IBOGAiN.SE Forum Index
IBOGAiN.SE
Forumet för diskussioner om ibogain och ibogainbehandlingar.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups 
 RegisterRegister   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   ProfileProfile   Log inLog in 

IndexIndex   search.php?search_id=newposts&sid=a7fcfb4647d53c755bc04a842bf7c4b2View posts since last visit

"Kriminalvården"
Förvaring av människor.
Goto page 1, 2  Next
Post new topic   Reply to topic    IBOGAiN.SE Forum Index -> -> Öppet Forum
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Krickman

Topics: 8

PostPosted: Wed 10 Jan, 2007 09:34    Post subject: "Kriminalvården" Reply with quote

Quote:
"Kriminalvården har ca 8 500 medarbetare och en årlig budget på ca 6 000 MSEK"

Visst är det bra att det uppstår arbetstillfällen men inte till vilket pris som hellst.

Många av de som sitter bakom galler gör så för att de inte passar in i samhället som det ser ut idag. Väldigt många av de som sitter gör så för att de har en obehandlad störning, t.ex i hyperaktivitets spektrat som de "självmedicinerar" med droger av olika slag vilket leder till missbruk och kriminalitet. Vore det inte lämpligt att satsa en del av pengarna som används för att förvara människor på att hjälpa de till ett fungerande liv i stället för att reagera på problemen som orsakas av utebliven hjälp ?

Hur många % av "Kriminalvårdens" personal har adekvat utbildning på områden som missbruksrehabelitering, medicin & psykologi ? Skulle man inte kunna förvänta sig att vårdpersonal har vård utbildning ?

Hjälp gärna till att gräva fram lite siffror, skriv besvärande mail som måste besvaras och diarieföras, till berörda parter innom den här sektorn av "vården".

Eller skriv bara av er om egna erfarenheter och reflektioner på området kriminalvård.

Själv tycker jag det är fel att frihetsberöva någon på grund av sjukdom, och missbruk är en sjukdom. Att dessutom frihetsberöva någon som övervunnit sin beroendesjukdom och börjat hjälpa andra att tillfriskna känns som det strider mot andemeningen i lagen.
att ställas till svars för handlingar man begått under ett sjukdomstillstånd och desutom efter att personen på egenhand tillfrisknat, är det så det ska gå till i en ideal verklighet ?

Som en analogi skulle man kunna nämna brott begågna under psykisk ohälsa, i sånna fall skall inte dömmas till fängelse utan till adekvat vård. I vissa grova fall med tillägget "särskild utskrivningsprövning"

När en sådan människa har fått adekvat vård och eventuellt lämplig medicinering och tillfrisknat försätts denne på fri fot.

Samma sak borde rimligen gälla beroendesjukdommar ?

Vore det inte intresant att försöka uppbåda juridiska argument med hänvisning på exakta paragrafer och konventioner om mänskliga fri & rättigheter för att få ett prejudicerande överklagande i ärendet som öppnar för en annan syn på problematiken ?

alla kommentarer är välkommna även om de är ack så små, tillsammans kanske vi kan förändra systemet till det bättre även om det kommer krävas mycket tid och engagemang. Rolling Eyes

hemlig

Topics: 3

PostPosted: Wed 10 Jan, 2007 10:53    Post subject: Reply with quote

jo att låsa in folk känns 1800-tal, en del kanske man måste det med i och för sig (thomas quick bland andra) men långt långt ifrån alla de som låses in idag. Kriminalvården behöver en rejäl uppdatering...

det hjälper ju inte heller.

dödsstraff ska vi ju inte börja tala om, rena medeltiden.
Back to top
View user's profile Send private message
crizz

Topics: 1

PostPosted: Thu 11 Jan, 2007 19:18    Post subject: kriminalvården Reply with quote

