IBOGAiN.SE Forum Index
IBOGAiN.SE
Forumet för diskussioner om ibogain och ibogainbehandlingar.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups 
 RegisterRegister   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   ProfileProfile   Log inLog in 

IndexIndex   search.php?search_id=newposts&sid=a763b33797aa65866a542b101830d7aaView posts since last visit

Föreläsning för socionomstudenter vid universitet?

Post new topic   Reply to topic    IBOGAiN.SE Forum Index -> -> Ibogain
View previous topic :: View next topic  
Author Message
ASTRONAUT

Topics: 25

PostPosted: Thu 10 Aug, 2006 18:54    Post subject: Föreläsning för socionomstudenter vid universitet? Reply with quote

Hej..

Jag pluggar vid Linköpings Universitet och har en idé gällande arbetet med att få Ibogain till att bli en accepterad behandlingsform när det gäller opiat- och alkoholmissbruk.

Som vi alla vet så är den svenska narkotikapolitiken kraftigt styrd av politiska och opolitiska organisationer (Hassela, etc) som har väldigt mycket att säga till om när det gäller politikens riktning..

Lika mycket vet vi att folk som har en del av metadonprogrammet, särskillt i det svenska programmet långt och mycket är hänvisade till socionomers godtycklighet. Socionomer som inte känner till och har blivit hjärntvättade av ovanstående organisationers syn på sakfrågan.

Vad jag skulle vilja göra är att arrangera en föreläsning på några timmar om ibogain av dels kunnigt folk på området och dels folk som genomgått en behandling och kan berätta om resultatet för studenter vid just socionomprogrammet..

Vad tror ni om detta och är det någon som kan tänka sig att ställa upp på ett sådant arrangemang?

Jag har inte riktigt koll på hur och om det skulle vara möjligt att få till stånd något liknande, ska kolla upp det men enligt mig borde det inte vara omöjligt. Ersöättning för resa och dylikt bör heller inte vara något problem..

Vad tror ni om denna idé? Reaktioner, tips, konstruktiv kritik?

Jan Jakob Dlouhý
jacobdlouhy@hotmail.com
ASTRONAUT

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Fru-Lindgren
Avstängd

Topics: 2

PostPosted: Thu 10 Aug, 2006 20:32    Post subject: Reply with quote

Att det någonsin är något annat som styr än vetenskapen om vad som fungerar är alltid fullständigt oacceptabelt. Vidrigt och minsta sagt människofientligt, vad är det då som styr?

Dels ska man ha en evidensbaserad styrning. Dvs det som visat sig fungera ska styra.

Men ...

Ingeting har ju visat sig fungera speciellt bra i vetenskaplig mening! Dock vet vi att den illegala opiaten heroin går att ersätta med den legala opiaten metadon, som verkar ha ett kraftigare beroende än heroin...

Att det överhuvudtaget skulle finnas några åsikter från organisationer som styr vården är i alla lägen utom det strikt nyskapande ett ganska så rejält illavarslande tecken.

Min centrala tes är 100 pers i en ibogainbehandling nogsamt dokumenterade för sin drogproblematik etc. därutefter en utvärdering på lång och kort sikt, just för att slippa ha åsikter och annan skit. Jag är intresserad av fakta inget annat. Jag har dessutom jävligt svårt att någonsin kunna förstå att någon kan vara intresserad av något annat. Vad har man för drivkraft då?

Det bör således vara ganska lätt att komma igång, efter att ha passerat en viss tröskel.
Back to top
View user's profile Send private message
Operator

Topics: 45

PostPosted: Fri 11 Aug, 2006 07:39    Post subject: Reply with quote

Quote:

Som vi alla vet så är den svenska narkotikapolitiken kraftigt styrd av politiska och opolitiska organisationer (Hassela, etc) som har väldigt mycket att säga till om när det gäller politikens riktning..

Är det verkligen så? (ser sig runt i rummet..)

