IBOGAiN.SE Forum Index
IBOGAiN.SE
Forumet för diskussioner om ibogain och ibogainbehandlingar.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups 
 RegisterRegister   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   ProfileProfile   Log inLog in 

IndexIndex   search.php?search_id=newposts&sid=a471cc87fb514f060306e398d501943dView posts since last visit

Ibogain och läkemedelsföretagen??

Post new topic   Reply to topic    IBOGAiN.SE Forum Index -> -> Ibogain
View previous topic :: View next topic  
Author Message
ASTRONAUT

Topics: 25

PostPosted: Thu 25 Jan, 2007 18:43    Post subject: Ibogain och läkemedelsföretagen?? Reply with quote

Varför har inget stort läkemedelsföretag i västvärlden som till exempel Pfizer, Lilly, eller Hoffman-Roche tagit till sig Ibogain och börjat tillverka ibogain industriellt och patenterat substansen (om det nu är möjligt för dom att patentera substansen)?

Dom brukar ju kasta sig över det mesta och försöka kränga det i pillerform? Och Ibogain som trots allt varit i ropet i snart 20 - 30 år i västerländsk forskning just i samband med narkomanibehandling??

ASTRONAUT

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Masque
Administratör

Topics: 67

PostPosted: Fri 26 Jan, 2007 11:19    Post subject: Reply with quote

Ibogain används bara 1-3 gånger per patient. Det finns ingen lönsamhet i att bota alla knarkare som just nu äter deras beroendeframkallande preparat (metadon, subutex, smärtstillande och lugnande piller, etc.

Som att kapa sina egna ben.

Ang. patentet vet jag inte om man kan göra det. Howard lotsof har redan ett antal patent på det i USA, men hur ska man kunna använda dom när Ibogain enligt lagarna är narkotika och all framställning, användning, hantering & innehav är brottsligt?
Back to top
View user's profile Send private message
ASTRONAUT

PostPosted: Fri 26 Jan, 2007 22:08    Post subject: Reply with quote

Jag har hört detta argument förut, men fortfarande, det läkemedlesföretag som skulle få patentet på en liknande "mirakelmedicin" för till exempel HIV (trots att de tillverkar större delen av bromsmedicinerna till exempel) och dessutom chansen att utveckla behandlingen till industriell skala skulle tjäna GROVA PENGAR.

Jag menar; ett av västvärldens främsta problem är narkotikan och det företag som hittar ett botemedel skulle ha väldigt mycket pengar att tjäna.

Och är det nått som multinationella läkemedelsföretag är bra på så är det att patentera nya mediciner och göra ekonomiska kalkyler..

Jag vet inte om detta argument du ger ovan faktiskt håller ärligt talat..

Är det någon som har någon som helst info vad gäller läkemedelsbranschens intresse för Ibogain??

20 års ensamrätt på Ibogain skulle i runda slängar ge miljarder i intäkter vad gäller dagens klientel av missbrukare i hela västvärlden.. Och det är väl dessa 20 år som i så fall skulle räknas då det senare, rent teoretiskt, en stor del av narkotikaproblemet skulle elimineras..

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Masque
Administratör

Topics: 67

PostPosted: Sat 27 Jan, 2007 09:56    Post subject: Reply with quote

ASTRONAUT wrote:
Jag har hört detta argument förut, men fortfarande, det läkemedlesföretag som skulle få patentet på en liknande "mirakelmedicin" för till exempel HIV (trots att de tillverkar större delen av bromsmedicinerna till exempel) och dessutom chansen att utveckla behandlingen till industriell skala skulle tjäna GROVA PENGAR.

Jag menar; ett av västvärldens främsta problem är narkotikan och det företag som hittar ett botemedel skulle ha väldigt mycket pengar att tjäna.

Och är det nått som multinationella läkemedelsföretag är bra på så är det att patentera nya mediciner och göra ekonomiska kalkyler..

Jag tror man tjänar ännu mer pengar om man fortsätter producera bromsmedicinerna som den smittade är beroende av under hela sitt liv.
För de stora börsnoterade bolagen är den ekonomiska kalkylen förmodligen viktigast.

Om detta inte stämmer så skulle jag bli glad, men den värld vi lever i styrs av pengar och gör mig därför pessimistisk.

