IBOGAiN.SE Forum Index
IBOGAiN.SE
Forumet för diskussioner om ibogain och ibogainbehandlingar.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups 
 RegisterRegister   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   ProfileProfile   Log inLog in 

IndexIndex   search.php?search_id=newposts&sid=94d30973fa95a3aa5dfa79e125535d3aView posts since last visit

Presentation av forumets medlemmar
Skriv om dig själv, om hur du hittade hit och vilket intresse du har i ibogainfrågor
Post new topic   Reply to topic    IBOGAiN.SE Forum Index -> -> Öppet Forum
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Krickman

Topics: 8

PostPosted: Thu 11 Jan, 2007 04:45    Post subject: Presentation av forumets medlemmar Reply with quote

skriv gärna vilket län eller stad du bor i, ungefärlig ålder, om ditt intresse för missbruksvård, om du själv har eller har haft någon beroende sjukdom eller om du har någon nära dig som har eller haft sådan problematik, psykiska problem som kan ha påverkat uppkomsten av ett eventuellt missbruk,
odiagnostiserade problem kan också vara intresanta att nämna. övriga intressen och allmänna funderingar över framtiden eller bara ett kort hej.
Du skriver själv så mycket eller lite som du känner för men tänk på att ju mer du skriver om dig själv ju lättare får andra medlemmar på forumet att relatera till dig och vi kan börja bygga en mysig gemenskap i vårat hörn här i cyber rymden.

Väl mött och hoppas du tittar in och läser här med jämna mellanrum och om du ser något du känner att du vill bidra till så tveka inte att skriva, blir det helt tokigt så rättar våra trevliga moderatorer till det så låt inte blyghet eller rädsla hämma dig här.

Sekreterarn

Topics: 16

PostPosted: Thu 11 Jan, 2007 14:45    Post subject: Reply with quote

Jaha, då börjar jag och hoppas att alla andra hänger på Smile

Jag är från Stockholm, runt 30 år gammal, har ingen missbruks historia varken själv eller i familjen. Däremot har jag haft nära vänner som missbrukat diverse substanser såsom heroin, subutex, amfetamin och röka.

Jag halkade in på Ibogainbanan av en slump. Jag hyrde kontor tillsammans med Micke och då blev det så att jag snappade upp lite här och lite där. Eftersom jag har vänner som har missbrukat fattade jag intresse för detta medel som ett alternativ i missbrukarbehandling. När Micke åkte in hjälpte jag honom med diverse praktiska förehavanden och forumet såklart. Därav namnet Sekreterarn Smile

Det har blivit så att jag har haft kontakt med några personer som skulle ned på behandling till Prag innan de åkte och när de kom hem. Jag hoppas att jag fungerat som ett stöd genom att finnas tillhands ifall det behövs men det kan ju jag inte uttala mig om egentligen Smile
Back to top
View user's profile Send private message
Krickman

Topics: 8

PostPosted: Thu 11 Jan, 2007 23:32    Post subject: Reply with quote

Själv är jag sisådär ungefär 25 år och håller till i Örebro län och jag är beroende av nikotin, Misstänker att jag har någon störning typ ADHD och väntar på tid hos psyk för att få klarhet i varför jag inte är som de andra barnen Very Happy är även lite misstänksam när det gäller min relation till alkohol då jag när jag dricker dricker lite för ofta. Samma sak gäller mitt kofein intag som periodvis varit väldigt stort. även om jag nu verkar blivit överkänslig för kofein och får panikångest av ett halvt glas cocca cola.

De flesta jag umgås med har någon form av diagnos och eller beroendesjukdom.

Har alltid varit intreserad av farmakologin hos droger och läkemedel så mitt intresse för ibogain känns ganska naturligt då jag gärna försöker hjälpa till när folk har hamnat snett.

Har även funderingar på att genomföra någon slags praktik på kliniken i prag för att lära mig mer om behandlingen som sådan för att kunna sprida den kunskapen och påverka synen på missbruksvården men som min situation är just nu får det vänta till någon gång i framtiden.

Är intreserad av vetenskap i allmänhet och läser mycket och gärna.

Det var nog vad jag hadde och säga för den här gången och är det något som jag kan tänkas hjälpa till med så kostar det ju inget att fråga.

