IBOGAiN.SE Forum Index
IBOGAiN.SE
Forumet för diskussioner om ibogain och ibogainbehandlingar.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups 
 RegisterRegister   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   ProfileProfile   Log inLog in 

IndexIndex   search.php?search_id=newposts&sid=1d46a23ae8dbb833a71332c10e45c893View posts since last visit

Ung och omotiverad

Post new topic   Reply to topic    IBOGAiN.SE Forum Index -> -> Ibogain
View previous topic :: View next topic  
Author Message
mbewe

Topics: 2

PostPosted: Thu 04 Jan, 2007 16:20    Post subject: Ung och omotiverad Reply with quote

Min son är 23 år och missbrukar alkohol och droger (olika, ingen särskild favorit). Han känns väldigt ambivalent i sin motivation. Han är just nu rätt slut i huvudet efter att ha missbrukat stora mängder benzo, cannabis och alkohol (mer?) under en vecka. Han bröt för en vecka sedan tre månaders drogfrihet på behandlingshem och är nu väldigt destruktiv.

Han säger sig villig att pröva ibogain, men jag undrar om det är värt det med tanke på hans ringa ålder och bristande motivation. Det kostar ju en del...

Erfarenheter - synpunkter - gissningar?

En mamma
Back to top
View user's profile Send private message
Kuba
Administratör

Topics: 25

PostPosted: Thu 04 Jan, 2007 16:48    Post subject: Reply with quote

Tror han själv att det är nånting som kan hjälpa så är det värt att prova. Han har ju även en 3månaders ren period att falla tillbaka på förutom det här återfallet som varat en vecka, och det kan ju vara bra att göra en sån här åtgärd innan det hinner utvecklas vidare.

Att han är 23 har ingen betydelse, bara bra om han kan göra nånting åt sina problem såpass tidigt i livet, vilket blir svårare när man blir äldre. Jag själv är 22nu, gjorde behandingen då jag va 21 och jag är glad att jag gjorde behandingen såpass tidigt i livet och fick en chans att bryta det jag va inne i, istället för att kanske fått upp ögonen för det när jag va 40 då problemen blivit mycket mer djupgående och svårare att bryta.
Back to top
Masque
Administratör

Topics: 68

PostPosted: Thu 04 Jan, 2007 17:23    Post subject: Reply with quote

Kom ihåg att det inte är en mirakelkur. Din son måste ha viljan att sluta också. Har han den?

Mot cannabis tror jag inte att Ibogain hjälper på ett fysiskt plan, men förmodligen psykiskt. Å andra sidan är ett cannabisberoende inte svårt att bryta om man verkligen vill, eftersom det fysiska beroendet i princip är obefintligt.

Abstinensen från alkoholen och benzon kan Ibogainet mildra/ta bort.
Back to top
mbewe

PostPosted: Thu 04 Jan, 2007 18:44    Post subject: Reply with quote

Det där med vilja är ju inte helt enkelt. Jag upplever det som att det rör sig på flera, motsägelsefulla nivåer samtidigt. Vill ta bort det negativa, men behålla det goda - äta kakan och ha den kvar. Det är också en fråga om dagsform, motivationen förändras lite mellan dagarna. Det är just det som gör mig tveksam, jag känner mig inte alls övertygad om att han vill sluta ännu.

Jag upplever hans beroende som psykiskt snarare än fysiskt, och där har jag inte riktigt fattat i vilken utsträckning Ibogain funkar. Vissa berättelser låter som om det funkar även för att få lite ordning på psyket (slutar därför vare sig man ville det innan eller ej, och får större psykisk balans), och andra menar att det är att se enbart som en fysisk avgiftningsmetod.

Han har inget "stabilt" missbruk, där han hittat en drog och en dos. Det har betydligt mer destruktiva inslag, som att slå i sig så mycket av det man kommer över som man kan, vadhelst det råkar vara och hur mycket som helst. "Living on the edge". Det är inte fråga om att hålla en jämn nivå, utan om att slå ut sig själv så effektivt som möjligt (helst varje dag).

Den unge mannen har ADHD och allmänt svårt att hålla ihop sig. Svårt att planera, genomföra, överblicka konsekvenser... Och förstås svårt att hitta glädje och mening. Tilläggas bör kanske att han har ett fängelsestraff att vänta om ett halvår eller så, eftersom han bröt kontraktsvården på behandlingshemmet. Det innebär att hans sociala situation just nu är en enda röra.

