IBOGAiN.SE Forum Index
IBOGAiN.SE
Forumet för diskussioner om ibogain och ibogainbehandlingar.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups 
 RegisterRegister   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   ProfileProfile   Log inLog in 

IndexIndex   search.php?search_id=newposts&sid=8b1c9258adc3953a98b0357177bddb20View posts since last visit

Behandling i Prag 14/8 - 20/8. Heroin och Subutex.
Tommy
Goto page 1, 2  Next
Post new topic   Reply to topic    IBOGAiN.SE Forum Index -> -> Aktuella behandlingar
View previous topic :: View next topic  
Author Message
ibogain
Administratör

Topics: 37

PostPosted: Wed 16 Aug, 2006 06:02    Post subject: Behandling i Prag 14/8 - 20/8. Heroin och Subutex. Reply with quote

ONSDAG 16/8 05.30

Hej!

Detta ska vara en trad dar jag beskriver den behandling av Tommy, som just startat.
Tyvarr saknas prickarna over vissa vokaler pa Tjeckiens tangentbord, men det fungerar i alla fall.

Eftersom jag inte ar den minsta skolning i konsten att dokumentera sa ar jag tacksam for feedback och goda rad da jag missar eller utlamnar nagot pga okunskap.

Tommy ar 25ar gammal och har missbrukat i ca 7 ar. Han startade som de flesta med att roka cb. Senare, for ca fyra ar sedan startade han med heroin. Den sista tiden, jag tror det ror sig om nagot ar. har han injucerat Subutex. Hans dagliga dos nar vi fick kontakt var pa ca 2mg/dag.

Tommy kom till Prag i forrgar och lakarundersokningen visade att han var helt frisk.
Patrick har vaxlat honom till MST ( Morfin Sulfat Tablet) och han har fatt 30mg av det var attonde timme sen morgonen den 15/8. Han fick 30mg igarkvall klockan tio och lika mycket i morse kl sex. Efter detta far han inget mer.

Under dagen och kvallen igar "tvingade" vi ihonom massa mat eftersom han behover vara laddad infor dagens behandling. Han far bara dricka te och vatten idag samt ev nagon liten frukt tidigt pa morgonen. Det ar viktigt att han inte far i sig nagot fett alls eftersom det har visat sig att fett kan kapsla in ibogainet och gora det svarare for kroppen att ta upp det.

Tommy ar tystlaten och tillbakadragen. Han verkar fokuserad pa den kommande behandlingen och kanner det som om det ar sista chansen att behalla sin flickvan som han stolt visade foto pa igar kvall. En sot flicka som tycks val vard att kampa lite extra for! Han ar ocksa trott pa ett liv utan annat innehall an att fa dagarna att ga. Han vill jobba och hitta ett vanligt liv.

Om allt gar som det ska kommer vi att starta hans behandling efter lunch idag.

/ Micke

ibogain
Administratör

PostPosted: Wed 16 Aug, 2006 16:54    Post subject: Reply with quote

ONSDAG 16/8 17.55

Behandlingen startades strax efter klockan tva. Da hade det gatt dryg atta timmar sedan Tommy fick det sista MST tabletterna och han borjade fa ganska svara abstinenser med frysningar och svettningar.

Efter att han och jag tillsammans promenerat nagra timmar och han sedan druckit en hel del vatten for att inte riskera att bli uttorkad under bahandlingen fick han 1.2gr Ibogain.

Som alla narkomaner var han orolig for att han skulle fa for liten dos och for att det inte skulle racka.

Efter ca 25 minuter efter att han tagit Ibogainet borjade han kanna sig avslappnad och han borjade hora det klassiska pipandet eller kvittrandet i oronen. Sen bar det av med starka visioner och tunga upplevelser.

Han kraktes inget och var forhallandevis lugn och stilla under tiden Ibogainets effekt stegrades.

Nyss blev han kontaktbar och har med lite hjalp lyckats ta sig in pa ett kortare toalettbesok.

Han ar redig och ger tydliga svar trots att han fortfarande ser visioner och blinkningar och fortfarande har ljudet i oronen. Nu har han fallit tillbaks i den halvdvala man ligger i men nar vi pratade helt kort med honom var han dels ordentligt tagen av sina upplevelser och glad for att vi inte gav honom en storre dos.. Wink

Abstinens hade han inte en tanke pa.

