IBOGAiN.SE Forum Index
IBOGAiN.SE
Forumet för diskussioner om ibogain och ibogainbehandlingar.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups 
 RegisterRegister   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   ProfileProfile   Log inLog in 

IndexIndex   search.php?search_id=newposts&sid=28d9f7ea3edad5b87a2b0ad59d4f533aView posts since last visit

Namninsamling för legalisering av ibogain i terapisyfte!

Goto page 1, 2  Next
Post new topic   Reply to topic    IBOGAiN.SE Forum Index -> -> Lag, rätt och politik
View previous topic :: View next topic  
Author Message
ASTRONAUT

Topics: 25

PostPosted: Sun 11 Feb, 2007 20:25    Post subject: Namninsamling för legalisering av ibogain i terapisyfte! Reply with quote

Hallå allihopa!

Har ett tag tänkt på att starta en namninsamling för legalisering av Ibogain i terapisyfte..

Det är rätt lätt att starta och hålla i gång en namninsamling i dagens digitala värld. Den digitala världen underlättar också att sprida namninsamlingen så att folk kan skriva på:

http://www.namninsamling.com/site/
http://www.petitiononline.com/petition.html

Nu vill jag rådgöra kring den viktigastre biten: Vad ska stå som krav bakom namninsamlingen?

Det är viktigt att kravet är gediget formulerat, helst på myndighetssvenska med exakta referenser till paragrafer och vad man vill ha ändrat och inte.. Det räcker alltså inte med att skriva: "Legalisera Ibogain i terapisyfte i Sverige!" (Även om detta kan kanske vara en bra rubrik?)

Detta grundar för namninsamlingens seriositet och även dess framgång och mottagande!

Min förhoppning är att förutom att få ihop en massa namn att även
s.k. "tunga" namn ska skriva på, beroendeläkare, politiker och liknande.

Jag hade också hoppats på att vi här på forumet tillsammans skulle kunna utarbeta en text som skulle ligga till grund och som krav för namninsamlingen:

Vad vill vi exakt åstadkomma?
Hur ska detta ske?
Vilken lag är det vi vill ändra?
Vilken lag vill vi införa?
Med stöd av vad?

ASTRONAUT

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Masque
Administratör

Topics: 68

PostPosted: Sun 11 Feb, 2007 22:26    Post subject: Reply with quote

Ja. bra ide, men samtidigt har jag några funderingar kring den.
Är det rätt tidpunkt att göra en sådan här grej? Myndigheterna håller ju på att undersöka lagstiftningen just nu. Eller innebär det att det är perfekt tidpunkt att lägga in en stöt på dom som kommer att bestämma om den framtida klassningen?

Allt beror ju på hur det uppfattas. Som äcklig lobbying eller som ett bevis på att allmänheten bryr sig om, ett bevis på att beslutet är viktigt?

ang. namninsamling.com så står det
Quote:
Namninsamlingarna får inte innehålla material som kan anses kränkande eller stötande. Ej heller politisk, rasistisk eller religiös propaganda tillåts.

i deras regler.

Men jag har hittat ett script man kan installera på servern så vi kan ha den själva. Kan vara mer seriöst. http://www.chimicon.com/petition/ . Dock så många funktioner att det nästan blir rörigt. Kanske kan en gästboksplugin till cms:en vara enklare att modifiera till det vi vill.
Back to top
View user's profile Send private message
ASTRONAUT

PostPosted: Sun 11 Feb, 2007 23:23    Post subject: Reply with quote

Att det skulle uppfattas som "äcklig lobbying" har jag svårt att tro och förstå, namninsamlingar är en integrerad och erkänd del av den demokratiska politiska processen och systemet.

Tror att om det åstadkommer något överhuvudtaget så är det ett positivt resultat. Enda negativa utfallet är att namninsamlingen ignoreras..

Att köra den i vår egen regi genom ibogain.se är en utmärkt idé och skulle vara det bästa alternativet, självklart.

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
ASTRONAUT

PostPosted: Sun 11 Feb, 2007 23:29    Post subject: Reply with quote

Vill också tillägga att namninsamlingar brukar "kulminera" och lämnas in precis i samband eller strax inpå beslutstagande i frågan som namninsamlingen gäller av politiker eller andra berörda. Men det kan också vara ett upprop för att politiker i första hand och media och medborgare i andra hand ska få syn på och uppmärksamma frågan och den eventuella orättvisan..
Masque
Administratör

PostPosted: Mon 12 Feb, 2007 22:21    Post subject: Reply with quote

Satt och kodade lite idag:

http://www.ibogain.se/cmsms/index.php?page=namninsamling

Vad tycker ni andra?

OBS! Länkas inte någonstans från hemsidan. Är inte officiell, förutom för er som läser denna tråden.

jag skrev en liten luddig text överst, borde ju som sagt skrivas om på ett tydligt och bra sätt.