Finns det bara rimliga odds att det kan hjälpa honom, så ordnar jag fram pengar. Men jag vill ju inte göra det om projektet verkar dödfött från början.

En mamma
Back to top
Kuba
Administratör

Topics: 25

PostPosted: Thu 04 Jan, 2007 19:43    Post subject: Reply with quote

Jag tror Ibogain kan hjälpa honom- om det sätts i ett större sammanhang. Om han har ADHD så behöver han kanske behandlas mot det, vilket inte går så länge han är inne i ett missbruk. Genom Ibogain-behandingen skulle han kunna börja må betydligt bättre och få en nystart till att ta tag i allt som ligger här på hemmaplan, för jag kan tänka mej att det är en del som behöver repareras socialt.

Det där med att dra i sej stora mängder för att släcka ut skallen känner jag igen, jag hade ett väldigt oregelbundet missbruk, och det va i stort sätt benzo jag andvände mej av, olika sorter, alkohol o.s.v. Jag fick diagnosen ADHD för 2månader sen, och det va genom att jag kom loss från det jag höll på med innan som jag kunde genomföra utredning och få det konstaterat.

Nu Behöver jag inte fly undan ifrån att jag är splittrad, dålig på att planera, skenar iväg o allt som hör till, utan har en bättre plattform att jobba med alla dom bitarna. Hanterar även mycket av min överladdning nu genom fysisk träning.

Som jag skrev så tror jag starkt det kan hjälpa honom, om han får gnistan själv o vill satsa på det. Sen sätta det i ett större sammanhang där det finns en liten planering för vad som ska göras efteråt.

Efterplanering kan Kanske va att han behöver åka bort ett tag till nåt lugnt ställe, bryta kontakt med destruktiva polare, genomgå en ADHD-behanding, styra upp kontakt med Soc, hitta nya sätt att hantera sin överladdning genom t.ex fysisk träning el vad som nu kan behövas
Back to top
xuxa

Topics: 7

PostPosted: Fri 05 Jan, 2007 01:00    Post subject: Reply with quote

jag önskar jag hade kännt till ibogain å att d fanns behandling när jag va 20 bast (om inte tidigare)

sen tror jag ibogat fungerar just på psykist beroende mer än fysiskt.. men d hör ju ihop.

jag e oxå överaktiv å ska göra ADHD utredning så fort jag blivit helt kvitt benzot, för måste ju va ren för det.

jag e så glad att jag åkte till prag, ställde upp i tv (även d va tufft, alltihopa)
det e inte lika kul att knarka längre å suget e istort sätt borta...
man måste väl inte köra ner sej totalt för att kunna sluta..... fast utan ibogain så tror jag nästan man måste krascha ett antal ggr för att lyckas, vet inte om jag hade klarat mej utan!!

ju tidigare man tar tag i problem desto lättare, naturligtvis.

mitt liv e långt från såsom jag vill att d ska va men bra mycke bättre än hur d va, å kunde va å har varit!

lycka till hur som hellst Wink
kram xuxa

Last edited by xuxa on Fri 05 Jan, 2007 10:18; edited 1 time in total
Back to top
Krickman

Topics: 8

PostPosted: Fri 05 Jan, 2007 02:46    Post subject: Reply with quote

ADHD och missbruk är ju en problematisk kombination då man måste vara ren under utredningen som ofta tar lång tid. Själv har jag en hel del som pekar på en störning i hyperaktivitets spektrat och har nu remiss till folk som förhoppningsvis hjälper mig att få en utredning. Hoppas bara jag kan hålla mig någesånär inom landets gränser tills det är klart :p

Att ständigt vara på väg, Att ständigt söka nya upplevelser och att alldrig kunna slå sig till ro och bara vara. Det blir jobbigt i längden men ändå gillar jag mig själv som jag är. Har klarat mig från missbruk än så länge även om det blivit mycket alkohol i perioder.

Samhället har svårt för personer med psykiska problem som söker sig till droger för att de känner att någonting fattas de (Vilket de har rätt i) Saken är bara den att det är inte droger som är lösningen utan adekvat hjälp från psyk med lämplig medicinering.

Missbruk är en SJUKDOM som ska behandlas INTE BESTRAFFAS !

Saken är bara den att man måste vara frisk för att orka bråka så man kan få den vård man behöver och då kan man känna sig lycklig om man har en mamma som orkar bråka när man inte orkar själv. Fortsätt kämpa även om det kan kännas otacksamt och jobbigt.