"Hjärntvättade socionomer" Jotack, storasystrarnas lilla förbandslåda inför den fysikaliska centrifugens naturliga skiktning. Om det ändå fans en tvättning av hjärnbiktningen värd namnets amma. Så sug på den, vårtbitare.

I mitt tycke behövs mer kött på bena innan. Jag tycker 100 svenska heroinisters behandlingsresultat kan vara ett språk som tillochmed de Högskole impregnerade socialdyslektikerna & "jag försååååår" -industrins hela rullstolsbungyjump kan taga till sitt hjärta och dess tyska industrifett.

Med eller utan den monumentala smörjningens sprättvillighets standard.

Rent kullagermässigt i reflexvanan, så på 50 års sikt kan det vara ur socialhistorisk hänseende oerhört intressant att vända sig tillbaka till denna tid och med kraxande nyfikenhet fråga sig, och vad gjorde de hör då? Hur kunde man ens fantisera sig till att man hade en hållbar anatomi för utveckling?

Kör på, bra tanke! Lite mer behandlingsresultat kanske man skulle ha, eller så gör man ett föredrag mera som ett frågestecken. "kan detta fungera"?

Håll mig informerad om dina tankar.

Last edited by Operator on Fri 11 Aug, 2006 08:29; edited 3 times in total
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Operator

PostPosted: Fri 11 Aug, 2006 08:12    Post subject: Reply with quote

En ung holländska har skrivit detta om sina erfarenheter av ibogainbehandling:

"Jag tappade intresset för droger i allmänhet, för ibogainets effekt går långt utöver deras effekt, fast inte nödvändigtvis på något behagligt sätt. Upp till fyra månader efter behandlingen upplevde jag färger och ljus mycket intensivt.
"Ibogain var en mental process för mig, ett slags andlig rening och ett sanningsserum, som jag skulle få erfara resultaten av med tiden. Det är först nu, efter sex månader, som jag kan säga att jag inte längre är missbrukare. Det tar tid att erkänna att det inte finns någon återvändo. Ibogainet är inte i sig en lösning, även om det tar bort abstinensen fullständigt. "

Ibogainet tillhandahåller redskapet för att övervinna beroendet, men patienten måste själv ha viljan att förändras. Ibogainet hjälper individen inse att all kunskap som krävs för att bota henne finns att tillgå, om detta verkligen är vad hon vill.

Kan väl vara en bra början på ett föredrag som aldrig slutar? Ibogainet har återigen visat sin nuna i ett utvecklingsanatomisktgluggtillhåll där det annars är ganska tomt. Ugh.

ibogain
Administratör

Topics: 37

PostPosted: Fri 11 Aug, 2006 09:53    Post subject: Reply with quote

Hej!

Trevlig tråd!

Självklart ställer jag upp och håller föredrag om det kan göra nytta.
Jag är sedan tidigare inviterad till en annan folkhögskola i Vansbro, men jag återkommer om detta.

Då min kunskap om de medicinska frågorna är begränsad så tar jag gärna med mig någon kunnigare och med lite tur kanske vår kära Operator vill ställa upp på detta?

Givetvis gör jag detta helt gratis!

Mvh/Micke

Operator

PostPosted: Fri 11 Aug, 2006 12:10    Post subject: Reply with quote

En ung holländska har skrivit detta om sina erfarenheter av ibogainbehandling:

"Jag tappade intresset för droger i allmänhet, för ibogainets effekt går långt utöver deras effekt, fast inte nödvändigtvis på något behagligt sätt. Upp till fyra månader efter behandlingen upplevde jag färger och ljus mycket intensivt.
"Ibogain var en mental process för mig, ett slags andlig rening och ett sanningsserum, som jag skulle få erfara resultaten av med tiden. Det är först nu, efter sex månader, som jag kan säga att jag inte längre är missbrukare. Det tar tid att erkänna att det inte finns någon återvändo. Ibogainet är inte i sig en lösning, även om det tar bort abstinensen fullständigt. "

Ibogainet tillhandahåller redskapet för att övervinna beroendet, men patienten måste själv ha viljan att förändras. Ibogainet hjälper individen inse att all kunskap som krävs för att bota henne finns att tillgå, om detta verkligen är vad hon vill.

