IBOGAiN.SE Forum Index
IBOGAiN.SE
Forumet för diskussioner om ibogain och ibogainbehandlingar.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups 
 RegisterRegister   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   ProfileProfile   Log inLog in 

IndexIndex   search.php?search_id=newposts&sid=0d0544fe3ec9bf99cb3ff8fd5ea2ec0aView posts since last visit

Lagal status av Tabernanthe Iboga frön?

Post new topic   Reply to topic    IBOGAiN.SE Forum Index -> -> Lag, rätt och politik
View previous topic :: View next topic  
Author Message
atos

Topics: 1

PostPosted: Sun 27 Jan, 2008 10:29    Post subject: Lagal status av Tabernanthe Iboga frön? Reply with quote

Hej,
jag har ett intresse av botanik och läkeväxter. Jag fick upp ögonen för växten Tabernanthe Iboga, vars rötter ibogaine utvinns ur. Helt uppenbart är ju innehav av delar av denna växt ett lagbrott och då även ett levande exemplar, men hur ser frönas legala status ut i Sverige? Som jag har förstått som är fröhandel oavsett växt lagligt i Sverige? Förutsatt att fröna i sig inte innehåller något narkotikaklassat ämne. Exempel på cannabis som importeras friskt från holland och andra ställen.

Jag har skickat en förfrågan till Tullverket och avvaktar just nu svar därifrån. Men jag tänkte som så att man kunde fråga här medans man väntar.

Inte för att sätta grillor i huvudet på folk rörande kultivering av ovan nämnda växt. Rolling Eyes Den är relativt svårodlad och känslig det första året om den drivs upp genom frösådd. Däremot är stickningar betydligt lättare att få att överleva. Dock är växen känslig för temperaturer under +15C, annars duger den bra som krukväxt.

Baserat på vad jag har läst här, och på andra ställen, så är ibogain inte en substans man ska ta på egen hand. Värt att nämna, jag lider inte av några problem med missbruk. Jag har däremot ett intresse för växter och droger generellt.

Blev lite långt inlägg. Fast hoppas att någon får glädje av det och kanske har lite mer information, och i sin tur kanske vet mer om import av frön.

/a

Masque
Administratör

Topics: 67

PostPosted: Sun 27 Jan, 2008 11:39    Post subject: Reply with quote

Quote:
Helt uppenbart är ju innehav av delar av denna växt ett lagbrott och då även ett levande exemplar, men hur ser frönas legala status ut i Sverige? Som jag har förstått som är fröhandel oavsett växt lagligt i Sverige?

Det är nog snarare så att de naturliga delarna, dvs, både växten samt fröna kan anses vara lagliga. Men om du gör något med den för att extrahera ibogainet går du över gränsen.

Det är lite annorlunda för exempelvis cannabis där alla delar ovan jord (förutom frön) är förbjudna, men detta tillägg står tydligt i lagtexten.

Kan även meddela att jag läst att ibogafrön bara gror när dom är riktigt färska.
Back to top
View user's profile Send private message
atos

PostPosted: Sun 27 Jan, 2008 12:13    Post subject: Reply with quote

Åh, snabbt svar!

Jo, grobarheten minskar snabbt om fröna inte hålls fuktiga det är så sant. Om man måste beställa sticklingar eller liknande bör man dock anta att det blir problem rörande jord som växten anländer med i så fall främst rörande bakterieflora och liknande. Förvisso bör det dock vara möjligt att rota sticklingar utan ett jordmedium. Men jag ställer mig konfundersam till om kultivering är lagligt.

Hur som helst tror jag inte att någon skulle reagera nämnvärt på själva växten om det nu blev en konflikt mellan lagens långa arm och en själv. Tror väldigt få kan känna igen annat än ett par växter inom den polisiära yrkesgruppen.

Om man odlar växten i ett s.k hydrosystem skulle ju dock rötterna som i fallet för denna växt är det som används vid framställning vara blottade och lätta att skära av lite av utan att helt döda växten i sig.

Givetvis är dock detta bara ett antagande och en möjlighet, och inget som uppmanas. Men, jag förnekar dock inte att jag skulle kunna tänka mig att genomgå en afrikansk ritual där iboga konsumeras. För det verkar vara en speciell upplevelse.

Annat är det ju dock om cannabis. Även om lagen är direkt missvisande då det i regel enbart är blomkopparna som är attraktiva. Fast detta tas ju inte hänsyn till vid beslag då jag hört att vägning kan utföras även med rötter + jord som gör även en liten mängd betydlig större.

Fast om man nu kultiverar Tabernanthe Iboga så kan det säkert rubriceras som förberedande till brott.

atos

PostPosted: Tue 29 Jan, 2008 14:27    Post subject: Reply with quote

Nu har jag fått svar av jordbruksverket ang import av frön. Dom skrev följande.