Hej
Kriminalvården och psykvården är helt djävla sjuk här i Sverige. Jag har haft ett förhållande med en rätt hårt krimmenell person i 10 år..att han varit kriminell har ju varit för han ingen hjälp fått för sitt missbruk..jo in på avgiftning i en vecka proppa dom fulla av benso subetex osv sen ut igen utan uppföljning,av varken psykolog eller läkare inte konstigt dom faller dit igen. Dessa människor mår i grund och botten rent förbannat dåligt.Jag har kämpat med min sambo i år han va hård på ytan men rent av underbar på insidan..när jag blev Gravid så slutade jag med mitt missbruk som va alkohål +piller,men han lyckades inte och vi försökte med alla tänkbara sätt.Han ville ta antabus+lungnande han va även på ett behandlingshäm funkade inte för där fanns bara andra gammla missbrukare som stöttade varandra funkar kanske bra för vissa men inte för han..Han behövde proffitionell hjälp.och ska man prata om anstalter så finns det väl inget ställe som det figuerar så mycket dråger på som kVA skrattretande!!!tyvärr så klarade inte min kära detta liv så han avled för någon månad sen på grund av drogerna bara för det svenska dåliga nätvärk för dom som mår dåligt inte funkar i detta land. jag har nu fallit tillbaka i missbruk som jag försöker fixa på något sätt ..behandling skulle vara bra men det kostar ska försöka fixa det
//Crizz//
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Operator

Topics: 45

PostPosted: Fri 26 Jan, 2007 11:38    Post subject: Ibogain och kriminalVÅRD är ju intressant! Reply with quote

Det torde finnas ganska så rejäla vinster att hämta ut ifall man lät ibogainbehandla de narkotikaberoende intagna direkt när de anländer till fängelset och sedan behandlar dem igen strax innan de ska ut därifrån.

Kanske kan vinsterna vara såpass rejäla att vi kan börja tala om KriminalVÅRD?

Att inte ta tillvara ibogainets unika potential inom kriminalvården som hanterar många narkotikarelaterade problem är ju givetvis inget annat än ett gigantiskt slöseri med mänskliga resurser och liv.

Att implementera självhjälpsgrupper med stöd efter ibogainbehandlingen av K.R.I.S-liknande typ torde vara essentiellt för en fungerande kriminalvård och bör sålunda vara ett ganska prioriterat projekt.

Det Kumla-universitetet och Hög-skolan i Hall ger samhället är ju välutbildade kriminella med ett brett kontaktnät och gediget kunnande inom kriminell verksamhet. Fängelsevistelsen tenderar också att göra vissa personer hatiska, vemfan vinner på detta?

och vad kostar detta utomordentligt gammalmodiga system på kort och på lång sikt?
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Operator

PostPosted: Sat 27 Jan, 2007 19:07    Post subject: Reply with quote

Den som känner sig manad kan ju läsa igenom:

http://www.kvv.se/upload/om_kriminalvarden/remissvar%202005/KVS%20remissvar%20SOU%202005-54.pdf
Framtidens kriminalvård (SOU 2005:54) För att kommentera och skriva ett bättre. Alla frågor är ju inte helt lätta frågor. Att påpeka fel är ju ofta ganska enkelt, att komma med konstruktiva och genomförbara förslag kanske något svårare. Så hur ska vi göra?

Någon som har konkreta ideér som vi kan ta upp med KVV och få genomfördra inom det närmaste?

Någon som har andra långsiktigare projekt på g?
Back to top
Niclas Jansson

Topics: 0

PostPosted: Wed 07 Feb, 2007 20:47    Post subject: Reply with quote

Krutet ska läggas på barnen och ungdomarna. Inför ungdomsgårdarna igen istället för att lägga ner dem. Satsa på barnen, och kanske främst de utsatta. De går ju att plocka ut redan i 4-5 års åldern. Inför en snabbare handläggning för omhändertagande på soc. Det är i den änden det måste börjas, men samtidigt...

Börja med att döma förstagångare till ett straff i fullkomlig isolering från andra medfångar. Det skulle ta bort droghanteringen och missbruket på anstalten (iaf minska det drastiskt) och ge dem vård samtidigt. De unga förbrytarna/missbrukarna skulle inte påverkas av de mera rutinerade och äldre fångarna och heller inte lockas att ta tyngre droger (har själv sett detta MASSOR av gånger). De skulle inte kunna leka herren på täppan och anta någon kriminell identitet som fånge, gängbildningarna skulle försvinna och de framtida kriminella kontakterna skulle elimineras.