Fängelse är knappast en bra lösning för en person med obehandlad ADHD och missbruksproblem, när ska samhället inse det ?

Om ibogain kan vara lösningen vet jag inte, ibogain är ingenting som löser alla problem automatiskt, Har sonen fått någon form av medicin för sina besvär ? Typ ritalin/conserta ? Om så är fallet kanske dosen borde ses över. Om inte så skulle jag satsa på att försöka få sådan behandling. Eventuellt efter en iboga behandling om det är nödvändigt. Men somsagt viljan måste finnas och när allting känns hopplöst så är inte vilja något det finns överflöd av. Försök lägga upp någon slags plan och rita/skriv ner på papper vad som ska göras och ungefär i vilken ordning så att det blir lättare att överblicka framtiden så kanske det känns en gnutta mindre oöverskådligt och sonen kanske kan börja känna hopp inför att det någon gång i framtiden faktiskt kommer att ordna sig.

Hoppas det löser sig på nått sätt och att jag kunde bidra med någon intresant tanke. Lev väl !

(Är det bara jag som noterar att det här håller på att bli ett ADHD forum ? :p Borde kanske lägga till en forumdel om ADHD och missbruk/Rehabelitering ? )

mbewe

PostPosted: Fri 05 Jan, 2007 12:47    Post subject: Värt att prova... Reply with quote

Tack för all god respons och alla goda tankar! Det är fantastiskt med ett forum som fungerar så väl, och där man får möjlighet att ta del av människors erfarenheter. När man sitter själv och funderar på sin kammare, så blir man ju gärna lite lost.

Jag tycker genomgående att det låter som att det är värt att prova. Har också frågat Patrick via mail, och även han tycker att det verkar framkomligt, trots att motivationen inte direkt är på topp just nu. Däremot menade han att han skulle behöva flera behandlingar inom de första månaderna, och då blev jag ekonomiskt kallsvettig. Vet inte hur i hela friden jag skulle kunna få ihop pengar till det!! Bara en enda behandling innebär för mig att jag skulle få springa runt i släkten och tigga. Antar att det inte direkt går att söka fondmedel till en behandling som är förbjuden i Sverige...?

ADHD är ju ett problem, just eftersom man måste ha rätt lång drogfrihet för att kunna få det ordentligt konstaterat och därmed också den hjälp man behöver. Förhoppningsvis är det rent generellt på övergående, eftersom man nu för tiden är mer vaken på problemet och i större utsträckning diagnosticerar redan när man är barn. Men så var det ju inte tidigare, då erbjöds mest bara skäll för att man var stökig och inte kunde sitta still.

Sonen har inte fått någon som behandling för ADHD, han behöver sex månaders drogfrihet för att få göra utredningen, och där är vi ju inte just nu då... Men på något sätt har det hjälpt honom en smula bara att han fått veta att han med allra största sannolikhet har en störning. Lite som att bli begriplig för sig själv, och att återfå värdighet - "jag är inte dum i huvudet, jag har ett funktionshinder som går att kompensera för".

Jag känner att man måste hålla huvudet kallt - de snabba fixarna existerar inte. Även om jag tror att Ibogain är till stor hjälp för många (verkar ju onekligen så!), så är det ett arbete att lämna ett liv som innehåller droger och kriminalitet. Det finns ju, åtminstone tills man nått en viss bottennivå, fördelar i ett sånt liv också. Kickar, snabba pengar, ansvarslöshet... Och det är som en kompetens, där man då skall välja att gå in i en tillvaro där man känner sig helt inkompetent. Utan att kunna fly när det kör ihop sig. Jag har inte själv en bakgrund som innehåller missbruk, men jag känner stor respekt inför det arbete det innebär att lämna det bakom sig.

Jag tror också på att rita upp en plan, att konkret kunna påvisa vad som kommer att hända. Först då blir det hanterligt. Tyvärr går det inte riktigt just nu, eftersom övervakningsnämnden skall säga sitt om ett par veckor och att det sedan kommer att dröja ett antal månader innan det blir ny rättegång. Det är skitjobbigt! Vore så mycket enklare om det bara sa pang och så visste man hur det kommer att se ut. Det tar för lång tid!! Väntan, lugn och tålamod är liksom inte grejen för folk som missbrukar.

