IBOGAiN.SE Forum Index
IBOGAiN.SE
Forumet för diskussioner om ibogain och ibogainbehandlingar.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups 
 RegisterRegister   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   ProfileProfile   Log inLog in 

IndexIndex   search.php?search_id=newposts&sid=15d407f7605304b9db1956b26e856cbcView posts since last visit

Verkligheten i praktiken

Post new topic   Reply to topic    IBOGAiN.SE Forum Index -> -> Ibogain
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Operator

Topics: 45

PostPosted: Wed 09 Aug, 2006 15:54    Post subject: Verkligheten i praktiken Reply with quote

Detta postades till Patrick den 20 juni och var redan då en påminnelse! Patrick verkar hava trassel med sin internetförbindelse eller allmän kommunikation. Hoppas att resterande delarna av hans värld fungerar bra, för denna verkar ju inte fungera över rimlig förmodan.
-----

HI Patrick

I am writing for the Swedish iboga group at:http://www.ibogain.se/

I am really interested about you statistics on treating heroine addicts.

How does the success rates looks in a sight of

1 day
1 months
2 months
3 months
6 months
1 year?

Are they still free from heroine?
Involved into another drug?
Dead from ibogaine poisoning?
Happy and prospering?

Its really important to know, although i understand the difficulty in
obtaining all the results, but on the other hand -if we don't get the
long term results how can we say its a good and safe anti addiction
compound that works in the long run in scientifically terms?

Best regards

Patrick

Topics: 0

PostPosted: Fri 18 Aug, 2006 08:48    Post subject: Re: Verkligheten i praktiken Reply with quote

6 years ago when I was introduced into doing ibogaine treatments I knew virtually nothing about addiction,as anybody else that never had anything to do with it and it never crossed my mind that addiction is more than just chemical dependency.I was therefore surprised to see most of the people relapsing within days or months without any apparent reason -no withdrawals, no cravings...and they kept on relapsing !

Ibogaine in a way really provides the proof that addiction is not just about chemical dependency,but still it`s the hardest thing to explain or perhaps let understand.

Ibogaine should be viewed merely as a detox tool that is also able to take away the cravings, in the sense of compulsive need to use.
In this way we can say that the ibogaine detox is basically 100% successfull in taking away the cravings for crack/cocaine and very approximately 90% successfull in taking away opiate withdrawals and cravings.The treatment should be received though several times within the first year,which by itself would change the statistics quite a lot.
In the long run only few manage to stay clean for life -especially just after one ibogaine treatment.

I don`t have the below mentioned statistics and even if I would have they wouldn`t tell me much -it`s like trying to find out how much longer live people that drink mineral water instead tap water..! There are so many other things involved in determining the lifespan on an individual !

In other words,ibogaine`s effectivity cannot be measured in the long run just by the relaps rates.View it this way -most likely there`s nothing as effective in taking away the cravings for drugs as ibogaine does. The addict can build on that.Some will/will not , be able/not be able ,helped/not helped to do that...

Operator wrote:

-----

HI Patrick

I am writing for the Swedish iboga group at:http://www.ibogain.se/

I am really interested about you statistics on treating heroine addicts.

How does the success rates looks in a sight of

1 day
1 months
2 months
3 months
6 months
1 year?

Are they still free from heroine?
Involved into another drug?
Dead from ibogaine poisoning?
Happy and prospering?

Its really important to know, although i understand the difficulty in
obtaining all the results, but on the other hand -if we don't get the
long term results how can we say its a good and safe anti addiction
compound that works in the long run in scientifically terms?

Best regards
Back to top
View user's profile Send private message
Operator

PostPosted: Fri 18 Aug, 2006 09:25    Post subject: Reply with quote

6 years ago when I was introduced into doing ibogaine treatments I knew virtually nothing about addiction,as anybody else that never had anything to do with it and it never crossed my mind that addiction is more than just chemical dependency.I was therefore surprised to see most of the people relapsing within days or months without any apparent reason -no withdrawals, no cravings...and they kept on relapsing !

Jaha, annars allt bra då?

Ibogaine in a way really provides the proof that addiction is not just about chemical dependency,but still it`s the hardest thing to explain or perhaps let understand.

