IBOGAiN.SE Forum Index
IBOGAiN.SE
Forumet för diskussioner om ibogain och ibogainbehandlingar.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups 
 RegisterRegister   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   ProfileProfile   Log inLog in 

IndexIndex   search.php?search_id=newposts&sid=f282013e3c56a195871711cf192661bfView posts since last visit

Ibogain och självmedecinering

Post new topic   Reply to topic    IBOGAiN.SE Forum Index -> -> Ibogain
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Kuba
Administratör

Topics: 25

PostPosted: Sat 18 Nov, 2006 22:46    Post subject: Ibogain och självmedecinering Reply with quote

Läste runt lite på nätet då jag snubbla över den här artikeln. Narkotikaroteln vid Länspolismyndigheten i stockholm som skrivit ihop den. Handlar om hur drogbruket kan se ut i framtiden när det gäller olika preparat, Ibogain nämts i en del av artikeln där det står såhär:

-------------
Ibogain är en hallucinogen som framställs ur rotbarken från Tabernanthe iboga, som växer i bl.a. Gabon. Medlet är stimulerande men påverkar också kroppsuppfattningen och framkallar vid högre doser hallucinationer. Det har under senare år använts i medicinska experiment
och visat sig kunna dämpa eller kanske även släcka ut beroende till bl.a. opiater eller amfetamin samt lindra opiatabstinens. Flera lyckade enskilda fallberättelser pekar i den riktningen. Ibogain bör observeras som ett medel för självmedicinering, särskilt bland äldre opiatmissbrukare.
------------

Det nämts även i artikeln att Ibogain kan vara ett medel att ta till i framtiden för att behandla missbrukare.

när det gäller det dom skriver om risken med självmedecinering så är min åsikt den att ibogain endast ska tas under kontrollerade former med övervakning.

Men tycker samtidigt när Ibogainets effekter vid att avbryta missbruk är så väldokumenterat när man ser över den fakta som finns så borde det komma till fler möjligheter för folk att genomgå behandling, helst inom landet, statligt finansierat och under kontrollerade former.

ett scenario jag kan tänka mej är att nån som är i ett desperat läge och inte har råd att betala resa utomlands+behandling kanske bestämmer sej för att försöka självmedicinera med Ibogain, vilket inte jag tror kan vara lyckat och medföra risker som inte skulle funnits under ett kontrollerat andvändande i en säker och medecinsk miljö.

tycker det kan vara viktigt att ta upp, så inte Ibogain kan ses som en möjlighet till självmedecinering

Inte för att jag tror det är något väntat scenario, men kan vara viktigt att påpeka det, och förhoppningsvis så börjar Ibogain inom kort andvändas i ett bredare område där fler erbjuds behandling, vilket jag tror det kommer göra inom kort.

här är hela artikeln: http://www.snpf.org/Artiklar/kunskapande_om_nya_droger_i_framtiden_2.htm
Back to top
View user's profile Send private message
mario

Topics: 5

PostPosted: Fri 31 Oct, 2008 23:24    Post subject: Reply with quote

Jag anser att vi nu är så pass många i Sverige som säkerligen kan vägleda en ibogainbehandling.
Vad man måste ha i åtanke och överväga är det liv man lever i exempelvis ett heroinmissbruk emot risken för en ibogainbehandling.
Givetvis är vi alla överens om att det hela borde skötas på myndighetsnivå MEN vi är lika överens om alla hinder som står i vägen emot en sådan realitet..utopia!
Med tanke på detta och med all information jag läst till mig, alla vänner som gått bort och mina egna två resor ner till prag för ibobehandling så kan jag inte helt avfärda självmedicinering. Tvärtom så kan vi säkerligen ta fram statistik som visar att en heroinist som silat i X antal år har bättre chans att inte dö om denne riskerar en ibobehandling.
Det är mycket mycket svårt för en missbrukare att genomföra allt som krävs för en resa till utlandet, det finns massvis med "krävande uppgifter" -skaffa pass, boka flyg och allt annat som en "vanlig" svenne klarar utan vidare men som för en missbrukare innebär ett enormt arbete- att göra inför en resa, och i de flesta fall hänger det hela på en anhörig (som i normala fall borde ha hjärntvättats av diverse organisationer) sedan tillkommer kostnaden för alltihopa..ställ allt detta i en våg och min slutsats är 100% FÖR att införskaffa iboga på egen hand...i väldigt många fall åtminstone då vissa kriterier bör uppfyllas. såsom antal år i aktivt missbruk, antal misslyckade behandlingar, aktuell situation osv osv och självfallet att kvallitet på själva ibogainet är 100% säkrad, eventuellt via en ideéll förening.
Med rätt utredning/underlag så kan man säkert berättiga risktagandet...vilket jag för övrigt anser vara minimal och i det stora hela närmast obefintligt i jämförelsen med en enda sil.
Så det är dags att inse att det kommer dröja myyyyycket länge innan myndigheterna tar sitt förnuft till fånga och agera därefter.
Fram med säker 100% pålitlig källa av medicinen, fram med ett antal individer som kan stödja eventuella behandlingar, fram med ett lagligt dokument där stödpersonen friskrivs från all ansvar, fram med en samlad oberoende sammanställning av vad behandlingen innebär. Fram med en noggrann mall som säkerställer att behandlingen är berättigad.
Detta blir naturligtvis "underground" men för tusan, folk DÖR! Alla dagar i veckan, dessutom finns alla majliga andra "mediciner" tillgängliga på nätet, att utnyttja likartade manipulationer av produkten ifråga tode inte vara så svårt för en eventuell "partner" i utlandet.

