IBOGAiN.SE Forum Index
IBOGAiN.SE
Forumet för diskussioner om ibogain och ibogainbehandlingar.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups 
 RegisterRegister   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   ProfileProfile   Log inLog in 

IndexIndex   search.php?search_id=newposts&sid=8a385716e8dda7f7a81013c3fd51249bView posts since last visit

Metadon mot heroin?

Post new topic   Reply to topic    IBOGAiN.SE Forum Index -> -> Öppet Forum
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Operator

Topics: 45

PostPosted: Mon 14 Aug, 2006 08:21    Post subject: Metadon mot heroin? Reply with quote

Heroin mot metadon?

Enligt flera uppgifter jag stött på är metadonets beroende starkare än heroinets och det är betydligt svårare att sluta med metadon än heroin.

Det vore därför höggradigt önskvärt att få fram mera uppgiter från dem som har en sammanhållen erfarenhet av avtändning på bådadera. Så att man kan ha en välgrundad åsikt i frågan.

ibogain
Administratör

Topics: 37

PostPosted: Mon 14 Aug, 2006 08:28    Post subject: Re: Metadon mot heroin? Reply with quote

Operator wrote:
Heroin mot metadon?

Enligt flera uppgifter jag stött på är metadonets beroende starkare än heroinets och det är betydligt svårare att sluta med metadon än heroin.

Det vore därför höggradigt önskvärt att få fram mera uppgiter från dem som har en sammanhållen erfarenhet av avtändning på bådadera. Så att man kan ha en välgrundad åsikt i frågan.

Det enda jag vet är att Metadonets halveringstid är mycket längre än Heroinets och att det sitter i längre och därför är värre att bli av med.

Om jag kan försöka göra mig förstådd och säga att Metadon smakar annorlnda i kroppen än Heroinet, det är tyngre och segare.. Jag har pratat en del med andra som har egen erfarenhet och vi tycker ungefär samma sak.

Vetenskapliga uppgifter kan jag inte leverera.

/Micke

Operator

PostPosted: Mon 14 Aug, 2006 21:43    Post subject: Reply with quote

såg att du vart inne på http://groups.msn.com/Metadon/gteborgmetadon.msnw?action=get_message&mview=0&ID_Message=779&LastModified=4675584055884794449
Göteborg Metadon : IBOGAIN - Jag blev drogfri av detta ämne.

du verkar hja fått svar åsså:

Oj vilket nys!

Ta en Ibogaintripp och bli fri från allt beroende.
Blir man fri från toknissar som du också?

Höjdarn
===============================

Känns iofs frestande att gå in och säga något.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
prologia.vestatum
Avstängd

Topics: 0

PostPosted: Tue 15 Aug, 2006 05:43    Post subject: Reply with quote

Heroin och metadon är en ganska allvarlig yta där missbruksproblematiken kommer att finna nya fogar. Jag kommer inom kort försöka kasta mer ljus på vad metadon är och vad det hela handlar om. Därför är det mycket viktigt att få fram vad tunga metadonister har att säga (förutom de mera mytomana psykopåatologierna varom vi redan känna till!) Ni som känner folk på metadon, eller om du kör på det själv.

skriv ned vad du tycker om det!
plus och minus, kommatecken, komadecknig, deppning, ja rubbet. Ok?
Back to top
View user's profile Send private message
Pagh

PostPosted: Sun 17 Sep, 2006 14:18    Post subject: Reply with quote

Ni har funderingar kring detta med metadon och hur avtändningen är har jag förstått. Jag hjälper er gärna med mina egna erfarenheter i detta.
Tyvärr har jag dåligt med tid just nu. Dels pga sjukdom och sen även för att jag flyttar utomlands i dagarna. Jag skriver lite kort för jag tycker det ni gör är en bra och viktig sak för människor

Jag har haft metadon i snart 20 år. Det är en drog man lär sig att leva med och som gör att iaf jag kan fungera normalt i psykosocial omfattning.
Jag har polare barn o familj.

Jag blev dock utskriven ur programmet för 5 år sedan. detta ledde till en lång utdragen abstinens. Benvärk, myrkryp i benen. högt blodtryck med näsblod och blödningar ur öronen. Detta fortgick under ca 3 veckor tills jag uppsökte en privatläkare och berättade om mina upplevelser.
Han ordinerade omedelbart morfin åt mig.
Tanken var att jag skulle trappa med morfin ur metadonberoendet. Efter Ett tag fick jag tillbaka mitt metadon för att det ansågs vara "fara för mitt liv".

Visst, det är farligt och förenat med dödsfara om man skriver ut folk ur metadonprogram. Det borde vara mycket striktare än vad det är nu. 14 dagars nedtrappning till noll sedan ingenting.
En sådan trapppning borde ta mycket längre tid och göras i saktare tempo.

En metadonavtändning kan ta mellan 2-6 månader beroende på person.

Jag återkommer till ert forum när jag är på plats.

Lycka till Smile
Back to top
Operator

PostPosted: Tue 06 Feb, 2007 17:09    Post subject: Reply with quote

Personligen är man ju ganska konfunderad, att ge ett preparat till en missbrukare som enligt vissa verkar ge ett kanske dubbelt så stort beroende som heroinets, hur smart är det egentligen?

Hur många dör av Metadon® överdoser varje dag egentligen?

Det revolutionerande i att ha något som kanske har dubbelt så stor addiktionspotential som heroinets verkar intressant. Eh!

Att korttidseffekterna blir lägre kriminalitet, bättre liv för vissa av missbrukarna behöver vi nog inte tveka på. Men vad blir långtideffekterna?

Hur ser signalens anatomiska struktur ut egentligen?
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Luffarn

PostPosted: Sat 07 Mar, 2009 02:21    Post subject: Reply with quote

Är väl bättre att fortsätta med heroinet istället! Fördelen med metadon är att det är billigare dåh Rolling Eyes
Back to top
Post new topic   Reply to topic    IBOGAiN.SE Forum Index -> -> Öppet Forum All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You cannot download files in this forum