1. Frö med ursprung i EU

För privat ändamål får du som regel transportera fröer med ursprung
inom EU utan restriktioner. Enda fallet där restriktioner kan bli
aktuella är stolon- och knölbildande arter av Solanum L., potatisarter,
eller deras hybrider. Rådgör i så fall med Jordbruksverket.

2. Frö av odlat ursprung från länder utanför EU

Följande fröer har restriktioner vi import från länder utanför EU:
- Fröer av Brassicaceae, korsblommiga, Poaceae, gräs, Trifolium L.,
klöver, med ursprung i Argentina, Australien, Bolivia, Chile, Nya
Zeeland, Uruguay
- Fröer av Capsicum L., paprika, Helianthus annuus L., solros,
Lycopersicon lycopersicum (L.) Karsten ex Farw., tomat, Medicago sativa
L., blålusern, Prunus L., plommon m.fl., Rubus L., hallon m.fl., Oryza
L., ris, Zea mays L., majs, Allium ascalonicum L., schalottenlök, Allium
cepa L., matlök, Allium porrum L., purjolök, Allium schoenoprasum L.,
gräslök, Phaseolus L., böna
- Fröer av Triticum L., vete, Secale L., råg, och X Triticosecale,
rågvete, med ursprung i Afghanistan, Indien, Irak, Iran, Mexiko,
Nepal, Pakistan, Sydafrika och USA

Restriktionerna innebär krav på sundhetscertifikat, samt i vissa fall
speciella krav på behandling av fröerna etc.

Frö av odlat ursprung av andra växtslag än de ovan får importeras fritt
utan växtskyddsmässiga restriktioner.

3. Frö som samlats in i naturen i länder utanför EU

Rådgör från fall till fall med Jordbruksverket. Som regel krävs
införseltillstånd från Jordbruksverket.

Alltså kan man då anta att det inte är olagligt med import av ibogain frön. därmed är det mycket troligt att växten även får odlas som den är om inte syftet är att utvinna ibogain.

atos

PostPosted: Thu 31 Jan, 2008 11:39    Post subject: Reply with quote

Hittade en tråd på flashback med. Där växten tabernaemontana togs upp, vilken är snarlik till den andra. Så det är att anta att samma gäller för den. Dvs odling tillåten om det itne är för framställning av ibogain.

Länk till FB-tåden.
*borta*

Masque
Administratör

Topics: 67

PostPosted: Thu 31 Jan, 2008 19:21    Post subject: Reply with quote

Snälla, länka inte till det forumet. Det är till brädden fyllt av inkompetenta idoter som sprider desinformation. Det ska aldrig användas som källa till någonting annat än huvudvärk.

Alla växter är lagliga att odla förutom dom som uttryckligen är upptagna i lagen. Då behöver man inte börja lista vad som är lagligt eftersom det finns tusentals arter som har någon form av psykoaktiv effekt.

Quote:
Som narkotika enligt narkotikastrafflagen ska även anses de ovanjordiska delarna av växten kat (Catha edulis) samt svamparna Psilocybe semilanceata (toppslätskivling) och Psilocybe cubensis. Detsamma ska gälla andra svampar som innehåller ämnena psilocybin eller psilocin, om svamparna är framodlade eller om de har torkats eller på annat sätt beretts.
Vidare ska vid tillämpning av lagen med cannabis förstås de ovanjordiska delarna av varje växt av släktet Cannabis (med undantag av frön), från vilka hartset icke blivit extraherat och oavsett under vilka benämningar de förekommer. Med cannabis ska dock inte förstås hampa som
1. är av sort som kan berättiga till stöd enligt rådets förordning (EG) nr 1782/2003 av den 29 september 2003 om upprättande av gemensamma bestämmelser för system för direktstöd inom den gemensamma jordbrukspolitiken och om upprättande av vissa stödsystem för jordbrukare och om ändring av förordningarna (EEG) nr 2019/93, (EG) nr 1452/2001, (EG) nr 1453/2001, (EG) nr 1454/2001, (EG) nr 1868/94, (EG) nr 1251/1999, (EG) nr 1254/1999, (EG) nr 1673/2000, (EEG) nr 2358/71 och (EG) nr 2529/2001 och rådets förordning (EG) nr 1673/2000 av den 27 juli 2000 om den gemensamma organisationen av marknaderna för lin och hampa som odlas för fiberproduktion och
2. odlas efter det att ansökan om direktstöd för sådan odling enligt rådets förordning (EG) nr 1782/2003 givits in till behörig myndighet. Förordning (2007:878).

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19921554.htm

End of story.
Back to top
View user's profile Send private message
Post new topic   Reply to topic    IBOGAiN.SE Forum Index -> -> Lag, rätt och politik All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You can attach files in this forum
You can download files in this forum