Hur vet du det? Har du några bevis för dina påståenden eller fantiserar du bara?

Ibogaine should be viewed merely as a detox tool that is also able to take away the cravings, in the sense of compulsive need to use.

Syftet med att samla in objektiva data är att ge andra en bra bedömningsgrund för hur de ska kunna se ibogainet ur logisk synpunkt. Vi noterar dock hur du valt att se det. Hur vi väljer att se det bestämmer vi liksom själva, capice?

In this way we can say that the ibogaine detox is basically 100% successfull in taking away the cravings for crack/cocaine and very approximately 90% successfull in taking away opiate withdrawals and cravings.The treatment should be received though several times within the first year,which by itself would change the statistics quite a lot.
In the long run only few manage to stay clean for life -especially just after one ibogaine treatment.

Fantastiskt. Men missbrukare (och missbrukares gnälliga flickvänner – Fia till exempel) har ju alltid varit bra på att gnälla och missbruka allt!!! Det är ju just därför de fått det namnet. Så varför skulle inte ibogain kunna missbrukas? Är det inte just detta som är kärnan i varenda jävla missbruk:

JAG SKA HA MERA OCH DU KAN DRA ÅT PEPPARN – OM DU INTE GER MIG MERA

-Dessutom ska det vara gratis
-Som jag vill
-När jag vill
-Jag kommer att göra allt i min makt för att se till att det blir som jag vill till minsta möjliga kostnad för mitt personliga gottfinnande!!

I don`t have the below mentioned statistics and even if I would have they wouldn`t tell me much -it`s like trying to find out how much longer live people that drink mineral water instead tap water..! There are so many other things involved in determining the lifespan on an individual !

Jodu och genom att bena upp faktorerna kan vi får fram slutsummorna. Har du Olika täljare och nämnare får du väll räkna med bråk va? Titta på min hand och räkna med att jag vill gubbe.

Allt är individuellt så varför inte lika gärna sätta en sångkör med stammande barn från förorten som sjunger detta? Kranvatten i all ära men vad har dina munrörelser i detta fallet med ibogain att göra? Jag kan också prata om pannkakor annorstädes.

In other words,ibogaine`s effectivity cannot be measured in the long run just by the relaps rates.

Självklart har du fullständigt fel. Det kan mätas på just detta sättet, ganska precist och bra. Frågan är väl kanske bara vad det kan tänkas säga va? Ibogainets totalnyttograd kommer att vägas flerdimensionellt över tid i olika konsekvensers utebbningsggrader, direkt och indirekt. Det vore givetvis ett hån mot samhället att inte göra det, ur flera aspektpunkter dessutom

View it this way -most likely there`s nothing as effective in taking away the cravings for drugs as ibogaine does. The addict can build on that.Some will/will not , be able/not be able ,helped/not helped to do that...

Jag noterar att du fortfarande trotts 3 påminnelser inte har besvarat mitt mejl, det kanske heller aldrig var din avsikt? Vad vet jag. Nu har du ju öppnat munnen i varje fall.

Jag återkommer med flera frågor hoppas att förkylningen och hickan som drabbade din mejlbox inte kvarstår. Det är alltid knepigt när elektronik som inte fattar bättre drabbar människans centrum för utegivnaorsakers omlåtenheter.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
ibogain
Administratör

Topics: 37

PostPosted: Sat 19 Aug, 2006 08:32    Post subject: Reply with quote

God morgon!

Att missforsta allt ar en konst i sig, men inte sarskilt svar eller givande.

Kanske maste man ha arbetat med missbrukare, eller ha haft ett eget missbruk for att kunna ta till sig det Patrick skrev.

Jag tanker att Patrick och Operator star langt ute pa varsin kant och inte ar riktigt kompatibla. Bada har sina kompetenser och sina goda viljor att fa Ibogainet kandare, men nagot fattas.

Hur gjuta olja pa dessa vagor?

hjalp till har va!

/MIcke

Operator

PostPosted: Sat 19 Aug, 2006 10:23    Post subject: Reply with quote

Har just postat Ibogain FAQ på flashback forumet och håller på att gå igenom den där. Det känns givetvis sorgligt att inte kunna lämna bättre upplysningar än de jag kan just nu!

