IBOGAiN.SE Forum Index
IBOGAiN.SE
Forumet för diskussioner om ibogain och ibogainbehandlingar.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups 
 RegisterRegister   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   ProfileProfile   Log inLog in 

IndexIndex   search.php?search_id=newposts&sid=e4ba456b363054f9e01a2319e5a42197View posts since last visit

Behandling mot kokainmissbruk. 21/9...
Fallen Angel
Post new topic   Reply to topic    IBOGAiN.SE Forum Index -> -> Aktuella behandlingar
View previous topic :: View next topic  
Author Message
ibogain
Administratör

Topics: 37

PostPosted: Thu 21 Sep, 2006 06:49    Post subject: Behandling mot kokainmissbruk. 21/9... Reply with quote

Några korta rader bara!

Idag, torsdag reser vi ner till Prag för att avgifta FallenAngel och för att få henne fri från det kokainmissbruk som hon har haft i drygt tio år.

Hor är ca 30 år gammal och känner att hon håller på att tappa fotfästet i tillvaron. Hon upplever att hennes egen vilja inte finns kvar och att det mesta i livet styrs av drogen. I nuläget röker hon crack och gör i och med det av med mellan 2 - 10 gram varje dag. Det är väldigt mycket, men den del missbruk ser ut på det sättet. Ofta behöver hon sen ta ganska mycket sömntabletter för att kunna landa och för att kunna sova.

Hon har börjat missköta sitt arbete och sina relationer eftersom drogen går före allt annat.

Jag skriver om behandlingen som vanligt i den här tråden.

/MIcke

Radix

Topics: 2

PostPosted: Thu 21 Sep, 2006 17:55    Post subject: Reply with quote

Snabb fråga bara.. kanske helt onödigt.. men jag läste att det skulle vara "crack".. det var inte kokainbas via ammoniak eller så som syftades på kanske?

Rätt ovanligt att hitta crack i sverige annars ju. Confused
Back to top
View user's profile Send private message
ibogain
Administratör

PostPosted: Sat 23 Sep, 2006 19:18    Post subject: Reply with quote

Radix wrote:
Snabb fråga bara.. kanske helt onödigt.. men jag läste att det skulle vara "crack".. det var inte kokainbas via ammoniak eller så som syftades på kanske?

Rätt ovanligt att hitta crack i sverige annars ju. Confused

Hej!

Tydligen är det så att kokainbas på amoniak blir sk freebase, medans kokainbas som kokas med bikarbonat blir crack.. Kan det stämma?

Tjejen kokade med bikarbonat i alla fall..

Mer kommer i morgon

micke

ibogain
Administratör

PostPosted: Sun 24 Sep, 2006 14:57    Post subject: Reply with quote

Hej fran Prag!

Efter en ganska lang och seg bilresa kom vi till Prag i Fredags natt.
Vi tittade lite pa stan och akte sen till treatmentplacet..

Lordagen gick at till en lakarundersokning och till en del intervjuer med en journalist som ar med under delar av behandlingen. Senare pa dagen fick Fallen Angel en mindre testdos pa 300mg for att se hur det skulle fungera pa henne.

Allt gick som det skulle och hon erfor den milda snurrighet som hon skulle.

Patagligt ar att hon nestan enbart pratar om knarkrelaterade saker.. Det mesta hon berattar om eller pratar om hanger ihop med saker gjorda under drogpaverkan. Jag vet inte hur jag ska tolka det men jag forstar att det ar en sorts reningsprocess eller en sorts sorgbearbetning for det knark hon forhoppningsvis inte ska ha mer i sitt liv..

Idag har hon fastat och bara druckit vatten och vid 13-tiden fick hon sin rikitga dos pa 900mg. Allt tycks ga som det ska och hon kom in i ibogainpaverkan efter ganska exakt tre kvart. Nu ligger hon och ska snart vakna upp och jag avslutar nu, men lovar att aterkomma i morgon.