Lev väl!

crizz

Topics: 1

PostPosted: Fri 12 Jan, 2007 16:02    Post subject: hej Reply with quote

Jag kommer från Göteborg.runt40 blev gravid slutade med alkohål+benso
och har förlorat min sambo pga drågerna .det känndes som någon slog undan fötterna på mig. klarade inte sorgen kunde inte fatta att han va borta fattar nog fortfarande inte.så min flykt blev ju att jag rammlade tillbaks till piller xanor stessolid alkohål...det som inte fick hända när jag äntligen blivit frisk..var hos läkaren och dom tog prover,mina levervärden va på 7,8 varning stor varning,tror det beror på dålig sprit tittade på programmet blev intreserad..men vet inte om jag vågar ta en behandling tänker på det varje dag..ja det va lite om mig

//crizz//

Last edited by crizz on Thu 05 Apr, 2007 08:35; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Masque
Administratör

Topics: 67

PostPosted: Sun 21 Jan, 2007 16:38    Post subject: Reply with quote

Jag är någonstans mellan 20 och 30, bor i västsverige. Fixar och donar med det tekniska här på forumet och hemsidan. Har själv haft nära kontakt med droger i flera år, dock ej samma grupper som de ibogainet är till för.

Jag är intresserad av att hjälpa till att göra Ibogain såpass "laglig" att svenska forskare kan undersöka/utreda den och på sikt göra den till en accepterad behandlingsmetod i Sverige för narkotikaberoende. Dock inte så laglig att vem som helst kan köpa den på apoteket.

Jag tror att samhället skulle spara miljarder varje år på detta. Man kan ju fundera på hur mycket resurser som idag går till behandlingshem, fängelser, poliser, (ur statens kassa) samt pengar som tas från försäkringsbolag och därmed allmänhetens ficka bara för att en grupp människor måste begå brott för att skaffa pengar till sin fix.

Det är ju inte direkt så att dom väljer att göra det. Beroendet är så fysiskt att kroppen kräver drogerna. Jämför med att säga åt en syreberoende att sluta andas.

Ge dom några ibogainbehandlingar istället och följ upp med grupp- och samtalsterapi samt andra projekt för att hjälpa personerna till ett vanligt, ordnat liv istället.
Back to top
Kuba
Administratör

Topics: 25

PostPosted: Wed 31 Jan, 2007 09:58    Post subject: Reply with quote

Kanske blir alldeles för lång nu för en presentation, men det vart en hel del som behövdes printas ner Smile

Jag är 22år gammal. Har alltid haft missbruk runt omkring mej under min uppväxt, va en dominerande faktor på många sätt och mycket roten till att jag växte upp i en såpass otrygg miljö som jag levde i p.g.a av de negativa konsekvenser alkohol och droger för med sej till familjesämjan.

Har även under min uppväxt haft problem med hyperaktivitet&impulsivitet, vilket jag inte fick hjälp för, vart mer utmålad
som störig och dum i huvuet under min skolgång av bla lärare, upplevde ett scenario under min första behanding där en lärare jag hade i lågstadiet kalla mej för "idiot" vilket påverkar ens synsätt på en själv under sånna känsliga år, men har förstått nu att det va dom som va idioter som inte kunde se att det fanns problem därunder jag behövde hjälp med. Har fått diagnos nu vilket gett en shysst bräda att jobba vidare med dom bitarna.

Provade E när jag va 16år gammal, vilket vart grunden till en kickfixering där sen även amfetamin vart en dominerande faktor. pga av en väldigt jobbig relation som för mej vart mycket förvirrande i kombination med andvändande av ovannämda så hamnade jag i ett rejält kris-tillstånd, där det känndes som hela min existens va i upplösning. Det vart grunden till en intenstiv självmedecinering när det som psykatrin skrev ut inte hade avsedd effekt, fann mycket det jag sökte genom att knapra benzo, ett lugn, känna sej samlad, kontroll, hålla ordning på kaoset som tenderade att välla upp i en med mer och mer intentistet. Benzo i sej självt gav ett lugn. I kombination med alkohol eller Opiater så gav det ett rus. I självmedecineringen så blandades det även in en form av kickfixering.