I kompensation mot den lite inhumana isoleringen (trots att majoriteten av de intagna på tyngre anstalter gillar att bli inlåsta på kvällen), så kunde dessa fångar få halvtid istället för 2/3. Dessutom skulle det givetvis finnas ett arbetsutbildningsprogram, studier och ett frigivningsprogram där fångarna inte kliver ut till ingenting (Vilket är "ganska viktigt").

Denna kull av isoleringsfångar skulle bli en ny generation fångar och jag är ÖVERTYGAD om att återfallsprocenten bland dessa skulle sjunka drastiskt. Det skulle ta ett femtiotal år innan det enbart fanns "isoleringsfångar", men jag är helt säker på att vi då skulle ha den absolut lägsta brottsligheten i världen.

Sedan skulle jag personligen vilja att straffen för de stora knarklangarna/smugglarna och profitörerna (de som oftast inte nyttjar skiten själva) skulle skärpas och att de inte ska kunna fortsätta med sin verksamhet bakom galler... vilket är alldeles för lätt idag. Känner de som har muckat från kåken som miljonärer.

Själv har jag gjort många år på landets olika anstalter och låtit mig påverkas av den kriminella jargongen och mentaliteten. Jag fick snedvridna förebilder och antog en kriminell identitet. De klokaste tankarna har jag tänkt när jag suttit isolerad (sammanlagt över ett år), så det är därför jag tror på isoleringsmodellen.

Sedan -03 är jag drogfri efter ett 10 år långt amfetaminmissbruk och jobbar nu på behandlingshem.

(Skulle isoleringsmodellen misslyckas upprepade gånger på de absolut grövsta förbrytarna, så kan ju Sverige hyra en lagom stor plätt i Sibirien)

uis

PostPosted: Sun 11 Feb, 2007 12:58    Post subject: Reply with quote

Helt klart behövs nytänkande och kriminalvården tycker jag borde börja göra skäl för sitt namn. Tycker att Leary's projekt på Mass Concorde Prison är väldigt intressant att titta på och säkert kan lärdomar dras av:
http://www.psychedelic-library.org/leary1.htm
Back to top
Operator

PostPosted: Tue 13 Feb, 2007 12:30    Post subject: Reply with quote

Niclas Jansson wrote:
Krutet ska läggas på barnen och ungdomarna. Inför ungdomsgårdarna igen istället för att lägga ner dem. Satsa på barnen, och kanske främst de utsatta. De går ju att plocka ut redan i 4-5 års åldern. Inför en snabbare handläggning för omhändertagande på soc. Det är i den änden det måste börjas, men samtidigt...

Där är vi ju fullständigt överens.
Det är ett ganska underligt faktum av genuin kortsiktighet som gång på gång gör sig gällande när det gäller satsningen på de som kommer att bygga framtidens samhällen. Barnen.

Varför blir det så tror du?

Inser iofs att det lätt går att bränna ivåg åtskilliga miljarder i satsningar med tveksam återbäring, så hur gör man för att koncist påvisa det strikt lönsamma i åtgärderna (tex ungdomsgårdar) för att på så vis omöjliggöra nedläggningar och indragningar med sunda argument.

Individernas tillväxt är väl ändå det centralaste måttet på nationens hälsa? Så ibland kan man ju undra hur tankarna ser ut från styrande håll. Men visst är det nog svårt att veta vad som man kan skära ned i och inte, för att spendera pengar det går ju alltid lätt.

Sedan måste åtegärder mot bristande föräldraansvar till. Det är ju ohållbart att alla skyller på "dåligt sällskap" eller dylikt.

