IBOGAiN.SE Forum Index
IBOGAiN.SE
Forumet för diskussioner om ibogain och ibogainbehandlingar.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups 
 RegisterRegister   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   ProfileProfile   Log inLog in 

IndexIndex   search.php?search_id=newposts&sid=4e8bc7e588a0b3e972f38468c7f48a5bView posts since last visit

Debatteldar och ordörfilar
En tråd som uppmanar till debatt om vår narkotikapolitik
Post new topic   Reply to topic    IBOGAiN.SE Forum Index -> -> Öppet Forum
View previous topic :: View next topic  

Kan man missbruka en smiley?
Ja
100%
 100%  [ 1 ]
Nej
0%
 0%  [ 0 ]
Total Votes : 1

Author Message
kdm_montana

Topics: 10

PostPosted: Thu 29 Nov, 2007 22:31    Post subject: Debatteldar och ordörfilar Reply with quote

Hej kära Ibogain-vänner.

Det är dags för att vi börjar prata, om något som vi inte har pratat om på över 50 år. Narkotikapolitik.

Jag har mötts med viss kritik angående att jag är lite för "aggressiv"
Jag har därefter bestämt mig för att tona ner mig något, som att trycka på "volym ner" på ett tangentbord ungefär...

Kära Ibogain vänner.

Det är idag ett faktum att vår "kunskap" om narkotika, är otillräcklig. Därför ber jag alla med relevant forskning, kom in med denna, under rätt forumdel naturligtvis. Låt det vara om vad som helst, men bered gärna sanningen att Ibógain är lösningen för detta. Det är det.

Ibogain kan t.om bota alkoholism (Vilket Nils Bejerot påstår tar 3-10 år att utveckla) som är en smygande farsot i vårt vackra land. Den dödar årligen tusentals...

Låt era munnar tala om barnen, varför vi inte behöver "förbereda dem", som ENS påstår. Varför suggestiva förbudstal istället har motsatt effekt. För tänk om det är Morgan Falks fel att våra barn tar knark? Eller är det för att knark på något sätt bidrar till samhällets gradvisa utveckling? Eller är det för att det smakar blåbär? Ja alla åsikter om vad som skapar ett beroende ska välkomnas och tas upp, det är viktigt i vår sk. "demokrati" där allas röster ska höras.

Det enda sättet vi kan slå hål på våran informationsmaskin, är om vi spinner loss på kontroversiella ämnen, att vi ser att det inte finns en väg in och en väg ut. Vi kanske inte inser det, men i ett samhälle där vi åtskilliga gånger tvingas bli kontrollerade, tittade på, kända på, klämda på, inspekterade...av diverse människor som anses har rätten till detta, så minskar respekten för vår kropp.

Kära vänner, min åsikt är som så. När vi lär oss att älska vår kropp, inte som en maskin som ska GE oss njutning, men som den maskin som våra huvuden är fäst vid. Det som gör att vi kan göra ALLT det som vi kan...då ska vi se att nålar inte längre hittar sina vener i samma utsträckning...att cigaretter inte längre smutsar ner våra lungor i samma mängd.

Vi lever i ett samhälle där vår respekt är lagd åt ett så märkligt håll, att vi inte ser det. Vad respekterar vi. Vi är grupp-tänkare idag. Det finns ingen nytta av en individ som inte har en grupp bakom sig. Detta må vara naturligt, men se på gängbildningen. Vi tvingas till konformitet, vi lär oss hur värdelösa vi är ensamna. Varför då? Varför inni helvete kan JAG sitta här och skapa mervärde i en text, jag som vart mobbad och utanför i nästan två tredjedelar i mitt liv. Jag representerar bara en enda ynka person och se vad "aggressivt" mitt inlägg kunde låta. Hur många smileys jag smäckte in i det, va ballt det blev. Man sa att det likande "smiley-missbruk"

Jag kanske behöver lära mig att inte använda smileys, men hur skulle den illegala smileymarknaden se ut om man förbjöd detta? Om man systematiskt jagade inlägg med smileysar i och på varje plats straffade den missbrukande skribenten för sina smiley-tillägg. Hur skulle det se ut?

