IBOGAiN.SE Forum Index
IBOGAiN.SE
Forumet för diskussioner om ibogain och ibogainbehandlingar.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups 
 RegisterRegister   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   ProfileProfile   Log inLog in 

IndexIndex   search.php?search_id=newposts&sid=c2ca690a63e7bad16088853dc5a8cd5fView posts since last visit

Resa till Syd Afrika

Goto page Previous  1, 2
Post new topic   Reply to topic    IBOGAiN.SE Forum Index -> -> Aktuella behandlingar
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Blue Bell

Topics: 1

PostPosted: Sun 02 Sep, 2007 21:15    Post subject: Reply with quote

Priset blev som de tidigare 2 veckorna. € 2000. eftersom vi redan betalt för själva boendet så reducerades det, men som totalt för två behandlingar med mat och terapi har det kostat € 4000.

Dosen var den samma som första gången, men effekten tycks ha varit mer mentalt avgörande som hon själv skriver.

Det känns helt sjukt att skriva det här, men det har bara gått 2 veckor och jag lovar er, det är en HELT annan människa man pratar med. det finns framtid och vi flamsar och flabbar, hon har en massa planer och alla möjliga alternativ står tillgängliga.

Det är helt fantastiskt, jag är så glad och så tacksam för det här. Jag känner att jag själv börjar slappna av riktigt ordentligt nu.

Om någon anhörig läser det här och är i tvivel, skriv gärna om ni vill veta något. Jag delar väldigt gärna med mig av det vi gått igenom.

Vissa kanske tycker att två veckor är ingenting, men om man tänker efter så vet man att som en anhörig till en missbrukare så vet man inte vad som sker de nästkommande 2 timmarna, så för oss är dessa två veckor ljuvliga. Very Happy

Systern
Back to top
View user's profile Send private message
Ibogaine SA

Topics: 0

PostPosted: Mon 03 Sep, 2007 12:40    Post subject: Reply with quote

Tanke bara lagga till ett par saker, efter att jag varit i kontakt med bade min syrra, samt last en del.

Det ar billigt bra kort vistelse att valja olika alternativ omkring i europa.
Men jag undrar generellt, om ni nu vet hur det ar att kampa med en anhorig med drog problematik, ni vet hur lang tid det tagit, och de standiga aterfallen.

Kostanden for denna variant av behandling, ma vara dyrare an den som finns i erbjudande lilla europa.

Men jag maste saga tre dagar racker liksom inte, heller inte en behandling, sa en kan ju alltid valja att testa tre dagar i europa med en behandling och hoppas att en slipper undan pa det sattet, eller sa gor man det misstaget och blir visare for att inte tala om fattigare av erfarenheten.

Jag kan saga detta, jag gick igenom behandling nr ett, madde kanon efterat....trodde jag en dryg vecka senare madde jag uselt igen, hade jag varit hemma da hade jag aterfallit i knark tresket, som tur var, var min biljett last, men det var paniken i en sjalv att lara kanna sig sjalv pa nytt fysiskt och psykiskt, det ar en process som tar en flera dagar att ta sig igenom.

For att inte tala om att forsta behandlingen endast tar bort lidandet av allt skit som en stoppat i sig, andra behandlingen ar den som satter ihop en som person igen. Man helas pa nagot konstigt vanster och kanner sig fri, sa otroligt fri inombords.

Ser bara posetivt pa framtiden.

En annan sak, som jag bara maste lagga till ar att den manaden en ar borta later kasnke otroligt, lang men, dagrna passerar ganska snabbt. Det ar mycket en ska igenom innan man ar redo att ta sig hem och fronta vardagen igen. Dessutom sa ingar terapi maten etc i priset, sa nog maste jag saga att det en far for pengarna en betalat ar, bra mycket mer an nagon av de andra stallena som jag last om.

Innan jag akte sa traffade jag en van som hade varit ivag pa tva behandlingar i europa dar stod han pa plattan och madde daligt over att han inte kande att det hade hjalpt honom nagot forutom det faktum att nar han provade stoppa i sig prylar sa kande han inte samma sak som han en gang hade gjort, sa han undrade om det inte hade varit battre att inte gora behanlingarna for da skulle han atminstone kanna nagot.