Mvh
Back to top
1um6a

Topics: 1

PostPosted: Mon 02 Feb, 2009 02:30    Post subject: Riskerna vid självmedicinering Reply with quote

Hej, ja det är intressant tycker jag, självmedicinering. Iaf skulle jag vilja veta mer om riskerna vid intag av Ibogain. Jag skulle inte våga göra det ensam i allafall. Vad är det som är farligt tro, kan man dö i sina egna spyor eller liknande? Är ämnet så pass toxiskt att man kan dö av ämnet? Om man själv testar med 100mg en dag, för att se om man är allergisk. Och klarar det, och sen om man är frisk tar 10 - 15mg /kg kroppsvikt, och har en vän som övervakar ens tillstånd och följer riktlinjer vid ibogainbehandling, "psykolytisk metod vid ibogainbehandling", vad är då riskerna med detta? Vore intressasnt att höra från er som vet mer.
Back to top
mario

PostPosted: Mon 02 Feb, 2009 10:09    Post subject: Reply with quote

Jag har som sagt två stycken "resor"
Med tanke på alla de droger "vi" är vana vid och med den informationen vi har angående dödligheten som direkt orsakats av ibogaine så skulle jag LÄTT backa upp självmedicinering. MEN, observera att om jag fick att välja emellan en privat ibogainbehandling eller en på statlig klinik så är jag 100% för att staten/landstinget ska hantera det hela.

Problemet är alltså att ibogainbehandling kan legaliseras i varenda litet hörn i världen och Sverige skulle fortfarande säga dundernej till detta.
Det är DET vi står och väljer emellan.
Vi kan frihetsberöva (lvm) en missbrukare, då bör man kunna erbjuda en proffesionellt ibogainbehandling som alternativ.

Hade jag haft mina vänner kvar i livet skulle jag TVINGA de att ta ett par tre stycken behadlingar, måste de vara i "privat" regi så får det vara så..hellre det än döden!

Sen får vi inte glömma en mycket viktig sak; det är STOR ENORM skillnad på att genomgå behandlingen i full abstinens från METTA el HEROIN än att göra det när man redan är avgiftad. Det handlar om helt skillda fysiska och medicinska förutsättningar.
Svårt läge om man är i full race. där måste man läsa in sig mycket noggrant.

Mvh
Mario
Back to top
1um6a

PostPosted: Mon 02 Feb, 2009 13:24    Post subject: Reply with quote

Hej mario!

Ja absolut, håller med till fullo. Men du som tagit behandlingen, vad tror du är de största riskerna med att göra en självmedicinering med en vän som håller koll på en medans man går igenom det? Upplevde du biverkningar av själva substansen som verkade farliga rent fysiskt? Eller är det den mentala resan som är det värsta? De där dödsfallen det rapporteras om, vad berodde de på? av det man hört verkar det inte vara ibogainet i sig självt som är farligt utan vad som händer under ruset. Berätta gärna vad du vet Smile

Mvh
1um6a
Back to top
mario

PostPosted: Mon 02 Feb, 2009 16:12    Post subject: Reply with quote

Hej.

