IBOGAiN.SE Forum Index
IBOGAiN.SE
Forumet för diskussioner om ibogain och ibogainbehandlingar.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups 
 RegisterRegister   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   ProfileProfile   Log inLog in 

IndexIndex   search.php?search_id=newposts&sid=1a2c4da0d439d1ad4e174e9d426d3283View posts since last visit

Intervju med Xuxa i Aftonbladet 3/1 inför Drevet

Post new topic   Reply to topic    IBOGAiN.SE Forum Index -> -> Nyheter och länkar
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Sekreterarn

Topics: 16

PostPosted: Tue 02 Jan, 2007 21:07    Post subject: Intervju med Xuxa i Aftonbladet 3/1 inför Drevet Reply with quote

Aftonbladet har idag intervjuat Xuxa om Ibogain och hennes erfarenheter och upplevelser. Detta är tänkt att komma in i Aftonbladet imorgon, 3/1, inför Reportaget i Drevet imorgon 22:35.

Det är spännande med all uppmärksamhet inför programmet, först nyhetsmorgon på TV4 imorse med Xuxa och Björn Fries, nationell narkotikasamordnare och nu intervu i Aftonbladet! Very Happy
Back to top
View user's profile Send private message
Blixten

Topics: 0

PostPosted: Wed 03 Jan, 2007 10:08    Post subject: Reply with quote

Här är artikeln:

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,966578,00.html

Quote:
Mirakeldrog räddar henne från knarket
Julia blev av med suget på en gång
Missbrukande Julia, 25, i Botkyrka åkte till en klinik i Prag som botar knarkare med – knark.
– Jag har inte alls samma sug efter droger längre, säger hon.

Finns i roten
 Den starkt hallucinogena drogen Ibogain utvinns av en buske som växer i Centralafrika och heter Tabernanthe Iboga.
 Drogen har använts i århundraden i ceremoniella riter.
l Preparatet består av ett mjöl som utvinns ur buskens rotbark.

I kvällens säsongstart av TV 4:s ”Drevet” följer reportern Thabo Motsieloa 25-åriga Julia från Botkyrka. Efter 15 års missbruk reser hon till Prag för att försöka bli fri från knarket med hjälp av Ibogain, en afrikansk naturdrog som är narkotikaklassad i Sverige men laglig i Tjeckien.

Sov i 40 timmar
Det är Julias mamma som betalar för det dyra klinikbesöket. Hon hoppas att dottern äntligen ska bli av med sitt tunga drogmissbruk.
– Jag har gått på de flesta droger som går att få tag på sedan jag var 11 år, säger Julia.
Sedan ett år är hon kvitt heroin- och morfinmissbruket, men hon har dragits med ett omfattande tablettmissbruk sedan dess.
När läkaren på Pragkliniken gett sitt klartecken – att Julia var frisk nog för behandlingen – fick hon svälja kapslar med Ibogain under uppsikt av en så kallad ibogainterapeut.
50 minuter senare började drogen verka, och Julia gled in i en tung sömn med märkliga drömmar.
Först efter 40 timmar vaknade hon, trött men nöjd.
– Första blosset på en cigarett smakade rutten fimp.
Metoden att bota missbrukare med Ibogain har kritiserats av många, eftersom det ännu inte gjorts några systematiska kliniska tester av drogen, som påverkar en mängd receptorer och signalsystem i hjärnan.

”Det känns bra”
– De utsätter sig för påtagliga risker. Djurförsök på råttor har visat att drogen kan ge skador på lillhjärnan, säger Björn Beermann, professor på Läkemedelsverket till Aftonbladet.
Hittills har nio dödsfall där Ibogain varit inblandat rapporterats i världen. Men Julia har ingenting emot att vara testperson.
– Så länge mina erfarenheter kan hjälpa andra känns det bra, säger hon.
I dag har Julia har dragit ner på de lugnande medlen från 10 till 5 mg, och slutat med några tabletter helt.
– Jag har inte alls samma sug efter knark längre. Jag har kommit i kontakt med mina känslor också, som om något har rensat själen.
Fotnot: Drevet sänds i kväll klockan 22.35 i TV4.

Karin Moberger

Mvh// Blixten
Back to top
xuxa

Topics: 7

PostPosted: Wed 03 Jan, 2007 11:20    Post subject: inte exakt så men... Reply with quote

hmm...
lite vridet skrev de från aftonbladet... men va kan jag förvänta mej av de??
jaja, blir spännande å se hur folk reagerar ikväll
kram allihopa
Back to top
Kuba
Administratör

Topics: 25

PostPosted: Wed 03 Jan, 2007 12:02    Post subject: Reply with quote

De är sensationshysteriska aftonbladet, inte lika illa som expressen men de tenderar att gärna blåsa upp o vrida till lite. Har ett tydligt mönster som de gärna skriver sina artiklar i, fast utefrån deras mått så vart det ganska positivt.

Last edited by Kuba on Wed 03 Jan, 2007 12:39; edited 1 time in total
Back to top
Sekreterarn

PostPosted: Wed 03 Jan, 2007 12:06    Post subject: Reply with quote

Jag tycker att artikeln var helt ok. Inga fasansfulla lögner eller direkt negativa snedrivningar. Dessutom fokuserar den på att locka publik till Drevet ikväll vilket är lysande!
Det är fint att få en mer medial belysning av Ibogain för att få igång debatten ordentligt i min mening.
Back to top
Kuba
Administratör

Topics: 25

PostPosted: Wed 03 Jan, 2007 12:40    Post subject: Reply with quote

Verkar som debatten är på god väg, utefrån det jag såg på nyhetsmorgon. Ska bli spännande o se Drevet ikväll Smile
Back to top
Sekreterarn

PostPosted: Wed 03 Jan, 2007 16:11    Post subject: Reply with quote

Kuba wrote:
Verkar som debatten är på god väg, utefrån det jag såg på nyhetsmorgon.

Kuba har luskat upp att man kan se inslaget från nyhetsmorgon på TV4s hemsida:

Arrow http://www.tv4.se/nyheter/nyhetsmorgon/ sen gå in på "se inslag från programmet" och sedan "Kontroversiellt medel hjälper narkomaner".
Back to top
Folkmelodi

Topics: 0

PostPosted: Fri 12 Jan, 2007 19:15    Post subject: Reply with quote

I den här tråden: http://www.nordichardware.se/forum/-vp1302262.html?sid=1429003419558ed11c9e829149395ddc anklagar "weedmate" xuxa för att snacka bull och söka uppmärksamhet. Kommentar?
Back to top
xuxa

Topics: 7

PostPosted: Sat 13 Jan, 2007 05:28    Post subject: Reply with quote

Folkmelodi wrote:
I den här tråden: http://www.nordichardware.se/forum/-vp1302262.html?sid=1429003419558ed11c9e829149395ddc anklagar "weedmate" xuxa för att snacka bull och söka uppmärksamhet. Kommentar?

hehe
jag undrar vem "weedmate" e!!
om du kände mej så vet du ju när jag e äkta
jag fick höras talas om ibogain genom denna hemsida, alltså har jag inte kännt till det i flera år
å om "du" nu känner mej så bra så vet du att jag inte skulle gå me på tv om det inte va så alvarligt för mej!!
jaja kompis, lycka till me subben Laughing
Back to top
Post new topic   Reply to topic    IBOGAiN.SE Forum Index -> -> Nyheter och länkar All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You cannot download files in this forum