Jag forstar idag vad han talade om, han var borta bada ggr.na i tre dagar och fick tre tabletter samtidigt, men utan hjalpen som en behover efterat sa var allt bort kastat.

Och liksom jag sa har han axo en familj som hel hjartat backar honom i allt, men de visste inte vad mer som behovdes, trodde att det skulle racka med tre tabletter utan stod och hjalp.

Mar en daligt har dagarna efter behandlingen, sa ger de en mer iboga och det ligger i priset.

Sa jag hoppas att ni tar ratt beslut.

Vanligen Lill Syrran
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Masque
Administratör

Topics: 67

PostPosted: Tue 04 Sep, 2007 08:43    Post subject: Reply with quote

Quote:
Och liksom jag sa har han axo en familj som hel hjartat backar honom i allt, men de visste inte vad mer som behovdes, trodde att det skulle racka med tre tabletter utan stod och hjalp.

Ja, som jag skrev här i tråden innan ni åkte så är detta mycket viktigt. Så viktigt att jag skriver lite till om det och tipsar alla att läsa http://www.ibogain.se/cmsms/index.php?page=efter-behandlingen där det upprepas några gång till, men i längre form. Smile

Även om man är ren när man tillbaka så är återvänder man till samma hem, samma vänner, platser, skulder & räkningar osv... Det man kan ha byggt upp omkring sig som missbrukare. Den vardag man måste ändra.

Behandlingen är tre steg
*Fysisk rekonstruktion
*Psykisk rekonstruktion
*Social rekonstruktion

Just att kunna slappna av i sin nya fysiska och psykiska tillvaro i flera dagar då man kan vila, tänka och kanske även prata med andra om hur man vill förändra sin tillvaro hemma i Sverige innan man väl kommer tillbaka till den är viktig... Jag är säker på att ibogainet bjöd på många insikter om detta. Wink

Om "semestern" samtidigt kombineras med en andra behandling (som du gjort) är det också bra, eftersom i studier sett att chanserna till bestående effekt ökar då.
Back to top
Blue Bell

PostPosted: Mon 01 Oct, 2007 21:58    Post subject: tillbaka igen Reply with quote

Hej,

Det är lite tidigt att skriva att allt är solsken, men hon har kommit hem nu och till skillnad från förr har hon tagit tag i saker. Vi har en lång väg att gå eftersom att hon måste börja om väldigt mycket från början samtidigt som att hon (som så många andra) måste ta i tu med en massa myndighets grejer.

Vi är fortfarande hoppfulla och vi har kul, det är inte samma person som for ned och vi har en helt annan dialog nu.

Hon kommer skriva om några dagar, men som anhörig kan jag säga att detta känns bra, vi känner hopp och det är många som har reflekterat över att hon ser välmående ut nu.

Systern
Back to top
POW

Topics: 10

PostPosted: Sun 02 Dec, 2007 22:06    Post subject: Reply with quote

Blue Bell wrote:
Priset blev som de tidigare 2 veckorna. € 2000. eftersom vi redan betalt för själva boendet så reducerades det, men som totalt för två behandlingar med mat och terapi har det kostat € 4000.

Dosen var den samma som första gången, men effekten tycks ha varit mer mentalt avgörande som hon själv skriver.

Det känns helt sjukt att skriva det här, men det har bara gått 2 veckor och jag lovar er, det är en HELT annan människa man pratar med. det finns framtid och vi flamsar och flabbar, hon har en massa planer och alla möjliga alternativ står tillgängliga.

Det är helt fantastiskt, jag är så glad och så tacksam för det här. Jag känner att jag själv börjar slappna av riktigt ordentligt nu.

Om någon anhörig läser det här och är i tvivel, skriv gärna om ni vill veta något. Jag delar väldigt gärna med mig av det vi gått igenom.

Vissa kanske tycker att två veckor är ingenting, men om man tänker efter så vet man att som en anhörig till en missbrukare så vet man inte vad som sker de nästkommande 2 timmarna, så för oss är dessa två veckor ljuvliga. Very Happy

Systern
Roligt, trevligt och fantastiskt!