Jag aterkommer med mer>

/ Micke

Operator

Topics: 45

PostPosted: Wed 16 Aug, 2006 17:00    Post subject: Reply with quote

INtressant.

Vad har han för syn på sig själv?
Varför knarkade han förresten?

ibogain
Administratör

PostPosted: Wed 16 Aug, 2006 17:05    Post subject: Reply with quote

Operator wrote:
INtressant.

Just nu ar han mest forvirrad och funderande.
Synen pa sig sjalv? Fore eller efter behandlingen?

Tommy ar tystlaten och inatvand men nar jag fragade varfor han borjade knarka sa han bara att han borjade roka hasch och att han sen kom i daligt sallskap.
Jag valde att inte prata om personligt ansvar eftersom det var strax innan behandlingen skulle borja och jag ville inte stora det fokus han hade pa sin kommande behandling.

Tommy och jag kommer att prata en hel del de kommande dagarna och han kommer att skriva och svara pa fragor sa snart han kanner sig redo for det.

/ Micke

Operator

PostPosted: Wed 16 Aug, 2006 18:38    Post subject: Reply with quote

ibogain wrote:
Operator wrote:
INtressant.

Just nu ar han mest forvirrad och funderande.
Synen pa sig sjalv? Fore eller efter behandlingen?

Tommy ar tystlaten och inatvand men nar jag fragade varfor han borjade knarka sa han bara att han borjade roka hasch och att han sen kom i daligt sallskap.
Jag valde att inte prata om personligt ansvar eftersom det var strax innan behandlingen skulle borja och jag ville inte stora det fokus han hade pa sin kommande behandling.

Tommy och jag kommer att prata en hel del de kommande dagarna och han kommer att skriva och svara pa fragor sa snart han kanner sig redo for det.

/ Micke
Gott mitt djupt centrlala intresse är här. Hur blev han förändrad. Alltså inte bara det han tror och upplever. Eller är eran bild om hans förändringar samstämmig?

Vad väger han föresten? 1.2 gram låter mycket.

Vad betyder komma i dåligt sällskap? Att det är bra att ha ursäkter på lager eller? ok, jag ska ta det lungt... Men jag vill verkligen veta vissa saker.

ibogain
Administratör

PostPosted: Thu 17 Aug, 2006 07:16    Post subject: Reply with quote

TORSDAG 17/8 08.20

Tommy vaknade delvis upp under kvallen igar.

Han var fortfarande valdigt tagen av behandlingen och jag fick for mig att han forsokte ta kontroll over kropp och sjal och tyckte att det var jobbigt att det inte gick. Han fick dricka vatten och vid 22.30-tiden fick han 2dl drickyoghurt.

Vi la honom nar han ville sitta och talade om att allt var naturligt och att han skulle fortsatta kanna av ibogainet nagon dag till och att han skulle forsoka flyta med och inte kampa emot.

Nu pa morgonen har han fortfarande svart att orientera sig, mest vad galler tiden, men han har sovit bra under nastan hela natten.

Det har gatt bra och han har kommit genom behandlingen lite fortare an vad som ar normalt. Vad det beror pa vet vi inte, men alla ar olika och det ar absolut inget konstigt.

Han suckar och stonar mycket och vrider pa sig och han har det jobbigt, men det kommer sakta men sakert att lagga sig under dagen.

Han sager att han inte ens tankt pa abstinens eller sug och vi hoppas att det fortsatter sa.

/Micke

ibogain
Administratör

PostPosted: Thu 17 Aug, 2006 20:30    Post subject: Reply with quote

TORSDAG 17/8 21.30

Denna dag har varit annorlunda for Tommy.

Han har sovit och gratit. Han har pratat och borjat forundras over den "resa" han varit med om.
Han ar glad over att vi anvande den dos vi gjorde eftersom den helt klart var stark nog. Vi skrattar gott at tanken pa en hogre dos.. Laughing

Tommy sager att han ar ledsen for att han kanner skuld, men Patrick menar att det snarare ar sorg som kommer upp till ytan och som maste hanteras..

