IBOGAiN.SE Forum Index
IBOGAiN.SE
Forumet för diskussioner om ibogain och ibogainbehandlingar.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups 
 RegisterRegister   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   ProfileProfile   Log inLog in 

IndexIndex   search.php?search_id=newposts&sid=404c71f657111ccad54fc052bb4b1b99View posts since last visit

Hej

Post new topic   Reply to topic    IBOGAiN.SE Forum Index -> -> Ibogain
View previous topic :: View next topic  
Author Message
david82

Topics: 2

PostPosted: Fri 08 Sep, 2006 13:06    Post subject: Hej Reply with quote

Jag är en kille på 24 år som undrar om iboga skulle kunna hjälpa mot allvarliga depressioner. Jag har under drygt ett års tid blivit mer och mer känsloavtrubbad och känner nu nästan ingenting för någonting. Det känns verkligen som att läget är ganska allvarligt, men det är svårt att förklara hur man mår för psykologer mm. Jag såg ett program om en kille som testade iboga när han besökte ett infödingsfolk och så har jag läst en del om det och det verkar vara en väldigt omvälvande upplevelse som gör att man kommer i kontakt med sig själv och ser världen med nya ögon.
Back to top
View user's profile Send private message
ibogain
Administratör

Topics: 37

PostPosted: Fri 08 Sep, 2006 14:02    Post subject: Reply with quote

Hej!
Välkommen hit till forumet.

Jag föreslår att du surfar runt och kollar lite länkar först. Sen kan du fråga så ska jag eller nån annan svara.

Ibogain är verksamt mot depressioner.

Lycka till david!

Micke

FallenAngel

Topics: 2

PostPosted: Mon 08 Jan, 2007 12:13    Post subject: Re: Hej Reply with quote

david82 wrote:
Jag är en kille på 24 år som undrar om iboga skulle kunna hjälpa mot allvarliga depressioner. Jag har under drygt ett års tid blivit mer och mer känsloavtrubbad och känner nu nästan ingenting för någonting. Det känns verkligen som att läget är ganska allvarligt, men det är svårt att förklara hur man mår för psykologer mm. Jag såg ett program om en kille som testade iboga när han besökte ett infödingsfolk och så har jag läst en del om det och det verkar vara en väldigt omvälvande upplevelse som gör att man kommer i kontakt med sig själv och ser världen med nya ögon.

Ibogainet hjälper mot depressioner & det river ner försvar som vi av olika anledningar byggt upp & kanske inte längre förmår riva ner själva. Det tar dig, kort sagt, dit du behöver vara.
När vi blir känslomässigt avtrubbade betyder det i regel att vi avskärmat oss från våra riktiga känslor därför att vi helt enkelt kände för mycket. Vid den tidpunkten var det vårat sätt att överleva, annas hade vi blivit överväldigade av sorg.
Men i det längre loppet är det en sorg som måste ut, en sorg som måste sörjas för att vi ska kunna släppa den & gå vidare. Annars finner vi oss en dag helt, el delvis känslomässigt "frysta", vi kan inte släppa in glädjen eller livslusten därför att vi lärt oss att inte känna.
Jag genomgick en behandling främst mot mitt kokainmissbruk, men har upptäckt att det har en läkande effekt långt utöver "bara" missbruket. Det har tagit mig till min "ursorg", dvs ger mig möjlighet att känna och se den sorg som har legat till grunden för mitt missbruk. Detta är oerhört viktigt, då det inte finns några vägar runt den. Vi måste igenom den för att kunna släppa den sen.
Men samtidigt vill jag understryka att det inte handlar om en depression alls, jag har bara återfått kontakten med min sorg, men det verkar också som om den kommer upp i "doser" som är hyfsat hanterbara, därav inget upprepat behov av att bygga upp nya försvar.
Var detta någorlunda förståeligt?
Back to top
View user's profile Send private message
Post new topic   Reply to topic    IBOGAiN.SE Forum Index -> -> Ibogain All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You can attach files in this forum
You can download files in this forum