Man kan mot bakgrund av det du skriver fråga sig vilken kraft står emot att människor blir fria från allvarliga missbruk. Håll oss underättade om allt som händer. tack.
Back to top
Elina

PostPosted: Fri 28 Dec, 2007 02:26    Post subject: Hur har det gått*? Reply with quote

Hej

Jag undrar hur det har gått nu sen några månader efter. Sist du skrev ett inlägg var 2 oct.

Vill veta hur din syster mår och hur det gick för henne, är hon drogfri idag ?. Vad gör hon ? Mår hon bra?
Gick hon totalt bara på två behandlingar ?

Snälla svara, vill veta hur det gick.

Kan man nå er på något sätt?.
Måste få tips, har en bror som jag vill skicka ner till Sydafrika .

Kram

Elina
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Blue Bell

PostPosted: Sun 13 Jan, 2008 21:02    Post subject: Och så här gick det Reply with quote

Hej alla som läser,

Systern här igen.

Tack för allt stöd och info mm, det har hjälpt. Ja hur gick det??

Som vi skrev förut så är Kevin och Charles riktigt duktiga på att genomföra Ibogain behandling och det verkar det vara fler som upptäckt eftersom att det varit fler som varit där efter oss.

Tyvärr så är min syster psykiskt sjuk och det har förvärrats under de åren som hon blev missbrukare. Detta upptäckte vi inte eftersom hon var konstant drogad. När hon genomgick den första behandlingen fick hon en chock och mådde extremt dåligt.

Hon genomgick en till och sedan mådde hon mer extremt dåligt eftersom att hon stod helt naken med sina psykiska problem och inga professionella psykiatriker som kunde ställa en diagnos och ge henne medicin. Kevin och Charles är godhjärtade människor, men de har inga kunskaper om psykiska åkommor mm utan ansåg att hon var mycket otrevlig och obehaglig och tog det personligt - tro faan det om man är psykiskt sjuk.

Typiskt nog så var det en kille som hade en relation på kliniken som blev kär i henne. så hon gick bakom ryggen på dem i kliniken och började träffa honom medans hon var där. De var arga över det, men själv tror jag det köpte oss lite tid för annars hade hon flippat ut ytterligare.

Hur’som, När hon kom hem såg jag direkt hur allvarligt det var, så extremt sjuk och så extremt dåligt som hon mådde, jag ångrade DJUPT att jag skickat dit henne och lyft drogerna utan någon "backup"

Eftersom att jag inte vetat hur extremt stort problemet var hade jag inte förberett psykiatrisk hjälp och hon stod ensam med hela helvetet i huvudet. Vi fick henne till Psykakuten på St:Göran och de skrev ut lugnande medicin. det höll läget i kontroll 2 veckor, men inte snabbt nog för att hon skulle kunna komma till ett proffs som kunde hjälpa henne.

Resultatet blev att hon återgick till det hon visste hjälpte och började droga. I det läget var jag extremt orolig, för jag visste att hon i och med detta valt att gå och dö.

För alla er som inte vet, myndigheter agerar inte och gör ingen utvärdering såvida anhöriga inte gör en LVM anmälan (Lagen om vård av missbrukare). När vi väl gjorde det så började det hända saker även om det tagit extremt lång tid. Jag bad de på kliniken att skriva ett brev till hennes social sekreterare sedan hon sagt att all info skulle hjälpa att genomföra detta, men det kände inte de var rätt - de har väl sin anledning till det.

Jag måste säga att jag hade nästan gett upp hoppet och sedan innan jul dök det upp en man med hjärtat på rätt ställe och blev av en oförklarlig anledning (för mig) kär i henne. Han drogar inte, är mycket snäll och har hjälpt henne tända av med metadon. det är inte optimalt, men dagen innan var hon på väg att dö och han räddade henne.