Det finns enligt mig två typer av njutare i livet. Den lydige och den olydige. Den som lyder sitt signalsystem, är medveten om att det är alkhol som gör mig rolig och jag tror att det är det bästa som finns. Det finns den andra typen. Jag anser att jag inte vet vad som är bäst för mig, därför provar jag diverse saker och lär mig utav dessa.

JAg är själv, jag som sitter här, typ nummer två. Jag är "knarkaren" missbrukaren av smileysar...för i vårt samhälle ser vi ju att vi har spelmissbruk, vi har sexmissbruk, vi har mjölkmissbruk t.o.m om man grävde så finner man säkert tankemissbruk. Frågan är inte att det är eller inte är ett missbruk, men om vi kanske ska tänka efter på om vi har rätt att kalla det missbruk? Är det rätt benämning? För i ordet missbruk ligger så kraftfulla bilder, som ofta är fel. Om vi här i Sverige anser att cannabis är en så stark drog att den kan ge upphov till så kraftfulla negativa biverkningar, att den totalt förlamar ungdomen, varför är inte ungdomen redan förlamad?

Ovantstående exempel är en belysning på den retorik politiken talar med. Man talar i lösa termer, i osammanhängande citat, man talar långt ovanflr befolkningen. Då bildas det emellan en dimma av misstro, av felsyner och av maktmissbruk. Det är inte just narkotikan som gör det, men det är avståndet vi sägs vara tvungna att ta från den för att inte "smittas". Märk väl att jag skriver illa om Bejerot, men han kunde inte se att han hade fel. Bejerot insåg inte att drogen inte kom från naturen eller från missbrukets värld. Den kom utav den explosion i konsumtion vi fick under senare delen av 1900 talet. Det är bara en naturlig del av den expansion vi såg efter kriget...

Bejerots missbruksmallar är däremot ganska intressanta. Att han benämner den missbrukare som är beroende som i en senare fas och i en ofrivillig värld. Där har han rätt, men bara när det gäller starka opiater. Amfetamin är en sådan och den fanns långt innan Bejerot, den användes flitigt av LÄKARE...varför säger inte Bejerot ett enda NEGATIVT ord om läkare? Varför antogs missbrukaren veta faran med amfetamin när inte en läkare gjorde det? Bejerot själv satt femton år och såg på medan missbrukarna blev flera och flera...sen påstår han vara lösningen på sitt egetskapade problem..varför slog inte Bejerot larm?

Att misstänkliggöra en del av befolkningen är inte lösningen för något problem, utan det är att komma med öppna armar och fråga dem, vill ni att jag ska se er? Eller gömmer ni er för mig? Man måste veta detta och ta det i akt då man bedriver en socialpolitik. Den policy som tvingar sig på är aldrig välkommen. Då möts polismannen alltid med en kula...

Varför frågar politikerna inte oss? Därför att vi inte kommer och frågar dem, de är inte vana vid syningar och sömmars drag, de väntar sig att deras finaste tråd kommer hålla även i den starkaste vind, för det har inte stormat i sverige på många år. Blåser du inte så sätter kaptenen upp små, låga och tunna segel...men han bygger en Ö av tankar och funderingar för han är strandsatt i sin egen uppfattning.

Därför måste vi se att synen på oss själva också har med synen på andra människor att göra...hur resonerar vi när vi tvingas ge upp snuset eller cigaretterna? Men ändå så går vi och KRÄVER att andra ska sluta med något...

Det är en kontroversiell jävla båt vi sitter i, vi måste börja sy nya segel...

Jag välkomnar era tankar för mitt segel är starkt och stort!

//Adam

ORD UPP!

Masque
Administratör

Topics: 68

PostPosted: Fri 30 Nov, 2007 16:16    Post subject: Reply with quote

Det går att använda smileys sparsamt. Det ger ett mer seriöst intryck än att strössla in fler smileys än punkter i ett inlägg.

Försök ta till dig den kritiken på ett bra sätt där du inte behöver känna den här frustrationen du uttrycker nu.
Back to top
View user's profile Send private message
Post new topic   Reply to topic    IBOGAiN.SE Forum Index -> -> Öppet Forum All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You cannot download files in this forum