Jag såg en viss tjusning i dämpande droger, va nästan ett romantiserande tillstånd då jag va påverkad utav det, en form utav identitet byggdes fram genom den jag blev då jag va påverkad utav dessa kemiska ämnen som hade en väldigt speciell effekt på mej, kännde mej inte slö, matt, trög eller nåt sånt där, tvärtom väldigt glad och uppåt, snudd på euforisk.

Varje nyktert tillstånd med kaoset det medförde vart ett maniskt letande efter utvägar. Läste för första gången och Mickes behanding om Ibogain, och nånting klicka där så jag åkte iväg och träffa honom, hur jag lyckades uppbringa kraft just den dagen och släpa mej till boxningsklubben där han träna va helt otroligt med tanke på hur sliten jag va och den utpräglade sociala fobi jag byggt upp, där i mitt huvud alla stirra ut en, men nånting fick mej att härda dit och träffa en person som på nätet gått ut med en historia om hur han blivit kvitt ett 26-år långt herionmissbruk med hjälp av en afrikansk rot som ingen hört talas om innan.

Jag vart stimulerad av mötet med Micke och historian han framförde. Rent utav sagt så kännde jag ett Hopp. Började jobba hårt och intenstivt med att ta mej ner och genomgå en behanding. Inte för att jag förberedde mej på ett bra sätt innan den första genom att jag knapra mer tabletter än vad jag nånsin gjort tidigare, men jag fick ialla fall styr på allt som jag behövde få styr på när det gällde pengar o annat som behövdes. Va även och träffa en väldigt högt uppsatt och etablerad läkare + lite andra huvudbossar för svensk vård där de fick ta del av min förhistoria, har inte varit en på uppföljning men ska se till att komma tillskott snart.

Åkte ner med Micke till prag, genomförde en behanding, kännde en viss lättnad som efter ett tag gav med sej då jag kom hem till min hemmamiljö med allt som va runtomkring, vilket gjorde mej rejält flipprig i perioder, men aldrig nära återfall eftersom jag kunde stålsätta mej såpass, andvände mej dock en kortare period av en medicin som heter Neurontin som jag blivit tipsad om av Patrick, men sluta helt med den när jag va och gjorde min andra behanding.

Andra behandingen gav en helt annan behållning än den första, jag va mycket mer motaglig, mycket bättre fysiskt skick eftersom jag hade börjat träna, och upplevelsen vart inte lika tung som den första då jag va helt slut och låg vaken i 40timmar innan jag kunde sova. Andra så va jag helt återställd redan efter 24timmar och det va stor skillnad. Kännde samtidigt en stabilitet som jag aldrig upplevt tidigare, ett lugn av att känna sej samlad, som om allting va på samma plats, en tillfällig neutralisering som va väldigt uppbyggligt.

Jag har haft det lite jobbigt nu efter den andra behandingen, kopplat mycket till sånt jag har runtomkring mej men det är mycket bättre på alla plan om jag genomför med innan, kan tackla det ganska bra. Har även en inbyggd rastlöshet och vill komma tillskott med saker och ting och känna att utvecklingen fortskrider framåt. Vilket den gör eftersom snart kommer Ekonomin bli bättre och får även snart ett eget boende Smile

har aldrig varit nära återfall eller sätt benzo som en lösning då saker och ting kännts jobbigt. Tvärtom så har jag en äckelkänsla som späder ut sej då jag tänker på benzo, en drog som jag tidigare romantisera känns nu mer som ett effektivt sätt att krympa ner hjärnan.

Jag hoppas Ibogain inom kort kommer bli en accepterad behandingsform, för absolut inget i dagsläget när det gäller att behandla missbruk kommer i närheten av dess potential, och förutom själva behandingen av missbrukare så tror jag Ibogain kan skänka en djupare förståelse hur hela helhetsbilden ser ut när det gäller missbruk och öppna upp ett helt nytt synsätt hur man ska rehabilitera drogberoende.
Back to top
uis