Man kan säga att tack vare att hon genomgick Ibogain behandlingen så vet hon att hon har grova psykiska problem och att vi nu är på väg att försöka ordna så att hon kan träffa rätt läkare som kan hjälpa henne på riktigt. Hon är kär för första gången på riktigt i en man som aldrig provat droger och vi i familjen är ytterst tacksamma.

Som resultat av allt detta kan jag som anhörig säga att om ni vet, har fått konstaterat, eller har en misstanke om att eran anhörig är psykiskt sjuk, skicka dem INTE på en Ibogain behandling varken till dem underbara människorna i Sydafrika eller någon annan stans utan att ha ett helt psykiatrisk team redo att hjälpa för det är helt bortkastade pengar.

Det ligger nåt i det man sagt till mig tidigare, låt inte en person genomgå denna behandling om de inte själva vill eller är 100% motiverad. Jag har träffat många personer som vill slippa drogerna, men inte kan för att det har ett så tight grepp om dem, dessa bör genomgå det, för det är verkligen helt fantastiskt vad Ibogain åstadkommer. alla andra bör avstå till det genomförs i Sverige under kontrollerade former.

Om någon myndighets person läser detta och tvivlar på Ibogainets effekt så tycker jag ni ska åga iväg att se det genomföras. Jag är stark förespråkare av detta, men tycker att Sverige borde legalisera detta omgående och ge rätt efterbehandling.

Nu i efterhand så skulle jag inte låta min syster genomgå detta på sättet hon gjorde, just för att jag inte hade rätt efterbehandling åt henne.
Jag känner att jag tvingade henne att leva med en massa demoner i huvudet och kämpa med detta och dessutom befinnas sig med personer som inte hade kunskapen och förståelsen för hennes sjukdom.

Systern
Back to top
Masque
Administratör

Topics: 67

PostPosted: Sun 13 Jan, 2008 23:16    Post subject: Reply with quote

Oj! Vilket kaos. Det som såg så bra ut i den senaste rapporten. Sad

Många knutar i hjärnan kan ibogainet lösa upp, men i vissa fall sitter dom för hårt fast.

Men du har alldeles rätt. Det behöver finnas bättre eftervård. Många missbrukare är det av en anledning, de självmedicinerar bort sina psykiska problem med drogerna. Det är ett stort problem att behandlingar måste ske utomlands där samma resurser inte finns som det skulle gjort om en svensk klinik i samarbete med kommuner och landsting skulle gjort en behandlingsplan som börjar med en ibogainbehandling och fortsätter med en psykisk utredning och lämplig fortsatt vård.

Tog hon sig hem själv eller hur löste ni detta? Måste vara svårt att sitta på andra sidan jorden, utan kontroll liksom.

Synd att det slutade så här. Tur att den här nya mannen dök upp, och jag hoppas att ni inte ger upp.

Kramar /Masque
Back to top
mario

Topics: 5

PostPosted: Sat 08 Mar, 2008 11:25    Post subject: Reply with quote

Jag vill passa på och tillägga mina åsikiter.
Först och främst stor respekt för "syrran" som vågade! Inte många anhöriga som törs ta steget. Leda vad det än må leda till.
Till patienten önskar jag all lycka.

Jag har i tidigare trådar varit kritisk till den så kallade behandlingen i Prag, där saknas all form av efterbehandling, man är helt lämnad till sig själv med allt det innebär, man är oerhört bräcklig skör och jag påstår att det MÅSTE till stödsamtal direkt efter en behandling.
Jag är övertygad om att priset -mellan 40.000kr och 50.000kr för behandlingen i Sydafrika är ett bättre köp än den i Prag för 15 000 - 20 000.
Synd att så få har råd eller möjlighet till detta.
Mvh
Back to top
ibogain
Administratör

Topics: 37

PostPosted: Sun 09 Mar, 2008 00:34    Post subject: Reply with quote

En av de saker som stiftelsen Iboga kommer att prioritera är att försöka öppna ett hem i Sverige som dels kan förbereda patienter innan behandlingen i Prag eller på annan plats men också kunna finnas för den absolut nödvändiga efterbehandlingen. Ett sådant ställe måste kunna få statliga eller privata bidrag för att driva sin verksamhet. JAg kommer naturligtvis att återkomma så snart något händer på den fronten.