Tommy kanner sig ocksa skyldig for att "han inte gjorde battre ifran sig under behandlingen" och det ar en konstig installning som sakert grundar sig i gammalt skuldtankande.. Ganska vanligt bland "mjuka" narkomaner.
Vi overtygar honom att han gjort exakt vad han kunnat och att allt tycks ga hur bra som helst.

Han blir piggare och borjar fa en typisk rastloshet i kroppen och vi funderar just nu pa att ge honom ett somnmedel for att han ska ha mycket somn i kroppen nar morgondagens pigghet sakert kommer att starta.

Allt har fungerat bra och han har inte ens tankt pa knark innan jag fragade for en stuind sedan.

/Micke

Kuba
Administratör

Topics: 25

PostPosted: Fri 18 Aug, 2006 01:59    Post subject: Reply with quote

Skönt att höra att det flyter på som det ska..

mycket tungt som kommer upp men det behövs för att nånting bättre ska kunna börja växa. Minns själv hur det va under min behandling, vissa moment sved..

Hoppas han får sova bra nu och ser världen med nya klara ögon när han vaknar upp imorgon Smile
Back to top
View user's profile Send private message
ibogain
Administratör

PostPosted: Fri 18 Aug, 2006 05:33    Post subject: Reply with quote

Hej!

Jag glomde att beratta att jag delade denna trad igarkvall.
Detta ska vara en trad ombehandlingen som pagar, det ovriga som hamnade har ligger numera under titeln "Krig och Karlek" pa det Oppna forumet,

Micke

Last edited by ibogain on Sat 19 Aug, 2006 08:00; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website
ibogain
Administratör

PostPosted: Fri 18 Aug, 2006 11:42    Post subject: Reply with quote

[/quote]
Vad väger han föresten? 1.2 gram låter mycket.
.[/quote]

Tommy vager ca 58 kilo.

Dosen kan tyckas lite hog kontra kroppsvikten, som Operator riktigt papekar, men Patricks erfarenhet ar att om man behandlar ett opiatmissbruk med doser under 1.2gr sa kommer men sannolikt att drabbas av abstinenskanningar oavsett kroppsvikt. Detta galler enbart nar man ska avbryta ett opiatmissbruk.

/MK

Tommy

Topics: 1

PostPosted: Fri 18 Aug, 2006 11:54    Post subject: Reply with quote

Tjena pa er!

For tillfallet sitter jag och Micke pa ett internetkafe i centrala Prag.
Jag mar bra, men kanner mig fortfarande ganska tagen utav ibogainbehandlingen.
Det var en helt otrolig resa jag fick! igar var jag valdigt trott i psyke och kropp samtidigt som det "spritte" i benen pa mig. Inte det "drag" som annars kan forknippas med opiatabstinens utan det var mer som att jag ville ut och rora pa mig. Fick dock en somntablett av Patrick sa jag har kunnat sova natten igenom.

Idag (fredag) kanner jag mig utvilad och med inte lika mkt "spritt" i benen som igar. Har ocksa kunnat borja ata normalt, och det jag ater smakar sa otroligt mkt godare an innan behandlingen da ja anvande preparat Very Happy

Men jag mar helt okej, behandlingen fyllde sitt syfte: att ta bort min abstinens, fa bort suget osv. Hur jag klarar ett fortsatt drogfritt liv later jag vara osagt, men som det kanns just nu sa har jag absolut inga tankar pa droger. Mitt stora mal ar att forbli drogfri, skaffa arbete osv.. jag hoppas och tror att detta kan ga att genomfora!

Jag hade inte tankt att skriva om mina upplevelser av behandlingen har och nu, da ja inte riktigt hunnit samla alla mina intryck osv. Men jag aker hem pa sondag, da kommer jag skriva sa gott ja kan om hur det var.

Just nu vill jag bara komma hem och fa borja med mitt nya liv, men far vanta nagra dagar till. Saknar er dar hemma, men vi syns snart!

mvh Tommy
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Operator

PostPosted: Fri 18 Aug, 2006 11:58    Post subject: Reply with quote

Fantastiskt!
Juste att du mår bra, men du får sakna mig ett tag till. Välkommen hem när du kommer hem tommybubben min.

Allt har ett pris & denna upplysning var gratis.

Tommy, vad är meningen med livet?
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
ibogain
Administratör

PostPosted: Sat 19 Aug, 2006 08:09    Post subject: Reply with quote

Lordag 19/8 09.05

Hej!