Mvh/MIcke

Masque
Administratör

Topics: 68

PostPosted: Sun 24 Sep, 2006 15:48    Post subject: Reply with quote

Gör nu som jag sagt och ta lite foton på Patrick, behandlingsrummet, kliniken. Bra att lägga upp på hemsidan sedan... jag tänkte mig en bildguide i stil med "så går en behandling till, för den som inte orkar läsa 10 sidor text"

1. Kontakta Michael. (foto på dig)
2. Ni tar flyget till Prag. (foto flygplats)
3. Här är kliniken. (foto utanför)
4. Patrick är doktorn som kommer att administrera dosen (foto på en glad Patrick)
5. Här görs en hälsokontroll (hitta på något bra motiv)
6. Foto på en kapsel ibogain
7. Behandlingen börjar. (foto i behandlinsrummet någon ligger med ansiktet boråt (om inte personen vill vara med på foto) i sängen)

Och ja, just det. Hoppas det går bra med Fallen Angel.
Back to top
ibogain
Administratör

PostPosted: Mon 25 Sep, 2006 15:59    Post subject: Reply with quote

hej igen!

Igår fick då Fallen Angel sin fulla dos som för det flesta kokainister är 900mg. Allt gick som det skulle men när ibogainet började verka blev hon rädd och fick panik.. Henns puls steg från 55 till 107 på kort tid och hon grät ordentligt.. Vi pratade lite med henne och fick henne att koncentrera sig på andningen och efter en stund blev hon tryggare och sen fortskred allt normalt. Hon började vakna upp efter 4 till 5 timmar och efter några ytterligare timmar kunde hon börja prata med oss.

Både Patrick och jag anade att hon skulle bli ledsen eftersom det märks att hon är en tuff tjej som är van att ha många försvar uppe hela dagarna och det brukar betyda att det finns en hel del sorg som vill ut.

Har man klarat drygt tio år i kokainsvängen som tjej så har man trolligen fått stå ut med både det ena och andra och tydligen spars allt i det undermedvetna.. Ibogainet tycks tröska igen allt utan att man kan värja sig mot det.

Nu har det snart gått ett dygn sen behandlingen och hon jobbar med sig själv för att försöka förstå vad som hänt och vad som ändrat sig för henne. Hon är såklart tagen av behandlingen och tyckte att trippen var skrämmande fast den hade en del klarsynsdelar också. Hon har svårt att riktigt hitta ord på vad hon upplevde men jag antar att det kommer att klarna för henne så småningom. Han talade lite om att hon såg saker i seriefigursformat och vi känner igen det från andra som tagit ibogain.

Jag tycker att hon ändrat lite i sin personlighet och uttrycker det som om hon blivit lite tjejigare.. Lite av den hårda koksbruden har försvunnit och ersatts av något lite mjukare..

Nu gäller det att hon försöker ordna sitt liv så att drogfriheten blir så enkel som möjligt.. Jag hoppas det ska ordna sig, så klart, och jag hoppas att hon kommer hit och skriver när hon känner sig redo för det.

Jag har gjort några små filmer runt behandlingen och jag ska bara redigera lite och sen lägger jag upp dom för alla att titta på.

Mvh/Micke

Kuba
Administratör

Topics: 25

PostPosted: Tue 26 Sep, 2006 02:04    Post subject: Reply with quote

Har Fallen Angel läst igenom några fallbeskrivningar från andra som tagit Ibogain? Kan vara ett bra sätt för henne att sätta saker i sitt sammanhang och förstå mer det hon upplevde under behandlingen. Sen så är ju Patrick väldigt bra att prata med oxå när det gäller att tolka upplevelserna.

Kan kanske ta ett tag, men när hon känner att hon kunnat samla ihop bitarna så kan hon skriva ner alltihopa, antingen för sej själv eller om hon lägger ut det på forumet och får respons och feedback på det sättet.

I grund och botten så handlar det nog om ett kontrollbehov och det va därför det va skrämmande tidvis. Men nu när mycket fått släppas igenom och frigöras så kan det växa ut väldigt bra sidor som gynnar en som person när väl skräpet blivit utrensat.
Back to top
ibogain
Administratör

PostPosted: Thu 28 Sep, 2006 05:03    Post subject: Reply with quote

Hemma igen!

Efter en lång bilresa genom halva Europa kom vi hem igår. Nu ska Fallen Angel börja leva sitt nya liv, med allt vad det innebär.

Sen hon gjorde sin behandling har hon funderat och brottats mycket med sina tankar som främst går ut på hur hon ska kunna leva utan sin drog eller utan sitt drogliv i framtiden. När hon tänker på att ALDRIG mer använda kokain så är det nästan så att tanken svindlar och att det blir för jobbigt att tänka så och därför hittade hon en kompromiss igår och kom fram till att hon i varje fall inte skulle knarka mer innan hon fått ordning och reda på sitt liv helt och hållet..