/ Micke

Blue Bell

PostPosted: Sun 09 Mar, 2008 11:49    Post subject: Det går bättre nu Reply with quote

Hej på er igen,

Måste säga er alla att ibogainet har slagit alla förväntningar i våra liv. Min lilla söta syster (det är vad hon är oavsett ålder) - hon är så fin.

Vår familj har funnits där vid alla hennes återfall och visat att oavsett vad hon än gör, så älskar vi henne, det i sin tur gör att hon alltid återvänder till oss.

Hennes återfall gav henne ångest inför att vi skulle bli besvikna, men eftersom vi alltid letar upp henne så vet hon att vi finns och förstår att läget är större än så.

Som jag skrev tidigare så fick hon en chock då hon blev ren, men då hon föll in i drogerna fick hon inte samma tripp. Charles berättade att ibogainet stannar och arbetar i kroppen 6 månader efter behandlingen och hon har bekräftat att resan som hon gick igenom under behandlingen, den så kallade drömmen jobbade i henne även då hon tog heroin i återfallet. Hon gick sedan på metadon, men sade att hon mådde jätte illa av det och idag tar hon ångestdämpande. Vi är helt utom oss av lycka. Just nu säger hon att behandlingen fortfarande känns aktiv i henne och att hon fortfarande upplever mental utrensning.

Vi gjorde en LVM anmälan på henne. Jag trodde inte något hände, men hon har bekräftat att socialen var mycket aktiv i frågan, tog henne till läkarundersökning och kollade av henne konstant. Det kan ha och göra med att jag skrev till dem var och varannan dag, (stressade dem nog en hel del) Laughing det är ett hett tips, stressa dem till det yttersta och skicka en massa mail för de blir det registrerat - he, he

Vilken jäkla resa detta varit. Jag hoppas själv kunna stå till tjänst för andra som behöver stöd.Jag hoppas alla förstår att INGET ÄR FÖRLORAT om man bara vågar tro och kämpa. Släpp all skam, det handlar inte om det. Vissa har diabetes, andra har psykiska problem, men det kräver behandling och det är dit man måste få dem i behov.

Stor omtanke till er alla som läser det här; kämpar med sitt eget beroende eller kämpar för en anhörig.

Systern
Back to top
mario

Topics: 5

PostPosted: Sun 09 Mar, 2008 16:55    Post subject: Reply with quote

Hej Blue Bell; kan du tänka dig att diskutera dina erfarenheter med narkotikafritt sverige och i synnerhet FMN (föräldrar mot narkotika) Inte med ledningen hos dessa utan i deras forum, tala med anhöriga maila de..
Jag vet att det inte är ditt ansvar men det är fördjävligt att det sitter massor av anhöriga som tror att de hamnat rätt hos FMN mfl.
Cyniskt! De blir avrådda av FMN och andra från att ta en chans som med all säkerhet skulle förbättra missbrukarens situation, om inte hel återställning så viss förbättrin i alla fall. Så många som har ekonomisk möjlighet men som inte gör det pga dessa förbannade föreningar! Vars enda argument är att ibogainet är en drog! Som om det vore bättre att gå på horse..sub eller metadon.
Back to top
ibogain
Administratör

Topics: 37

PostPosted: Sun 09 Mar, 2008 22:02    Post subject: Reply with quote

Hej blue-bell!

Vilket fantastiskt jobb du gjort för din syster.
Du ska vara mycket stolt över dig själv!

Halva jag blir lycklig när jag läser det du skriver, men andra halvan tycker att det är trist att det ska till ett så starkt, ideellt engageman från en familjemedlem för att lyckas där det faktiskt bör finnas ett samhälle och ett socialt skyddsnät i stället..

Om du har lust att jobba mer med Ibogain kan du kontakta mig när du vill.. Jag skickar mina nummer till dig i din privata box.

Mvh/Micke

Post new topic   Reply to topic    IBOGAiN.SE Forum Index -> -> Aktuella behandlingar All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2
Page 2 of 2

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You cannot download files in this forum