Dom allra starkaste kanslorna av sorg och forvirring borjar lagga sig.
Som jag tidigare skrivit fick Tommy en somntablett pa Torsdag natt, en Cronasepam, som gjorde att han fick en fin natts somn.

Under Fredagen promenerade vi en hel del i stan och det mest fascinerande for Tommy var att han klarade av det. Tidigare har han lidit av social fobi som gjort det svart for honom att klara manniskor utan att vara drogad. NU var det inga som helst problem.

Vi promenerade nagra timmar och sen blev han trott sa vi akte hem och vilade.

Tommys kanslor fortsatter att svanga en del upp och ner och ett tag igar var han valdigt ledsen och tyckte att han inte gjorde den har behandlingen for sin egen del utan for att gora flickvan och mamma glada.. Stunden efter kliver han ner och handlar, helt sjalv pa en marknad..

Jag sa att det knappast spelade nagon roll varfor han avgiftade sig just nu. Det viktiga ar att han blir ren och kan borja ta bra beslut i livet.

En bra sak ar ocksa att Tommy fick kontakt med sin relativt franvarande pappa igar. Han har inte sett sin far pa fyra ar och pappan var negativt installd till behandlingen, men nu ska dom i alla fall ses om ett par dagar.

Igar kvall gick vi ut en kort stund och besokte en valdigt marklig klubb i stan. Det var fullt med folk och mycket musik och inte heller detta var jobbigt for Tommy. Han konstaterade det markliga i att vara ute flera ganger.

Allt ser bra ut och nu hanger nastan allt pa den omgivning han kommer att finnas i tills drogfriheten blir stabil. Det far inte kompromissas alls med nagra substanser!

/Micke

Operator

PostPosted: Sat 19 Aug, 2006 09:06    Post subject: Reply with quote

Revolutionerande!
Inget annat. Frågan är bara hur man på bästa sätt kan odla vidare på tillväxten man funnit. Dessa dagar kan kantas av viktiga val.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
ibogain
Administratör

PostPosted: Mon 21 Aug, 2006 08:59    Post subject: Reply with quote

MÅNDAG 21/8 09.00

Så var vi hemma i Sverige igen.

Tommy är som sagt totalt kemiskt avgiftad och ren sen snart en vecka.
Det kan man kalla steg ett och nu är det som sagt "bara" livet kvar.. Razz

Under denna behandling blev det uppenbart hur otroligt viktigt det är med en uppföljning eller någon sorts eftervård.
Den som avgiftas och hans anhöriga måste få hjälp med hur dom ska hantera den nya situationen och dom nya villkoren.

I framtiden måste vi hitta ett sätt at ordna med efterbehandling!

Något som är viktigt att förstå är att dom närmaste anhöriga också är medberoende och kommer att påverkas starkt av behandlingen i och med att dom får hem en "ny" människa att leva med.

Som jag tidigare sagt så är ibogainet otroligt effektivt när det gäller avgiftning och det har också en stark påverkan på det undermedvetna, men i slutänden är livssituationen nog det viktigaste villkoret för en fortsatt och stabil drogfrihet.

Tommy var rastlös och hans humör åkte upp och ner under de sista dagarna. Han längtade hem väldigt mycket ena sekunden och verkade trygg och nöjd den andra.
När det blev för jobbigt villa han hellre trygga sig med att spela dataspel än att promenera och se staden.

Tommys vilja att vara drogfri är det inget fel på, men hans självförtroende är det värre med och han kan känna en oro över att inte orka hålla ut länge nog för att bli stabil. Vi pratade mycket om det och vi pratade om ytterligare behandling om det skulle vara nödvändigt. Vi lämnade den frågan öppen tills vidare och sa att vi skulle vänta tills Tommy kom hem från sin utlandssemester.

Jag ska försöka hålla fortsatt kontakt med Tommy och rapportera då och då.

Jag hoppas att han själv sätter sig och skriver ner sina erfarenheter när han är redo för det.

/MIcke

Post new topic   Reply to topic    IBOGAiN.SE Forum Index -> -> Aktuella behandlingar All times are GMT + 1 Hour
Goto page 1, 2  Next
Page 1 of 2

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You cannot download files in this forum