Quote:
Börja med att döma förstagångare till ett straff i fullkomlig isolering från andra medfångar. Det skulle ta bort droghanteringen och missbruket på anstalten (iaf minska det drastiskt) och ge dem vård samtidigt. De unga förbrytarna/missbrukarna skulle inte påverkas av de mera rutinerade och äldre fångarna och heller inte lockas att ta tyngre droger (har själv sett detta MASSOR av gånger). De skulle inte kunna leka herren på täppan och anta någon kriminell identitet som fånge, gängbildningarna skulle försvinna och de framtida kriminella kontakterna skulle elimineras.

Där är vi helt överens, integration kan väl aldrig byggas utifrån att sätta samman utanförskaparna i en gemensam bunker. Det enda som anrikas torde ju vara just den kriminella identiteten om inte någon inuti går in och leder skocken utifrån andra argumentsgrunder som accepteras.

Quote:
Sedan skulle jag personligen vilja att straffen för de stora knarklangarna/smugglarna och profitörerna (de som oftast inte nyttjar skiten själva) skulle skärpas och att de inte ska kunna fortsätta med sin verksamhet bakom galler... vilket är alldeles för lätt idag. Känner de som har muckat från kåken som miljonärer.

Ooops!
Tja, att fängelser inte fungerar speciellt bra ur vissa aspekter behöver man ju inte vara någon statistisk expert för att konstatera, att det var så illa kom dock som en nyhet.

http://www.socialstyrelsen.se/Publicerat/2003/1711/2003-110-15+Sammanfattning.htm
Institutionsbehandling av ungdomar - vad säger forskningen?

http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=10&dok_id=GS03152&rm=2004/05&bet=152
och pengarna rullar ....

Narkotikasamordnaren verkar inte klara av eller ens bry sig om att svara på några av de mest grundläggande frågorna, vilket han frikostigt erbjudits flera chanser att göra.
Back to top
Niclas Jansson

PostPosted: Tue 13 Feb, 2007 23:12    Post subject: Reply with quote

Det kan mycket väl ha att göra med det kortsiktiga tänkandet hos regeringen. Det är ju inte så att de är dumma i huvudet. De har insett vad som behöver göras, men samtidigt fattar de nog mycket hellre beslut som gör att de blidkar väljarna. Så att de vinner nästa val också, istället för att se till Sveriges bästa om femtio år. Det är väl ändå deras huvudmål?... att sitta kvar efter nästa val också menar jag. Fast tro inte på allt jag skriver. Jag är nämligen partisk eftersom jag misstror och ogillar politiker.

Att Kriminalvården inte vill "bota" fångar enligt isoleringsmodellen kanske beror på arbetet i fabrikerna som fångarna utför. År 2005 tjänade Kriminalvårdens produktionsbolag (KrimProd) 160 miljoner kronor (i ren förtjänst alltså) på fångarnas arbete. Pengar som gick tillbaka till staten. Den totala omkostnaden för hela kriminalvården var år 2005 5,6 miljarder, så 160 miljoner kan ju tyckas vara lite. Men KrimProd berättar stolt att de siktar på att finansiera HELA kriminalvårdens kostnad i framtiden. Otroligt, men sant.

Det är nog en större prioritet än att minska antalet fångar och återfallsförbrytare med till exempel isoleringsmodellen. Det är ju lite svårt att isolera fabriksarbetare från varandra.

Skulle dessutom KrimProd få ont om arbetare, så kan väl staten höja strafftiderna;)

Operator

PostPosted: Wed 14 Feb, 2007 20:45    Post subject: Reply with quote

Vad är det för fel med att arbeta för självförsörjande enheter vad avser ekonomin? Vore inte det snarare ett eftersträvansvärt mål?

Quote:
Med en stark känsla för materialet vi arbetar med, kunskapen om utrustningen, miljöpåverkan och slutresultatet så lovar vi leverera det ni efterfrågar. Vår ISO-certifiering är ett bra bevis på detta, förutom våra nöjda kunder!

Vilka de är berättar vi gärna när vi träffas.