En mamma
Back to top
FallenAngel

PostPosted: Sat 06 Jan, 2007 19:16    Post subject: Reply with quote

mbewe wrote:
Det där med vilja är ju inte helt enkelt. Jag upplever det som att det rör sig på flera, motsägelsefulla nivåer samtidigt. Vill ta bort det negativa, men behålla det goda - äta kakan och ha den kvar. Det är också en fråga om dagsform, motivationen förändras lite mellan dagarna. Det är just det som gör mig tveksam, jag känner mig inte alls övertygad om att han vill sluta ännu.

Jag upplever hans beroende som psykiskt snarare än fysiskt, och där har jag inte riktigt fattat i vilken utsträckning Ibogain funkar. Vissa berättelser låter som om det funkar även för att få lite ordning på psyket (slutar därför vare sig man ville det innan eller ej, och får större psykisk balans), och andra menar att det är att se enbart som en fysisk avgiftningsmetod.

Han har inget "stabilt" missbruk, där han hittat en drog och en dos. Det har betydligt mer destruktiva inslag, som att slå i sig så mycket av det man kommer över som man kan, vadhelst det råkar vara och hur mycket som helst. "Living on the edge". Det är inte fråga om att hålla en jämn nivå, utan om att slå ut sig själv så effektivt som möjligt (helst varje dag).

Den unge mannen har ADHD och allmänt svårt att hålla ihop sig. Svårt att planera, genomföra, överblicka konsekvenser... Och förstås svårt att hitta glädje och mening. Tilläggas bör kanske att han har ett fängelsestraff att vänta om ett halvår eller så, eftersom han bröt kontraktsvården på behandlingshemmet. Det innebär att hans sociala situation just nu är en enda röra.

Finns det bara rimliga odds att det kan hjälpa honom, så ordnar jag fram pengar. Men jag vill ju inte göra det om projektet verkar dödfött från början.

En mamma

Hur man än vänder och vrider på det så kommer det att bli bättre om han gör behandlingen- inte sämre.
Förmodligen den bästa investeringen man kan göra i sig själv. Du säger att han kommer att avtjäna tid inom kort & det gör bara ärendet mer brådskande; på fängelserna cirkulerar det mycket droger, & det är inte helt verklighets-främmande att han skulle mucka som fullfjädrad narkoman & kriminell.
Han har mycket bättre chanser att stå emot detta om han genomgår denna behandling, jag tror även att hans vilja kommer att förstärkas, det gjorde den för mig iaf.
Ibogainet verkar både på en fysisk & psykisk nivå & det kommer att avlasta honom på mycket av bagaget som står till grund för att han vill försvinna från verkligheten.
Sen har vi ju ADHD-problematiken. Sålänge han missbrukar droger kommer han inte kunna genomgå en ADHD-utredning, som syftar till att ställa en diagnos & därefter ev medicinering.
Skulle han däremot lyckas vara drogfri (och ibogainet visar på fler & fler som påstår att det är den snabbaste & enklaste vägen att bli fri) så är chansen stor att han ev kan få förtur (lång väntetid annars) till en sådan utredning.
Jag misstänker själv att jag har ADHD & har nu varit hos en läkare som skrivit remiss till KS för detta ändamål.
Det enda som jag har upplevt som negativt med behandlingen är att mina sömnsvårigheter har förvärrats. Helt omöjligt att somna, & vissa nätter känns det som om jag har hållit på att bli galen. Men det finns icke beroendeframkallande sömnmedel man kan använda, som t.ex theralen-droppar som jag börjat med & det funkar jättebra.
Back to top
bhuti

Topics: 0

PostPosted: Wed 10 Jan, 2007 14:23    Post subject: Reply with quote

hej.
Jag e mamma till xuxa och var med i prag när hon gjorde behandling. Xuxa ville göra behandlingen. Hon var helsnurrig dagarna innan vi kom iväg. Så mycket av arbetet att få iväg henne hängde på mig. Tyvärr har ju många narkomaner inte det stöd de kan behöva socialt och ekonomiskt för att komma iväg på en sådan här behandling.
Så de som kommer iväg nu måste ju ha en egen önskan att komma iväg o oftast stöd från omgivningen.

Känner din son att han kan tänka sig göra behandlingen så gör den. Kanske är de bra om han kan träffa någon av dem som gjort behandlingen tidigare. Det är viktigt att han har ett drogfritt ställe att vara på efter behandlingen.