ASTRONAUT wrote:

Är det någon som har någon som helst info vad gäller läkemedelsbranschens intresse för Ibogain??

Skriv till dom och fråga Smile
Back to top
View user's profile Send private message
Operator

Topics: 45

PostPosted: Mon 29 Jan, 2007 20:25    Post subject: Re: Ibogain och läkemedelsföretagen?? Reply with quote

ASTRONAUT wrote:
Varför har inget stort läkemedelsföretag i västvärlden som till exempel Pfizer, Lilly, eller Hoffman-Roche tagit till sig Ibogain och börjat tillverka ibogain industriellt och patenterat substansen (om det nu är möjligt för dom att patentera substansen)?

Dom brukar ju kasta sig över det mesta och försöka kränga det i pillerform? Och Ibogain som trots allt varit i ropet i snart 20 - 30 år i västerländsk forskning just i samband med narkomanibehandling??

ASTRONAUT

Bra fråga!
Vad tror du själv?

Det finns många grundläggande frågeställningar som väntar på att bli besvarade. Ibogainet kunde ha gjort känt i större omfattning betydligt mycket tidigare, så varför blev det inte så, kan du ge mig en hållbar teori? Vilka är de grundläggande krafterna starka nog för att hålla tillbaka något som ibogain tror du?

• Varför är ett medel som inte verkar gå att missbrukas men som kan bota missbrukare klassat som värstingnarkotika?

• Finns det något vetenskapligt underlag till att ibogain är värstingnarkotikaklassat eller är det hela en flummig hallucination av talträngda byråkrater och veliga politiker som inte vet vad de håller på med?

Varför talar man så stort om ibogainets farlighet, när det troligen dör mer människor av metadon varje dag än de kända dödsfallen i samband med ibogainbehandling under hela detta detta århundrade?
• Har du något svar?
• kan du ens gissa?
• Finns det ens någon fantiserbar rimlighet i detta?

Halleluja, i Danmark dog år 2004: 64 personer* av rena metadonöverdoser, metadon var inblandat i 98 dödsfall och med ibogain snackar man om 8-9 dödsfall kända inom ramen för känd historik. http://ar2005.emcdda.europa.eu/sv/page069-sv.html

• Ge mig korrelationen varför man ska prata så högt om ibogainets farlighet kontra andra bevisade farligheter?

• Så varför har ingen agerat tydligt och släppt fram ibogain som varit känt i flera dekader som ett aktivt medel mot missbruk?

• Är det rimligt att folk som kunde botas av ibogain och eftervård i stället dör på våra gator och toaletter i överdoser i dag och i morgon, samt dagen därefter .....

Lyckas du svara på punkterna ovan så kanske det sedan inte ser så konstigt ut att ibogainbehandling under säkra omständigheter inte kommit igång än inom ramen för detta rike? Eller att läkemedelsföretagen inte intresserat sig mer, eller vad tror du? Du får gärna skriva till dem och fråga.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
ASTRONAUT

PostPosted: Wed 31 Jan, 2007 15:54    Post subject: Reply with quote

Jag håller helt och hållet med dig: Det är konstigt att Ibogain motarbetas, det är sjukt att framhålla dess "farliga effekter" när metadon och andra läkemedel är värre. Det är konstigt att ibogain är olagligt (även om detta är en konsekvens, antar jag, av FNs narkotikaförordning från 1963?).

Dock är jag inte förvånad att Sverige inte går i bräschen vad gäller Ibogain. Inte ett dugg.

Däremot ÄR jag förvånad att läkemedelsföretagen inte är eller har varit mer intresserade.

Som sagt; skulle ett BOT mot HIV/AIDS uppfinnas skulle läkemedelsbolaget tjäna grova pengar och good will (inte att underskatta!), trots att dom tillverkar bromsmedicinerna.

Att säga att dom hellre tillverkar bromsmedicinerna är dålig insikt i läkemedlesbranschen och hur den funkar enligt mig. Nya mediciner och upptäckter är deras mål och skäl till existens och det enda som håller dom kvar i det konkurrensutsatta spelet om marknaden..

Men trots detta verkar det, i den stund som domineras av okännedom och ignorans av både oss och bolagen, faktiskt förhålla sig på detta sätt, inget läkemedelsföretag verkar intresserat *VAD JAG VET*..