Topics: 0

PostPosted: Wed 31 Jan, 2007 21:57    Post subject: Reply with quote

hejsan,
jag börjar närma mig 30 o har varit intresserad av narkotikafrågan sedan snart 15 år tillbaka då jag först träffade och umgicks med heroinberoende människor. prövade aldrig själv då jag blev erbjuden eftersom jag fick rådet att inte göra det. tyckte redan då det var förjävligt att dessa människor tvingades leva under institutionellt förtryck istället för att få den hjälp de behövde. tycker fortfarande det är förjävligt, därför ser jag väldigt positivt på att eldsjälar som ni kämpar för det som är rätt. o så upptäckte jag på thelins att jag tydligen är bekant med xuxa sen flera år tebax, vilket va lite roligt!
fridens,
Back to top
kimpa

PostPosted: Thu 01 Feb, 2007 16:52    Post subject: Halloj! Reply with quote

Hejsan,

Kim heter jag (kille), och är snart 23 år gammal.
Jag är en blandmissbrukare, har testat allt från tändargas till heroin, men det som alltid följt mig är alkohol och cannabis, har haft större utsvävningar med benzo, amfetamin och ecstasy.
Jag var hos Patrick i Prag i helgen och fick min behandling, det var nog det otäckaste jag nånsin gjort, jag fick inga mardrömsbilder och så, men det var så intensivt att det vart väldigt läskigt.
Jag bor i Stockholm, där jag bott hela mitt liv.
Beroendepersonligheten är väldigt stark hos mig, då jag fastnat på allt jag nånsin provat.
Min pappa är alkoholist, och jag tror att jag är född alkoholist då jag haft väldigt onormala reaktioner på alkohol sen första gången jag drack. Jag drack alltid tills jag stupade, började dricka 4 dagar i veckan efter första gången etc.
Men nu efter ibogainet har jag ett större skydd mot droger och alkohol känns det som, jag tänker fortfarande väldigt mycket på droger och alkohol, men inte till den gränsen att jag faktiskt tar mig ett återfall.

Det var lite om mig det :]
Back to top
Niclas Jansson

PostPosted: Wed 07 Feb, 2007 23:24    Post subject: Reply with quote

Hej allesammans!

Jag heter Niclas Jansson och är uppväxt i Motala, men bor nu i Linköping. Är född -68 och började först med kriminalitet. Hatade knarklangare och såg min två år äldre bror börja med droger i 12-årsåldern. Själv hade jag avtjänat två långa fängelsestraff, när jag till slut vid 26-års ålder (1994) föll för frestelsen och började med att snorta tjack. Hade väl rökt lite brass innan. Sedan gick allt ganska fort och droganvändandet eskalerade i takt med våldet och kriminaliteten... kola, E, LSD, steroider, piller och tjack i mängder. år 2000 satte jag sprutan i armen och föll handlöst ner i en sörja av psykoser, ångest, skam och skuld. Tre år senare satt jag utblottad, hemlös och förvirrad (men ändå extremt klarsynt) i en trappuppgång och beslöt mig för att bryta med allt. Det lyckades efter några om och men.

Jag är drogfri sedan dess (tog dock ett par återfall samma år), har sambo, jobbar som behandlingsassistent och skriver på min andra(!) självbiografi. Hittade hit efter en kommentar på min blogg.

View user's profile Send private message Visit poster's website
Belle

PostPosted: Fri 25 Jan, 2008 15:52    Post subject: hej! Reply with quote

Postat: fre 25 jan, 2008 15:30 Rubrik: hej !

--------------------------------------------------------------------------------

Hej allihop.

Jag är en tjej på 28 år, snart 29 och jag hoppas få dela lite av er tid och er kunskap!....vilken jag redan har varit och tjuvläst och blivit inspirerad av sen nåra månader tillbaks...

Hur jag kom i kontakt med sidan? Jag har faktiskt glömt hur jag kom i kontakt med just ibogain.se. Jag har läst en del om LSD terapi och jag förmodar att det ena ledde till det andra.

Jag använder för tillfället nikotin och koffein, dricker ett par öl då och då och använder xanax i extrema ångestanfall men om vardagen tillåter sover jag istället. Alkohol har förr varit min huvudsakliga drog. Mest troligt för att det går att få tag i utan svårigheter, för att ingen ifrågasätter eftersom det är allmänt accepterat och jag varit livrädd för poliser.

