IBOGAiN.SE Forum Index
IBOGAiN.SE
Forumet för diskussioner om ibogain och ibogainbehandlingar.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups 
 RegisterRegister   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   ProfileProfile   Log inLog in 

IndexIndex   search.php?search_id=newposts&sid=20377d2137c057222a263d8ac895ca70View posts since last visit

Namninsamling för legalisering av ibogain i terapisyfte!

Goto page Previous  1, 2
Post new topic   Reply to topic    IBOGAiN.SE Forum Index -> -> Lag, rätt och politik
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Operator

Topics: 45

PostPosted: Wed 01 Aug, 2007 12:25    Post subject: Re: Namninsamling för legalisering av ibogain i terapisyfte! Reply with quote

ASTRONAUT wrote:
Hallå allihopa!

Har ett tag tänkt på att starta en namninsamling för legalisering av Ibogain i terapisyfte..

Det är rätt lätt att starta och hålla i gång en namninsamling i dagens digitala värld. Den digitala världen underlättar också att sprida namninsamlingen så att folk kan skriva på:

http://www.namninsamling.com/site/
http://www.petitiononline.com/petition.html

Nu vill jag rådgöra kring den viktigastre biten: Vad ska stå som krav bakom namninsamlingen?

Det är viktigt att kravet är gediget formulerat, helst på myndighetssvenska med exakta referenser till paragrafer och vad man vill ha ändrat och inte.. Det räcker alltså inte med att skriva: "Legalisera Ibogain i terapisyfte i Sverige!" (Även om detta kan kanske vara en bra rubrik?)

Detta grundar för namninsamlingens seriositet och även dess framgång och mottagande!

Min förhoppning är att förutom att få ihop en massa namn att även
s.k. "tunga" namn ska skriva på, beroendeläkare, politiker och liknande.

Jag hade också hoppats på att vi här på forumet tillsammans skulle kunna utarbeta en text som skulle ligga till grund och som krav för namninsamlingen:

Vad vill vi exakt åstadkomma?
Hur ska detta ske?
Vilken lag är det vi vill ändra?
Vilken lag vill vi införa?
Med stöd av vad?

ASTRONAUT

Nja, tror inte att det kan påverka i någon nämnvärd omfattning direkt, det lär nog läkemedelsverket strunta ganska fullständigt i. Dels med tanke på att deras klassning faktiskt saknar kliniskt vetenskapligt underlag i praktiken - då Läkemedelsverket inte presterat ett enda kliniskt rapportunderlag som bevisar att ibogainet ska förtjäna en sådan klassning.

Det hela verkar vara lite mera vällovligt flummig lekskola. Någon byråkrat bestämde sig en dag för att ibogain är värstingknarket utan några direkta sobra vetenskapliga grunder för det hela. Nu när man lite försynt frågar varför så verkar de inte nyktra nog att förklara på vilka kliniska grunder ibogain är klassat såsom narkotikum av typ 1. De hittade ju inte ens klassningunderlaget som de hänvisade till, utan vi fick skicka detta till dem efter att ha grävt fram det själva. Så nu har de klassningsunderlaget i varje fall och kan själva se på vilka utomordentligt bristfälliga grunder är sammanslafsat.

Sedan dess har de gjort ett nytt underlag som mer angör verkligheten på ytan, men i sak drar samma grundlösa slutsats.

Vi har dock fått fram att ibogain saknar nytta för människan och är farligt knark (enligt dem). Att det dör en mindre tsunami tunga narkomaner varje år tar inte läkemedelsverket hänsyn till - Det har dött under 10 personer världen över de senaste 100 åren i samband med ibogainbehandling därför är ju detta super-jättefarligt knark!

De gediget erfarna knarkare som efter 20 års tungt heroinmissbruk plötsligt på en dag slutat missbruka, efter en ibogainbehandling kan ju inte ens vara människor i Läkemedelsverkets ögon - eftersom ibogain inte har någon nytta för människan.

Oerhört intressant människosyn!

Med tanke på den djupt bistra sorgligheten i de toklustiga resonemangen ovan så tror jag knappast att de bryr sig om en namninsamling. Hur många tunga narkomaner som dör utan rimlig behandling verkar läkemedelsverket ge fullständigt fan i, så varför skulle de bry sig om en namninsamling? Det är ju bara människor det rör sig om och de kan väl aldrig betyda lika mycket som att skapa godtyckliga regler för en byråkrat?