Vill du bli kontaktad: Här >>

Eller slå en signal till huvudkontoret:
KrimProd: 077 - 228 08 00

frågar mig dock i viss filosofisk mening om vad det är för material de anser att de arbetar med.

http://www.kriminalvarden.se/templates/KVV_Krimprod_InfoPage____4314.aspx

Har de måhända missat det centrala som de ska leverera?
Back to top
uis

PostPosted: Wed 14 Feb, 2007 21:16    Post subject: Reply with quote

Operator wrote:
Vad är det för fel med att arbeta för självförsörjande enheter vad avser ekonomin? Vore inte det snarare ett eftersträvansvärt mål?

Vad det är för fel?? Givetvis strävar alla vinstdrivande företag som verkar på en öppen marknad att maximera sin vinst. Om staten då bedriver verksamhet där fångar utnyttjas som gratis arbetskraft kan logiken inte bli annan än att fler, snarare än färre människor tvingas sitta på svenska anstalter där de sedan utnyttjas i statsmaktens produktionslinjer. Ett annat problem är att staten, som följd av denna logik, kan hitta på nya låtsas -lagar och brottsklasser för att möjliggöra en utveckling av denna sorts arbete. Målet för en rimlig politik borde givetvis vara att hålla så många människor ute ur fängelset som möjligt. En politik där fångar blir den nya tidens slavar i det ekonomiska systemet verkar tvärt om.
Back to top
Operator

PostPosted: Wed 14 Feb, 2007 21:52    Post subject: Reply with quote

uis wrote:
Operator wrote:

Vad det är för fel?? Givetvis strävar alla vinstdrivande företag som verkar på en öppen marknad att maximera sin vinst. Om staten då bedriver verksamhet där fångar utnyttjas som gratis arbetskraft kan logiken inte bli annan än att fler, snarare än färre människor tvingas sitta på svenska anstalter där de sedan utnyttjas i statsmaktens produktionslinjer. Ett annat problem är att staten, som följd av denna logik, kan hitta på nya låtsas -lagar och brottsklasser för att möjliggöra en utveckling av denna sorts arbete. Målet för en rimlig politik borde givetvis vara att hålla så många människor ute ur fängelset som möjligt. En politik där fångar blir den nya tidens slavar i det ekonomiska systemet verkar tvärt om.

Såvitt jag har förstått det är man inte tvungen att arbeta i fängelset. (är dock inte alls någon expert och kan nästan ingenting om kvv)

Givetvis ska folk inte utnyttjas. De straffade ska inte utnyttjas, men ska de straffade utnyttja skattesystemet för att täcka de kostnader de orsakar?

Ska skattebetalarna utnyttjas bara för att vissa ger fan i lagstiftningen?

Är det inte rimligare att de precis som andra försöker vara självbärande i sin kausalitet? Är det inte bättre att alla tar ansvar för sina handlingar och bär konsekvensen av sitt handlande?
Back to top
Niclas Jansson

PostPosted: Wed 14 Feb, 2007 23:24    Post subject: Reply with quote

Visst går det att arbetsstrejka på anstalterna, men då blir man oftast isolerad och utan lön.

Och visst vore det en utopi om systemet blev självförsörjande, men då har vi frångått det huvudsakliga målet med Kriminalvården. Den ska ju inrikta sig på att VÅRDA kriminella och missbrukare (och således minska återfall i bägge fall). Om arbete i verkstäder sedan hade varit den optimala lösningen för detta, så hade jag välkomnat den med öppna armar. Tyvärr är det INTE den bästa lösningen och kriminalvården har ju haft väldigt, väldigt många år på sig att försöka bevisa motsatsen. Därför förvånas jag över deras storsatsning på att finansiera hela kriminalvården med legoarbeten.

Varför inte ge de jobben till de arbetslösa i samhället istället?

Vissa arbeten går ju faktiskt fortfarande att göra i isolering (har själv gjort det några gånger), så kriminalvården skulle inte förlora hela den årliga förtjänsten på isoleringsmodellen.[/quote]

Operator

PostPosted: Thu 15 Feb, 2007 14:34    Post subject: Reply with quote

Niclas Jansson wrote:
Visst går det att arbetsstrejka på anstalterna, men då blir man oftast isolerad och utan lön.

