summa sumarum skulle bli negativare än det system vi har idag?

Lokalkunskap ar en tidsfraga. Man skulle knappast rymma forsta dagen. Pengar gar praktiskt taget alltid att ordna, speciellt sa for de mer drivna, innovativa yrkeskriminella som man kan tanka sig skulle vilja deltaga i ett projekt likt det du beskriver.

Hur hade du tankt att forhindra massiv korruption bland de ansvariga i U-landerna (ett problem som redan ar vidspritt inom traditionellt bistandsarbete)?

Jag pastod for ovrigt aldrig att ditt system skulle bli "negativare" an det vi har idag.

Jag har inte satt ihop nagot eget kreativt forslag for astakommandet av ett fungerade kriminalvardssystem, och detta eftersom jag ogillar att slosa med min tid och energi.

[utopi]Jag kan dock saga sa mycket som att mitt forslag skulle involvera en avkriminalisering av alla sorters bruk av narkotika, mojlighet till psykedelisk terapi (inkl. ibogain-behandling) for kriminella och missbrukare, samt en legalisering av marijuana (skulle kunna saljas pa Systembolaget) dar skatteintakterna oronmarks for kriminal- och missbruksvarden.[/utopi]
Back to top
ASTRONAUT

Topics: 25

PostPosted: Fri 13 Apr, 2007 00:19    Post subject: Reply with quote

http://www.druglibrary.org/schaffer/lsd/leary2.htm
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Operator

PostPosted: Fri 13 Apr, 2007 07:24    Post subject: Reply with quote

Odd wrote:

Att KVV inte klarar av sitt uppdrag ar ett beklagligt faktum, men knappast nagot som kommer att forandras genom att vi konstaterar detta i en diskussion pa ett internetforum. Givetvis behöver ingen diskussion ända här.

Grundfrågan handlar om du bara tar dig tid att läsa eller på annat vis sätta dig in i det hele - om att försöka förbättra ett dåligt fungerande system. Om du inte tror att det låter sig göras genom att fila fram olika förslag eller ideer så deltag inte i diskussionen då.
Odd wrote:

Jag har inte satt ihop nagot eget kreativt forslag for astakommandet av ett fungerade kriminalvardssystem, och detta eftersom jag ogillar att slosa med min tid och energi.

Någon annan som kan "slösa" sin tid och energi på frågor om våran gemensamma social och kriminalpolitik genom att vara konkret nog att lägga ett kreativt förslag?

Odd

PostPosted: Sat 14 Apr, 2007 00:31    Post subject: Reply with quote

Slappna av. Vad jag forsoker saga ar att det ar klokt att valja sina slag, och inte forsoka vinna allting pa en gang.
Back to top
Post new topic   Reply to topic    IBOGAiN.SE Forum Index -> -> Öppet Forum All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2
Page 2 of 2

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You cannot download files in this forum