Innan jag tog min första resa så undersökte jag alla möjliga fakta, det finns en dödslista (dramtiskt) men som alltså redovisar för dödsfall inom viss tid indivderna tagit ibogain, det rör sig om extremt få i jämförelse mot hur många som använder "drogen" och av dessa kunde samtliga ifrågasättas. Ingen såvitt jag vet har dött av behandlingen i sig..

Min egen erfarenhet fullt avgiftad OBS!
Inga problem, jag vet inte hur gammal du är eller vilken erfarenhet du har av olika droger men det är inget man dör av, för min del var det rentav behagligt till 85% lite småsvackor under resan kanske, dvs rädsla och behov att "samla sig" mentalt, jag öppnade ögonen i ca 20sek (tror jag) för att samla mig och sedan vill jag inte ödsla mer tid utan in igen å digga.
Det jag tog var ren IB och det ska väl sägas att bark ger starkare biverkningar..ingen erfarenhet där kolla på youtube.

Jag är övertygad om att under rätta omständigheter, i trygghet med en människa man har förtroende för osv så ska det inte vara någon...ja det ska inte ens anses vara farligt. Jisses ungarna idag trippar på svamp fullt lagligt!

du får gärna kontakta mig på mitt msn.
gusan4you@hotmail.com

Mvh
Back to top
Masque
Administratör

Topics: 68

PostPosted: Mon 02 Feb, 2009 17:48    Post subject: Reply with quote

läs http://www.ibogain.se/cmsms/index.php?page=biverkningar
Back to top
mario

PostPosted: Mon 02 Feb, 2009 18:44    Post subject: Reply with quote

Jag instämmer att det handlar om en skakig resa, även att man tappar balansen under ett antal timmar, att man kräks om man dricker för mycket vatten.
Men om en individ med x antal år av missbruk bakom sig, mängder överdoser och på randen till döden vill testa så är det fullt försvarbart att ta sig sin resa med ibogainet...chanserna är nog större att dö av en öd än av ibogainet...även om ibogainet självfallet inte är ofarlig. För min egen del så var jag mycket orolig innan jag prövade, frågade mycket och undersökte så mycket det gick, i efterhand kan jag tycka att det var något överdrivet. Detta gäller mig, ha alltid i åtanke att alla verkar få sig sin egen personlig resa..med allt vad det innebär (min kan ha varit ovanligt cool)

Allt handlar nog om vilket syfte man har med resan tror jag. I alla fall så ska man nog läsa in sig mycket innan man bestämmer sig.
Back to top
1um6a

PostPosted: Mon 02 Feb, 2009 19:08    Post subject: Reply with quote

Det var spännande att höra om 18-methoxycoronaridine
Synd att det inte gjorts mer forskning på människor med detta.
Intressant med samma kemiska verkningar men utan biverkningar.

Smile

Gällande de där dödsfallen så verkar det ju vara andra saker inblandat. Om något verkar vara p.g.a. ibogainet så verkar det ha med hjärtat att göra, att hjärtat får arbeta mycket under och efter en ibogainbehandling kanske. Så de med hjärtfel dog under behandling.
Back to top
1um6a

PostPosted: Mon 02 Feb, 2009 19:13    Post subject: Reply with quote

mario wrote:
du får gärna kontakta mig på mitt msn.
gusan4you@hotmail.com

Mvh

Addade den adressen, men MSN klagade å sa att de inte fanns nån MSN användare knutet till den adressen men att det skickades ut ett mail med tips om hur man börjar använda MSN till den adressen. Smile

Pz
Back to top
dizzt1024

Topics: 14

PostPosted: Mon 11 Jan, 2010 21:12    Post subject: Reply with quote

Heller än döden, men fan, ändå en dålig ide. Kraftiga grejer det där.
Man kan kanske tycka att de som övervakade en inte gjorde så mycket ändå men det sitter faktiskt på en massa kunskap. Inte bara vilken dos som är lämplig beroende på vikt, kön(kanske vad vet jag), vilken drog som använts, hur länge man varit ren osv utan också vad som ska göras OM något går snett. De vet också NÄR något behöver göras.
Men jag förstår er som är för men fan det måste finnas bättre vägar.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Post new topic   Reply to topic    IBOGAiN.SE Forum Index -> -> Ibogain All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You can attach files in this forum
You can download files in this forum