Drack första gången när jag var 14 och fast det smakade fan så fortsatte jag glatt, det var ju bara att hålla för näsan och dricka snabbt. Jag drack för att bli full, för att slippa känna mej rädd och för att känna mej nära andra människor tänker jag idag. Jag har alltid varit rädd av mej. Inuti, fast jag har trott om mej själv nästan genomgående tvärtom. Vi fick utbildning i mellanstadiet i skolan om droger och som vanligt blev jag uppskrämd och "lärde mej" att om man röker hasch är man oftast en "outsider", luktar illa, och är nästan hemlös. Man jobbar inte och man bajsar i källaren och det slutar med att man får flashbacks, tappar omdömet och bir överkörd. . Jag vet inte varför, men jag uppfattade saker väldigt bokstavligt och utan nyanser. Jag trodde på det som läraren och andra vuxna lärde ut. Jag lärde mej erfarenheter från andra och litade inte till eller förnekade/förminskade mina egna upplevelser.

Jag har aldrig vågat prata om mina känslor och känt mej utanför, annorlunda och oviktig. När jag sedan på fyllan vågade prova kokain och märkte att det inte hände något superfarligt utan att jag istället fick större mod att ta plats samt behålla koordinationsförmågan så var det givet att jag skulle fortsätta att använda kokain. Och sen kom andra droger, exstacy, marijuana, lsd, svampar och amfetamin. Även om jag har älskat att genom olika droger kunna leva ut det jag känt och trott mej vara så har jag ändå känt ångest dagen efter nästan jämt. När ruset var över var jag samma gamla blyga och rädda person. Den som jag var men aldrig tillät mej att vara.

Det rullade på i några år tills jag vid 24års ålder gick in i väggen. Jag bodde då i ett annat land i Europa och fick flytta hem till Sverige där jag hade fått ett jobb. Jag flyttade hem och berättade inte för nån om mitt tillstånd. Jag hade stark ångest, höll masken och behöll allt inuti eller grät när jag var ensam. Efter en tid tog jag initiativ och nu har jag gått i psykoterapi i 3 år för att reda ut mina känslor. Jag har berättat om mina festvanor men inte fått vård för det. Jag har sökt till beroendeenheter men dom tycker inte att jag behöver vård eftersom jag inte drogar eller super aktivt längre. Mina sår och min förvirring återstår dock och ibland så blir jag arg för att jag inte vet hur jag ska uttrycka mina känslor eller känner att jag är viktig och därför inte förmedlar det till dem. Jag blir arg för att jag lider i tysthet och arg för att de inte ser mej.

Ibogain känns tilltalande, för i likhet med den LSD terapi jag nämnde tidigare så verkar det som om man får insikt i sina egna känslor och hjälp att förstå sej själv. Att man i likhet med andra droger KÄNNER att det man upplever är sant och inte något som nån annan säger till en att tro på. Jag ser att man pratar om drogfrihet i huvudsak, men är det någon som upplevt en inre helande resa som har lust att berätta? Om man läser om ibogain i en del andra sammanhang så ligger fokus där. Jag blir nyfiken på om man äntligen kan hitta en förståelse och acceptans för det som varit och ta itu med skräcken inuti sej själv. Hoppas att ni kan förstå vad jag skrivit. Det är lite svårt att sammanfatta ett helt liv lite kort tack för att ni lyssnar och finns och delar med er.

Ha det bra allihop,
Hälsningar Belle
Back to top
Fekan

PostPosted: Fri 07 Mar, 2008 06:57    Post subject: Hej! Reply with quote

Hej på er!

Jag hittade denna sidan efter att ha sett ett avsnitt av CSI, där Ibogain nämndes (inte så positivt dock). Men vetgirig som jag är så började jag genast googla på det Wink

Jag är 38 år gammal och bor i Göteborg. Har inte själv några missbrukar problem utan är bara en allmänt nyfiken person.

Det jag har hunnit läsa om Ibogain så verkar det vara ett utmärkt medel för att bryta drogberoende med. Jag hoppas att denna och andra liknande sidor kan forsätta att sprida informationen om Ibogain.
Back to top
Post new topic   Reply to topic    IBOGAiN.SE Forum Index -> -> Öppet Forum All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You cannot download files in this forum