En FAQ är alltid ett steg i rätt riktning. Men flera vitkiga frågor står obesvarade, så oavsett vad fristående behandlare tycker om hur resten av världen ska se på saken får de nog lära sig att världen vill ha fakta, för att sedan bilda sig sina egna uppfattningar.

Det är ju vad jag tror i varje fall, men jag har ju fel ibland.
Back to top
ibogain
Administratör

PostPosted: Sat 19 Aug, 2006 11:36    Post subject: Reply with quote

Operator wrote:
Har just postat Ibogain FAQ på flashback forumet och håller på att gå igenom den där. Det känns givetvis sorgligt att inte kunna lämna bättre upplysningar än de jag kan just nu!

En FAQ är alltid ett steg i rätt riktning. Men flera vitkiga frågor står obesvarade, så oavsett vad fristående behandlare tycker om hur resten av världen ska se på saken får de nog lära sig att världen vill ha fakta, för att sedan bilda sig sina egna uppfattningar.

Det är ju vad jag tror i varje fall, men jag har ju fel ibland.

Bra gjort! Med FB menar jag.

Jag ska forsoka traffa Patrick en gang till innan vi reser och oversatta det du skrev som svar pa det han skrev. Varfor skrev du inte pa engelska?

Problemet kan bli att han inte tar dig pa allvar eller kanner sig provocerad av din aggresiva stil och att det forsvarar for honom att ge ett bra svar.

Ga till dig sjalv om du inte begriper den funktionen. Du blir alltid hysterisk vid minsta mothugg och blind for fakta.. Nu ar jag har och ska forsoka oversatta sa att han svarar klokt. Lite olja pa vagorna, liksom.. Laughing

/ Micke

Operator

PostPosted: Sat 19 Aug, 2006 11:56    Post subject: Reply with quote

Översätt denna till din kompis Patrick som har problem med att skicka mejl etc.... så får ni vara lite konstruktiva i stället, vad tror du om det gamle man? Var inte så tjattrig nu - kolla på denna faq som jag skrivit.

Som en fisk i ett bottenlöst djup, är jag här nära dig.
==================================
Ibogain FAQ
Vanliga frågor och svar om Ibogain och ibogainbehandling

Hur förbereder man sig för en ibogainbehandling
Svar: En noggrann läkarundersökning där man tittar på levervärden och EKG, allmäntillstånd etc. Först efter läkarens klartecken så går man vidare.

Kvällen innan behandlingen äter man ordentligt.. en sorts motsvarighet till idrottsmännens kolhydratladdning, för att på bästa sätt orka den tuffa behandlingen. Behandlingsdagen fastar man och undviker att dricka något med fett i eftersom fett visar sig binda ibogainet ibland. Man kan iofs äta något lätt så som frukt tidigt på morgonen.. Eftrsom många spyr väntar man med att starta behandlingen tills magsäcken är så tom som möjligt.. Runt tre brukar vara bra.. Ibogain är kraftfullt och det är inte för alla. (se nedan)

Fråga: Kan man dö av Ibogain?
Svar: Ja, det kan du! Precis som du kan dö under en vanlig rutinoperation. Därför avråder vi starkt till att använda ibogain under okontrollerade former. Ibogain bör användas först efter noggrann läkarkontroll, vilket infattar både EKG och test av leverfunktionen samt en total översyn av andra eventuella riskfaktorer. Behandling under överinseende med sjukvårdskunnig personal och utrustning har föreslagits vara lika säker som en operation av rutintyp. Men vetenskapliga utvärderingar på stort underlag saknas

Fråga: Hur stor är chansen att bli av med sitt narkotikabruk med hjälp av Ibogain?
Svar: Mycket bra fråga! Dessvärre svårare att svara på, då den befintliga behandlingen under nogrannt kontrollerade former är minimal, så före och efterkontroller för att kunna en statistisk utvärdering av effektgraden saknas helt enkelt. Om man nu ska tro på de fristående ibogainterapeuterna så är deras resultat för behandling av heroinmissbruk mycket bra men någon statistisk verifiering verkar inte gå att få fram.