Och visst vore det en utopi om systemet blev självförsörjande, men då har vi frångått det huvudsakliga målet med Kriminalvården. Den ska ju inrikta sig på att VÅRDA kriminella och missbrukare (och således minska återfall i bägge fall). Om arbete i verkstäder sedan hade varit den optimala lösningen för detta, så hade jag välkomnat den med öppna armar. Tyvärr är det INTE den bästa lösningen och kriminalvården har ju haft väldigt, väldigt många år på sig att försöka bevisa motsatsen. Därför förvånas jag över deras storsatsning på att finansiera hela kriminalvården med legoarbeten.

Varför inte ge de jobben till de arbetslösa i samhället istället?

Vissa arbeten går ju faktiskt fortfarande att göra i isolering (har själv gjort det några gånger), så kriminalvården skulle inte förlora hela den årliga förtjänsten på isoleringsmodellen.

Det är väl inget som hindrar att de kriminella vårdas av f.d. kriminella och att systemen bär sig själva bara för att det finns ett vårdmoment med i bilden?

Tror inte att vården är lagstiftarens första intention utan att det snarare är primärprevention från att nya brott begås + hämnd & straff. Den enda vässäntliga skillnaden mellan straffsystematiken i den vanliga världen och kriminella världen torde väl vara att i den kriminella världen så tenderar straffen att utdelas betydligt snabbare med en robustare hårdhet och precision, eller vad tror herrskapet?

Dessutom så tror jag inte att alla är intresserade av vård och att vård i alla fall är effektivt, men det bör finnas med som ett klart moment för de som är mottagliga. För att vård ska vara effektivt kanske man ska ha en sjukdom och vad heter sjukdomen i detta fall då? Kriminalitet eller?

Psykopater i psykoterapi hjälper det?
Back to top
Niclas Jansson

PostPosted: Tue 20 Feb, 2007 09:08    Post subject: Reply with quote

Kriminalvården ska vårda och helst bota ett destruktivt tänkande och beteende (ofta ett ganska sjukt sådant enligt min mening), och ingen fysisk åkomma (även om missbruket och kriminaliteten ofta tar sådana yttringar).

Håller fullständigt med om att lagstiftarnas första intentioner inte tycks vara att vårda, utan att förhindra nya brott och att straffa. Deras skeva prioriteringar märks tydligt på återfallsprocenten, missbruket på anstalterna, på kriminalvårdssystemet och på miljön inne på anstalterna. Där inne är det inte många som tillåts ändra på sitt kriminella tänkande och bryta sin drogfrihet - tvärtom. Har själv blivit dömd till sammanlagt över åtta år och avtjänat dessa straff på bland annat Tidaholm och Hällby, så jag vet vad jag pratar om.

Men det var flera år sedan sist jag satt och jag lever ett riktigt svenssonliv idag, jobbar som behandlingsassistent och har ett riktigt sunt tänkande... ingenting som kriminalvården gav mig. Tvärtom blev jag bara ännu värre av att sitta inne. Idag hade jag själv gärna betalat en hundring eller två extra i skatt om kriminalvården hade prioriterat fångarnas totala återanpassning och minska återfallsprocenten, istället för att stolt göra kriminalvården till ett vinstdrivande företag och på så sätt tappa prioriteringarna.

Ve den dag då vi får samma "rättvisa" och straff som utdelas i den kriminella världen där allt styrs av psykopater eller rädda pojkar som döljer sin osäkerhet bakom muskler, guldkedjor och våld. Män som i sin tur styrs av rädsla, girighet, brist på empati. En rutten värld där sann vänskap och äkta kärlek är nästintill utrotningshotad. Precisionen i deras straffutdelning är också löjligt dålig och deras långsynthet gör att det många gånger tar flera år innan "syndaren" får sitt straff... om han får det alls vilket är vanligare.

Post new topic   Reply to topic    IBOGAiN.SE Forum Index -> -> Öppet Forum All times are GMT + 1 Hour
Goto page 1, 2  Next
Page 1 of 2

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You cannot download files in this forum