IBOGAiN.SE Forum Index
IBOGAiN.SE
Forumet för diskussioner om ibogain och ibogainbehandlingar.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups 
 RegisterRegister   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   ProfileProfile   Log inLog in 

IndexIndex   search.php?search_id=newposts&sid=fc136fb760b94777703c4bad379a47f6View posts since last visit

Virker iboga mot angst og depresjon?
Norsk
Post new topic   Reply to topic    IBOGAiN.SE Forum Index -> -> Ibogain
View previous topic :: View next topic  
Author Message
armenminau

Topics: 1

PostPosted: Fri 07 Mar, 2008 18:47    Post subject: Virker iboga mot angst og depresjon? Reply with quote

Hei

Kan ibogaine virker mot angst og depresjon? Så vidt jeg vet gjør iboga at man kan ta kontakt med underbevistheten, og det er jo akkurat hva slike personer trenger. Hva tror dere?
Back to top
View user's profile Send private message
Masque
Administratör

Topics: 68

PostPosted: Fri 07 Mar, 2008 20:16    Post subject: Reply with quote

Det finns personer som upplever att ångest och depressioner släppt efter en ibogainbehandling, även i fall där det inte använts för att "avgifta" missbrukare. Som du säger har det med den inre upplevelsen där man tillåts se sina problems grundorsaker från ett nytt perspektiv utan att mentala spärrar/förnekelse tillåts förhindra den här självinsikten som gör att man kan gå vidare.

Men det finns inga studier eller närmare undersökningar jag kan hänvisa till här. Inte heller finns det någonting som pekar på att ibogain skulle vara effektivare än många andra hallucinogena droger som undersökts eller undersöks för detta syftet. För mera information, kolla exempelvis http://www.maps.org
Back to top
armenminau

PostPosted: Fri 07 Mar, 2008 21:44    Post subject: Reply with quote

Men ibogain tar deg vel på en måte tilbake i tid slik at man muligens får sett hva som virkelig plager en. Men dersom dette faktisk trigger enda mer angst så vet jeg ikke helt om det er noe for meg. Det virker bare som om ibogain ikke er som andre hallusinogen. Opplevelsen handler mer om å lære om seg selv enn å bare ha det gøy på en måte.
Back to top
Masque
Administratör

PostPosted: Sat 08 Mar, 2008 13:10    Post subject: Reply with quote

Quote:
Men ibogain tar deg vel på en måte tilbake i tid slik at man muligens får sett hva som virkelig plager en.

Ja.

Quote:
Men dersom dette faktisk trigger enda mer angst så vet jeg ikke helt om det er noe for meg.

Det förutsätter att din ångest inför problemet är närvarande så att det kan hindra dig från att nå förståelsen för problemet som gör att du kan gå vidare. Jag menar att det tillståndet ibogain och ett flertal andra hallucinogena droger försätter sinnet i dämpar den självförsvarsmekanismen.

Quote:
Det virker bare som om ibogain ikke er som andre hallusinogen. Opplevelsen handler mer om å lære om seg selv enn å bare ha det gøy på en måte.

Om man har syftet att reda ut psykologiska problem genom intag av hallucinogener bör den största vikten ligga på hur sessionen planeras och genomförs snarare än valet av substans.

Ibogainets främsta egenskap är inte den psykologiska biten. Det som gör den unik i förhållande till de andra hallucinogena drogerna är att den "återställer" (i brist på bättre ord) receptorerna i hjärnan och därmed tar bort den abstinens som drogmissbrukare drabbas av när balansen av signalsubstanser och receptorer i hjärnan har rubbats av substansen som missbrukades.

Givetvis är de psykiska effekterna också bra för att samtidigt ge förståelse för drogmissbrukets bakomliggande orsaker eller annan problematik som hemsöker den som behandlas.
Back to top
armenminau

PostPosted: Sun 09 Mar, 2008 18:32    Post subject: Reply with quote

Quote:
Så da er vel ibogain bedre enn andre droger?

Jag kan inte bedöma det. Vissa skulle svara ja, andra nej. Som jag skrev innan finns det ingen forskning om ibogain på detta området som kan jämföras med resultat från andra droger.

Quote:

Det er selvforsvarsmekanismen som jeg vil fjerne slik at jeg lettere kan finne ut hva som plager meg. Selvforsvarsmekanismen er den som utløser symptomene.

Bra att du själv inser detta. Det är en viktig förutsättning för att kunna komma förbi den.

Quote:
Er det mulig å få denne type behandling?

Svårt att säga. Som det är i dagsläget är dom flesta behandlare inriktade på att använda ibogain för att bota abstinens av droger. Det du behöver är samtalsterapi före, under och efter behandlingen. Ensam kan ibogainet och din egen tankeprocess gräva fram många saker till ytan och det kan räcka för att tillfriskna, men när man tittar på forskning från 60 och 70-talet om LSD-terapi så är terapi med "guidning" effektivare och en gissning från min sida är att samma sak gäller för ibogain.

Quote:
Ja, og det er vel noe galt med signalene mine også? Når man har angst så er det jo en slags ubalanse i kroppens kjemikalier.