Kan väl vara en bra början på ett föredrag som aldrig slutar? Ibogainet har återigen visat sin nuna i ett utvecklingsanatomisktgluggtillhåll där det annars är ganska tomt. Ugh.

Operator

PostPosted: Fri 11 Aug, 2006 13:39    Post subject: Brytpunkter för genomslag? Reply with quote

En av de alternativa brytpunkterna för ibogainbehandlingen i sverige kan kommma via vårdgaranti för narkomaner.

Sedan kan man ju undra om det faktiskt inte i sak är olagligt att inte behandla en såpass allvarligt psykiatrisk sjukdom såsom narkomani faktiskt är. Hursomhelst vet vi ju att knarkare kan vara fruktansvärt manipulativa och ljugande såskoppar vars enda intresse är knarkandet. Ok. Detta bör ju inte i sak förhindra att välmotiverade knarkare ska ha en rimlig behandling, eller?

Inte heller bör det väl hindra att det är olagligt enligt bland annat socialtjänstlagen att INTE utföra en adekvat åtgärd som leder den förslavade knarkaren ut ur slaveriet!

Jag vet inte varför den svenska staten verkar så förbannat intresserad av att sponsra al Quaida och andra som tjänar på herointrafiken, men jag kommer nog att vända upp en och annan sten, bara för att jag har lust att titta. Frågan är nog snarare hur man ska agera i detta läget.

ALtrernativ:

-ifrågasätta lagligheten i de motiverade heroinslavarnas frånvaro av effektiv behandling.

-Applicera, delar av samma logiska utgångsresonemang som finns i norge i danmark gällande lokala uppstarter av vårdgarantireformer.

-att ingen gör något är inte länge ett hållbart skäl att intet göra! Så vad kan vi göra på lokalt plan?

ASTRONAUT

PostPosted: Tue 15 Aug, 2006 17:42    Post subject: Reply with quote

okej, schysst respons! Terminen börjar nästa vecka så jag ska kolla upp om det går att arrangera något dylikt..

Utöver socionom-studenter kan man nog bjuda in psykolog-studenter och kanske även medicinare utöver att det är en öppen föreläsning för alla.

Återkommer med fortlöpande rapporter och info här på forumet..

Ni som vill kan kontakta mig här på forumet.

ASTRONAUT

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Operator

PostPosted: Fri 16 Mar, 2007 08:58    Post subject: Reply with quote

Hur går det och hur ser tankarna ut inför den framtid som kommer att mötas i morgon?
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
ASTRONAUT

PostPosted: Fri 16 Mar, 2007 13:29    Post subject: Reply with quote

Planen ligger lite nere för tillfället pga en hel del skolarbete men så vitt jag vet borde det inte vara några problem att arrangera en inofficiell föreläsning (utanför utbildningsprogrammet) på skolan. Det är rätt lätt vad jag vet att låna en föreläsningssal ett par timmar eller under en hel dag så länge man har klartecken från någon ansvarig (borde heller inte vara några problem).

Det som det då handlar om är att få dit socionomerna och föreläsarna.

Frågan är väl om det inte vore smidigare att göra det vid något universitet i Stockholm. Föreläsningen är också beroende av någon form av vetenskaplig backning från åtminstone någon expert.

ASTRONAUT

PostPosted: Wed 21 Mar, 2007 21:21    Post subject: Reply with quote

Lämnar in det sista skolarbetet för ett tag framåt imorgon, så nästa vecka ska jag undersöka möjligheter för att hålla en föreläsning på mitt universitet (Linköpings Universitet) och om det är möjligt att rikta denna till exempelvis psykolog- och socionomstuderande.

Återkommer med rapport a.s.a.p.!

Post new topic   Reply to topic    IBOGAiN.SE Forum Index -> -> Ibogain All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You can attach files in this forum
You can download files in this forum