- Aha, du vill styra upp det innan du kör det i botten igen?- Sa jag.. Confused

Men efteråt kom vi fram till att allt tänk som håller henne borta från kokainet, hur länge det nu blir, är bra tänk!

Jag vet att dom exempelvis använder ungefär det tänket i NA och i 12-stegsprogrammet.. Att nöja sig med att ta EN dag i taget för att det inte ska kännas oöverstigligt.. "Idag ska jag vara drogfri.. I morgon får vi se då.."

Hon håller på att närma sig en kille som lever ett helt vanligt, drogfritt liv och om den relationen fungerar så kommer den säkert att vara ett bra stöd för hennes drogfrihet.. Lite oroande är att dom träffades och blev förtjusta i varandra under hennes knarkartid. Vi vet ju att det ofta kan vara svårt att med förhållanden när den ena parten plötsligt ändrar sig och blir drogfri.

Hon brottas också en hel del med sitt haschrökande som hon inte vill släppa nu... Jag vet inte riktigt hur jag ska tycka..
Å ena sidan är det inge bra att röka hasch om man ska vara drogfri, men å andra sidan så är allt som håller henne borta från det kokain som förstört hennes liv bra..
Bortsett från att det är olagligt så tycker jag att det är okey att röka hasch om det håller henne kokainfri.

När vi nästan var hemma igår så sa hon plötsligt..
- Du Micke.. Om du ska ta ett återfall på heroin så kan väl jag få vara med?-
För icke knarkare kan det ju låta fullkomligt vansinigt att säga så, men för oss som levt ett drogliv med våra droger så är det lätt att både förstå och känna vad det handlar om.. En rädsla att tappa fotfästet och ett sätt att lämna en öppning in till framtiden.. Vanliga människor som ses en vecka och kommer nära varandra brukar avsluta med att säga att vi kan ses över en fika eller eller en lunch någon dag.. Men vi knarkare använder andra sätt vi.. Wink

Fallen Angel är klok och erfaren, men som vi missbrukare ofta är så är hon totalt hjälplös mot den drog hon fastnat på.
Nu har hon jobbat fram massa strategier för att kunna leva drogfritt och hon letar också efter ett arbete som inte ligger i "riskzonen".. Inget på krogen eller något ute i "svängen". Hon vill helst jobba med kroppen och söker tjänst som lärling på målerifirma eller något annat enkelt fysiskt arbete.

Det som gör att jag tror att det kommer att fungera för henne är att hon faktiskt letade sig fram till behandlingen själv. Hon skaffade pengar till den och hon genomförde den. Hon förstår att hon kommer att gå spikrakt åt helvete om hon fortsätter knarka och hon ser att hon fortfarande har massvis bra att leva för och att hon fortfarande har en hel del människor runt sig som tycker om henne och som fortfarande tror på henne. Hennes motivation var och är väldigt stor.

Det här var min första behandling mot den sortens crackrökning eller freebasande som hon hade. Det har blivit påtagligt att det beroendet inte alls är lika fysiskt som ex heroin utan mer psykiskt. Hon klarade sig utmärkt utan sin drog i tre dagar innan behandlingen medans hon hade just behandlingen att fokusera på. Jag märkte ingen påtaglig abstinens under den tiden.
Hon pratar och drömmer en hel massa om knark. En natt hade hon drömt att hon försökte knarka men misslyckades hela tiden.. Jag är ingen drömtydare, men uppenbart är det någon sorts utrensning på gång. Wink

Ibogainet är otroligt och bevisar det igen. Man kan inte riktigt sätta fingret på den förändring som sker trots att den är helt påtaglig.
Fler och fler upptäcker detta och samtalen och mailen till mig och till hemsidan ökar hela tiden.

Kokainfri, sugen på att träna, ren pojkvän, vanligt jobb, kroppen och knoppen i harmoni trots alla ruttna år.. Framtiden är hennes!

Nu håller vi tummarna och hoppas att hon själv vill skriva ner sin historia så att alla kan få ta del av den.

Mvh/Micke

Post new topic   Reply to topic    IBOGAiN.SE Forum Index -> -> Aktuella behandlingar All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You cannot download files in this forum