Ja, jag har för mig att jag sett en del forskning om just oförmågan hos vissa människor att bilda signalsubstanser som en förklaring till depressioner. Frågan är väl snarare om ibogain är effektivare dom andra behandlingsformerna som finns för depressioner och ångest. Vilka andra läkemedel / metoder har du behandlats med?

Jag försöker bara vara lite objektiv här. Om du känner att ibogain är något för dig så råder jag dig att kontakta personer som erbjuder ibogainbehandlingar och fråga om dom kan tänka sig att behandla dig. Smile
Back to top
armenminau

PostPosted: Tue 11 Mar, 2008 23:53    Post subject: Reply with quote

Først av alt. Skjedde det noe rart med den tidligere posten min? Laughing

Quote:
Svårt att säga. Som det är i dagsläget är dom flesta behandlare inriktade på att använda ibogain för att bota abstinens av droger. Det du behöver är samtalsterapi före, under och efter behandlingen. Ensam kan ibogainet och din egen tankeprocess gräva fram många saker till ytan och det kan räcka för att tillfriskna, men när man tittar på forskning från 60 och 70-talet om LSD-terapi så är terapi med "guidning" effektivare och en gissning från min sida är att samma sak gäller för ibogain.

Jag försöker bara vara lite objektiv här. Om du känner att ibogain är något för dig så råder jag dig att kontakta personer som erbjuder ibogainbehandlingar och fråga om dom kan tänka sig att behandla dig. Smile

Takk for svar. Angående "guiding" så hadde det vel vært bedre om det faktisk hadde vært terapauten/psykologen min som hadde gjort dette siden han vet mer om min tilstand enn en som driver med ibogainebehandlinger. Er kanskje litt vanskelig å sette seg inn i alt dette dersom man ikke har snakket med meg tidligere? Er jo selvsagt mulig av psykologen min kan veilede behandleren med notater og lignende.

Er mulig at jeg kontakter noen som driver med ibogainbehandlinger. Hittil har jeg faktisk ikke gått på noen medisiner som helst. Har vært like før under de verste periodene, men har lært meg diverse triks og måter for å takle dette bedre. Har lest veldig mye om angst, noe som har hjelpt. Men får å bli kvitt den må man i bunn og grunn oppdage hva ens egentlige problem er eller hva man egentlig er redd for. Dette kalles for "root fear".

Det eneste som bekymrer meg angående ibogain er om det kan gjøre angsten verre. Når jeg drikker alkohol eller røyker cannabis blir angsten verre dagene etterpå, og det tar noen dager å kommer seg på rett spor igjen. Det verste en person med angst kan gjøre er faktisk å drikke koffein. Det var koffein som utløste angsten min etter noen episoder med altfor mye kaffe, noe som jeg ikke var vant til. Å være ruset på ibogain virker også litt skummelt, men dette takler jeg om jeg faktisk ønsker å bli kvitt angsten Rolling Eyes
Back to top
Masque
Administratör

PostPosted: Wed 12 Mar, 2008 17:10    Post subject: Reply with quote

armenminau wrote:
Først av alt. Skjedde det noe rart med den tidligere posten min? Laughing

Oj, jag måste ha klickat på "ändra" istället för "citera". Jag ber 1000 gånger om ursäkt. Embarassed

Quote:
Angående "guiding" så hadde det vel vært bedre om det faktisk hadde vært terapauten/psykologen min som hadde gjort dette siden han vet mer om min tilstand enn en som driver med ibogainebehandlinger. Er kanskje litt vanskelig å sette seg inn i alt dette dersom man ikke har snakket med meg tidligere? Er jo selvsagt mulig av psykologen min kan veilede behandleren med notater og lignende.

Ja.

Quote:
Er mulig at jeg kontakter noen som driver med ibogainbehandlinger. Hittil har jeg faktisk ikke gått på noen medisiner som helst. Har vært like før under de verste periodene, men har lært meg diverse triks og måter for å takle dette bedre. Har lest veldig mye om angst, noe som har hjelpt. Men får å bli kvitt den må man i bunn og grunn oppdage hva ens egentlige problem er eller hva man egentlig er redd for. Dette kalles for "root fear".

Det eneste som bekymrer meg angående ibogain er om det kan gjøre angsten verre. Når jeg drikker alkohol eller røyker cannabis blir angsten verre dagene etterpå, og det tar noen dager å kommer seg på rett spor igjen. Det verste en person med angst kan gjøre er faktisk å drikke koffein. Det var koffein som utløste angsten min etter noen episoder med altfor mye kaffe, noe som jeg ikke var vant til. Å være ruset på ibogain virker også litt skummelt, men dette takler jeg om jeg faktisk ønsker å bli kvitt angsten Rolling Eyes

Jag tycker du ska görsöka köpa eller låna böcker av Alexander Grof som dokumenterat LSD-behandlingar som han utfört på patienter med psykiska problem. Mycket av det som står där gäller även för Ibogain.
Back to top
Post new topic   Reply to topic    IBOGAiN.SE Forum Index -> -> Ibogain All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You can attach files in this forum
You can download files in this forum