Att maila till dom och fråga är nog rätt dödfött.. Den som svarar kommer inte vara en person som har kapacitet att ge dom rätta svaren på de frågor vi vill ha svar på.. Men det är värt ett försök att jaga tag i någon per telefon dock.. Ska kolla upp! Återkommer i så fall..

Det var också varför jag startade denna tråd: Jag undrade om någon hade info om detta, en artikel i någon dags- eller branschtidning. Någon som läst något om det i någon av alla böcker som behandlar Ibogain.. etc.

Operator

Topics: 45

PostPosted: Wed 31 Jan, 2007 18:31    Post subject: Reply with quote

Ok, antar att flera läkemedelsbolag kikat på det hela. Mest berömt är nog Ciba-Geigy, deras intresse för ibogainet lär ha varit inskränkt till analgetisk potentiering och blodtrycksregulering. Mer om det första hittar du i deras patentansökan från julafton 1957.

http://befrielsen.googlepages.com/cibaibogainepatent.pdf

Antagligen avbröt de försöken efter att ha haft ihjäl en massa försöksdjur, då just analgetisk potentiering med ibogain torde vara tämligen livsfarligt.

Framgent kommer flera läkemedelsbolag att vara intresserade av ibogain, då det givetvis är förknippat med ett extremt goodwill att vara den som lanserar ett preparat som så starkt kan förbättra människors hälsa och livspotential som ibogain faktiskt visat sig göra.

Och detta ska man kanske inte förvånas över - frågan är bara var i helvete var de, när de behövdes som bäst!
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
dizzt1024

Topics: 14

PostPosted: Tue 17 Apr, 2007 09:40    Post subject: Det har helt enkelt inte varit tillåtet att forska om det?? Reply with quote

1960-1963 Forskades det om psykaldelica på harvard som botemedel mot diverse missbruk med goda resultat. Även forskning om att minska återfallsbrottslighet förekom då. Sen kom hippietiden och lsd florerade på gatorna. Regeringar höll på att gå under och vi höll på att få en ny världsordning. Dr. Timothy Leary som sågs som en ledare för den nya världsordningen, klassades som världens farligaste man. Förbud infördes mot all psykadelica. Ingen som hellst forskning var ens tillåten. Locket på fullständigt, pga som jag tolkar det, rädsla. Tyvärr styr ju rädsla hela världen. Detta tror jag är anledningen! Det har helt enkelt inte varit tillåtet att forska om det.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
ASTRONAUT

PostPosted: Tue 17 Apr, 2007 12:41    Post subject: Reply with quote

Jo, "kriget mot droger" och den rådande inställningen hos det etablerade samhället är en säkerligen en bidragande orsak.

Precis som du säger hade man *väldigt* intressanta resultat med LSD i terapi, som hjälpmedel mot väldigt kraftiga psykoser och scizofreni, autism och vanlig psykoterapi bland annat. Men precis som du säger lades locket helt enkelt på och ligger fortfarande på trots död, misär och mänskligt lidande. Trots att vetenskapen bevisat motsatsen.

Dock så läser jag i Ibogain-historiken som lagts upp av Masque (informativ läsning btw för dom som inte läst denna) att Ibogain patenterades av Howord Lotsof som just medicin för behandling av heroinberoende:

"1985 Ibogain patenteras av Howard Lotsof för att användas som behandling för heroinberoende. Lotsof startar även företaget NDA International inc 1986 och håller en internationell konferans om Ibogain i Paris 1987. Han reser även till Afrika för att säkra den framtida tillgången av Ibogain. "

Detta kanske kan förklara varför läkemedlesföretagen inte verkat intressera sig. Ett medicinskt patent löper på 20 år vad jag vet, vilket betyder att Lotsofs patent borde ha gått ut 2005 cirkus. Dock innebär detta att alla får tillverka kopior nu och ingen får nytt patent vilket gör att det inte är ett lika lönsamt företag som om det inte funnits nått patent från början alls och det fanns just garanterade 20 år av ensamrätt.

Post new topic   Reply to topic    IBOGAiN.SE Forum Index -> -> Ibogain All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You can attach files in this forum
You can download files in this forum