Bra Tåga med nya idéer, men i just detta fallet krävs nog lite andra tag. Kanske ska många sätta sitt namn här: http://www.jo.se/Page.aspx
i stället? Det vore nog effektivare och där finns det nog en större flora av sakar att uppmärksamma, bland annat myndigheters helt ovetenskapliga och lögnaktiga uttalanden om ibogain.
Quote:

”Ibogain är en hallucinogen vars benägenhet till missbruk utgör en synnerligen stor risk för mänsklig hälsa. Den terapeutiska användningen är mycket begränsad om ens någon.”

J.O kanske kan däremot stimulera det byråkratiska sittfläsk håll-i-gånget till rent utav rimliga nivåer. Frågan huruvida ett civilrättsligt förfarande mot enskild byråkrat är indicerat är heller inte avgjord. Men visst måste denna frågan vägas i samma skål som om vi kan misstänka att dessa lögner beror enbart på Läkemedelsverkets generellt låga kunskapsnivå, eller om det finns ett ovetenskapligt uppsåt.

Att väcka åtal för "uppvigling kan ju bara J.K göra, men tanke förefaller ändock intressant. För klassningen är en ren uppvigling mot de tydliga effekterna som ibogain uppvisat och mot varje knarkares rätt till bästa vård att bli av med sin livshotande sjukdom.

Det är ren socialrasim som uppviglat Läkemedelsverket att förneka kända vetenskapliga faktum och förnekat behövande en effektiv vård. De har naturligtvis INGET som helst bevis eller ens smula till rimligt incitament att ibogain skulle sakna nytta för människor. Allvarligt talat!

Underlaget saknar alltså bevis. Slutsatsen saknar grund. Om det inte vore tjänstefel att stifta lagar och regler på grundlösa slutsatser så förstår jag faktiskt inte vad tjänstefel är. Livet ska vara spännande också för byråkraterna.

Låt oss se om de kan försöka fabricera fram lite bevis ... för att stärka sin grundlösa tes, kanske en snabbare väg att gå än en ren namninsamling.

Operator

Topics: 45

PostPosted: Wed 01 Aug, 2007 13:09    Post subject: Reply with quote

mario wrote:
Även om man nu skulle hitta ett hem som är så pass insatt i Ibogain att man törs tänka ut något så återstår frågan om legaliteten i dethela. Vart finns kryphålet man ska luta sig emot? Kan man bara peka på ett sådant kryphål så kan man kanske därefter våga ta nästa steg.
Kul att vi generellt verkar vara överens om detta...imorn åker jag ner till Patrik..återkommer med rapport. Wink

Ps jag har faktiskt en aktör som jag anser vara den perfekta att ta detta steg. Ska fundera.
Men herregud det finns mera kryphål än täckning i byråkraternas svart-vita regelsörja. Det är kanske därför som en av de mest effektiva antiaddiktiva substanserna som är känd av människan är totalt narkotikaklassad i värsta gruppen samtidiggt som över 1400 olika syntetiska heroinvarianter är fullständigt legala bara på fentanylsidan.

Framtidens socialarkeloger har en hel del att skratta sig fördärvade över! Byråkratin i plastålderns slutkant: Ett nytt klondyke för kafkaismens köttlösa benrangel

mario

Topics: 5

PostPosted: Tue 07 Aug, 2007 20:06    Post subject: Reply with quote

Operator: jag förstår inte vad det är du menar. Du använder ett språk som verkar vara ämmad för ...ja inte är det för mig i alla fall. Du kan inte kräva att jag går 6 år på universitet för att kunna tolka dig.
Vad menar du? Vad är ditt poäng? Kan du tala mer klarspråk snälla.
Har inte en aning om hur jag ska bemöta ditt inlägg då jag inte förstår ett dugg av den.
Ta nu inte illa upp, jag vill mer än gärna kunna föra en dialog om det mesta men du gör det svårt för mig.

Mvh
Back to top
View user's profile Send private message
Post new topic   Reply to topic    IBOGAiN.SE Forum Index -> -> Lag, rätt och politik All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2
Page 2 of 2

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You can attach files in this forum
You can download files in this forum