Det jag märkt på Xuxa efter behanlingen är att det är som hon kommit in i en process, att ibogainet fortsätter verka efterhand och stödjer henne i en process att ta tag i sitt liv på ett bättre sätt. Hon har blivit lugnare och är inte så arg längre och går bättre att samarbeta med. En mjukare människa vågar titta fram. Och en stror effekt e att jag kan pusta ut efter många, ca 7 års medborende försök få henne drogfri. Skönt.
Kram bhuti
Back to top
mbewe

PostPosted: Wed 10 Jan, 2007 22:48    Post subject: Glad för er skull! Reply with quote

Jag förstår precis hur bra det känns! Grattis!

Här har det varit jobbiga dagar och nätter, men han är nu villig att åka. Han har också lagt ner alla droger utom gräs (och mår skit förstås).

Jag har mailat Patrick, men han har inte ringt upp ännu. Känner mig liiiite otålig, eftersom han borde ha det klart innan han skall in på anstalt. Vet ju inget om vad det är för väntetider för att få komma...? Nån som har koll?

Han kommer att bo här hemma efteråt, här är det drog- och alkoholfritt. Hur det blir på anstalten är ju en annan femma, men man kan ju hoppas att han får komma till en bra motivationsavdelning. Borde ju inte vara omöjligt, med tanke på att han är såpass ung och dessutom förstagångs-dömd.

Nån som har en bra idé om hur man kan ta sig billigt till Prag? Jag funderar på om det kan funka att flyga med WizzAir till Wroclaw och ta sig vidare därifrån med tåg. Hittade visserligen ingen bra tågförbindelse på Internet, men det borde ju finnas. Det är bara 28 mil emellan.

Jag skall kolla om han vill träffa någon som gjort behandlingen, jag tror att det är bra att ta del av folks erfarenheter. I sådana fall lägger jag eller han ut frågan här, här verkar ju finnas gott om hjälpsamma människor här!
Back to top
Masque
Administratör

Topics: 68

PostPosted: Thu 11 Jan, 2007 10:05    Post subject: Reply with quote

Pröva den här kontaktinformationen (kommer från "Var kan jag få en behandling?" på våran hemsida)

Patrick Venulejo, Prag, Tjeckien.
E-post: info@ibogainetreatement.net
Hemsida: www.ibogainetreatment.net
Telefon: +420 724118371
Back to top
Operator

Topics: 45

PostPosted: Sat 27 Jan, 2007 10:36    Post subject: Re: Ung och omotiverad Reply with quote

mbewe wrote:
Min son är 23 år och missbrukar alkohol och droger (olika, ingen särskild favorit). Han känns väldigt ambivalent i sin motivation. Han är just nu rätt slut i huvudet efter att ha missbrukat stora mängder benzo, cannabis och alkohol (mer?) under en vecka. Han bröt för en vecka sedan tre månaders drogfrihet på behandlingshem och är nu väldigt destruktiv.

Han säger sig villig att pröva ibogain, men jag undrar om det är värt det med tanke på hans ringa ålder och bristande motivation. Det kostar ju en del...

Erfarenheter - synpunkter - gissningar?

En mamma

Först och främst borde ju vara att se till att han får en adekvat medicinering mot sin ADHD som ju verkar vara en del av grundproblematiken. Olustigt nog så verkar det ju som om han måste vara drogfri i 6 månader innan han ens får komma till utredningen, vilket ju verkar vara ett baklås som heter duga...

Tycker definitivt att din son ska överväga ibogainbehandling under lugna, bra och säkra omständigheter innan han trampar ned sig i omständigheter som är tunga att lämna.

Quote:

Det jag personligen har sett av ibogainbehandlingens effekter är just:

1 bortagandet av de fysiska drogbegären
2 personalisering. dvs den depersonaliserande effekten som vissa droger (eller sjukdomar) kan ha tenderar att luckras upp. och personen kan starta om från början igen, med en insikt om vart det gick snett senast.

Så visst rör sig motivationen alltid på flera plan samtidigt och med ibogain verkar det ju som om den "genuina personen" får växthjälp, vilket framgår mer eller mindre av historiorna här på forumet tycker jag.

Lycka till!

Det vore trevligt eller bra att se vad din son själv har att säga..... kan du kanske få honom till forumet och berätta hans syn på läget?
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Post new topic   Reply to topic    IBOGAiN.SE Forum Index -> -> Ibogain All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You can attach files in this forum
You can download files in this forum