Fråga: Vad kostar en behandling?
Svar: I Sverige finns för närvarande ingen möjlighet till legal behandling med ibogain. Utomlands förekommer prisbilder börjande på runt 12 tusen kronor eller mer, beroende på dos och servicegrad hos behandlande inrättning.

Fråga: Vad bör jag tänka på inför en behandling?
Svar: Läkarundersökning måste vara avklarad och att kunna vila ut ordentligt efter behandlingen, minst en vecka efteråt.

Fråga: Kan man teoretiskt sätt bli beroende av ibogain?
Svar: Det saknas tillräckligt faktaunderlag för att besvara frågan. Några fall av ibogainberoende finns dock inte noterade i den medicinska historien såvitt jag själv känner till (060818)

Fråga: Varför är inte ibogain tillåtet i Sverige just nu?
Svar: Dels är det är narkotikaklassat i Sverige, dels saknas tillstånd att använda ibogain som medicinering.

Fråga: Vilka olika sorters missbruk kan ibogain hjälpa till mot?
Svar: Den mest omtalade funktionen hos ibogain är utan tvekan behandlingen mot missbruk av opiater som heroin, morfin, kodein och opium. Forskning på djur antyder att även andra beroenden kan påverkas klart.

Fråga: Kan man vara allergisk mot ibogain?
Svar: Ja. Man vet ju inte på förhand om man är allergisk mot ett nytt okänt ämne, eller hur? Vid normal ibogainbehandling ger man därför först en liten testdos för att på så vis kunna se att personen inte är allergisk mot ibogain innan man ger den fulla doseringen.

Fråga: Är ibogainbehandling smärtsamt?
Svar: Många personer känner sig starkt utmattade efter en ibogainbehandling, men någon smärta i generell mening verkar inte tillstöta som en komplikation.

Har ibogain några bieffekter?
Svar: Jodå, här är några av dem.
ljuskänslighet,
Kraftigt illamående
hallucinationer av drömliknande typ, som oftast går över när ögona öppnas
Stark fysisk och psykisk utmattning
Ångest - bör kunna vara psykosutlösande på rent teoretisk grund
Ataxi (skakiga, osäkra rörelser, dålig balans och koordination)
Tremor (skakningar)
Kväljningar, uppkastningar
Lätt kramp
Försämrad cirkulation
Drömliknande tillstånd
Tinnitusliknande störning och upplevelser av surrande ljud
Plötsliga dödsfall* har även noterats vid ibogain användning, det är just därför man anser det är av yppersta vikt med en noggran läkarundersökning innan.

Hur lång tid tar en ibogain behandling?
Svar: Du tar ibogainet och efter ca 45 minuter märks effekten.
Beroende på ämnesomsättning och vad du ätit kan det ta längre eller kortare tid. effekten som ofta innefattar hallucinationer, ökar i ca två timmar och klingar sedan av under 8-12 timmar.

Sen kan du känna dig trött och utmattad under ytterligare två dygn.
Efter det börjar det nya livet och jag vet inte exakt när behandlingen slutar eftersom den rullar på fast i annan form...

Räkna med att ta det lugnare en veckas tid efter behandlingen.

Hur är det efteråt då?
Svar: Efteråt är det bra att ha någon att prata med. Ibogainet i sig kan avgifta men det resten är upp till en själv. Att ordna till sin livssituation kan ta tid.

Man har mycket och hantera och är på något kostigt sätt både trött efter behandlingen och pigg efter vilan.. Många får sömnrubbningar ett tag efteråt både i det att dom sover mycket eller lite.. Superhunger som håller i sig ett par dagar är inte heller ovanligt.

================================
Vad säger Patrick om denna text? NI som ständigt haft båda fötterna på jorden har ni något att säga, i det som angör fakta?

Last edited by Operator on Sat 19 Aug, 2006 12:11; edited 3 times in total
Back to top
ibogain
Administratör

PostPosted: Sat 19 Aug, 2006 11:59    Post subject: Reply with quote

Du gor inget for MIG.

Allt du gor for Ibogainet ar bra!
En vacker dag ska du se skillnaden.

For detta skall du minnas i historien.

Micke

Post new topic   Reply to topic    IBOGAiN.SE Forum Index -> -> Ibogain All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You can attach files in this forum
You can download files in this forum