Last edited by Masque on Fri 16 Feb, 2007 09:27; edited 1 time in total
Back to top
ASTRONAUT

PostPosted: Mon 12 Feb, 2007 22:48    Post subject: Reply with quote

Nice!

Exclamation

Operator

Topics: 45

PostPosted: Thu 15 Feb, 2007 17:00    Post subject: Reply with quote

Tja..
Vore det inte bättre att lobba för att myndighetsklossarna inte ska stifta lagar på hallucinativa grunder och inbillade orsaker? Alltså att ordna fram ett verklighetsunderlag till den politiska arenan.

Ser man bara på hur illa grundat i verkligheten ibogainets narkotikaklassning är så måste man ju fundera. Tror nog att insamling i detta läget kan vara något tidigt...

Frågan består ju av 3 punkter

• Legalitet
• Forskning
• Medicinering

Det vore kanske bra om de två översta punkterna vore avklarade innan man funderade i andra banor. Så att man vet mer om vad man talar om. En alltför tidig och hård kampanjäring för annat kan eventuellt rekylera mot grundsyftet. Operatorernas grundsyfte är strikt: hjälpmedel för drogslavar att bli befriade från sitt slaveri. Initiera forskning.

Om ibogainet sedan håller vad det verkar lova, så faller nog alla andra bitar på plats betydligt lättare med ett gedignare underlag till hands. Att byråkratin lätt kan somna är dock allmänt känt, så man ska nog vara vaksam för att saker och ting går frammåt och inte fastnar i ett "något"

Vilket ibogain verkar ha gjort under minst 20 års tid nu.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
ASTRONAUT

PostPosted: Thu 15 Feb, 2007 19:15    Post subject: Reply with quote

Min åsikt är denna: en namninsamling skadar absolut inte några av de syften som du listar, tvärtom. Dessutom så är den verkliga, vetenskapliga verkligheten och den politiska verkligheten väldigt ofta två helt skilda saker.

"Vore det inte bättre att lobba för att myndighetsklossarna inte ska stifta lagar på hallucinativa grunder och inbillade orsaker? Alltså att ordna fram ett verklighetsunderlag till den politiska arenan. "

En namninsamling hjälper snarare än skadar detta syfte..

"Ser man bara på hur illa grundat i verkligheten ibogainets narkotikaklassning är så måste man ju fundera. Tror nog att insamling i detta läget kan vara något tidigt..."

Det finns väldigt mycket lagar som är väldigt illa grundade i verkligheten men dessutom fullt tagna för verklighet och upprätthållna.

Jag är för att jobba på ditt sätt, operator, men jag tror att ju bredare vi jobbar desto större chans att lyckas. Vi bör inte begränsa oss utan hålla all möjligheter öppna och använda alla verktyg till buds för att nå vårat mål.

Operator

Topics: 45

PostPosted: Fri 16 Feb, 2007 08:25    Post subject: Reply with quote

ASTRONAUT wrote:
Min åsikt är denna: en namninsamling skadar absolut inte några av de syften som du listar, tvärtom. Dessutom så är den verkliga, vetenskapliga verkligheten och den politiska verkligheten väldigt ofta två helt skilda saker.

Det är möjligt att du har rätt på längre sikt.

Tycker dock att i nuläget det först och främst är viktigt att kontrollera ifall ibogain verkligen är så bra som det verkar när det gäller dess antiaddiktiva egenskaper + att man bättre säkerställer hur man kan ge en god ibogainbehandling under oriskabla omständigheter. Då företrädelsevis till narkotikaslavar.

Quote:
Jag är för att jobba på ditt sätt, operator, men jag tror att ju bredare vi jobbar desto större chans att lyckas. Vi bör inte begränsa oss utan hålla all möjligheter öppna och använda alla verktyg till buds för att nå vårat mål.

Föredrar nog en mer spetsfuntad selektivitet och tycker att det ur en aspekt kan vara viktigt att inte föra fram ibogainets eventuella terapifördelar och allt annat som tänkas kan innan man har en fast och nogsamt befäst indikationsgrund. Andra eventuella fördelar bör väl vara vetenskapligt befästa innan man går ut och viftar med dem?

Indikationsgrunden antiaddiktivt redskap är inte helt ogrundad, men med " legalisering av ibogain i terapisyfte!" åsyftar man då andra indikationsgrunder än den rent antiaddiktiva? Eller vad menas?

Quote:
Min förhoppning är att förutom att få ihop en massa namn att även
s.k. "tunga" namn ska skriva på, beroendeläkare, politiker och liknande.

Vore det fel att vända sig till den målgruppen och höra vad de tycker innan man kommer dragande med en namninsamlingslista? Det kunde vara intressant och lärorikt att veta på hur beroendemedicinare och politiker skulle formulera sina för och emot argument, inte sant?

Kort sagt att samla information. Därefter kan man ju bygga vidare på det hela med den information och betraktningsvinklar som inkommit, eller vad tros?

Tills dess finns det väl i varje fall något som talar för att man ska hålla sig nära den vetenskapliga tyngden av förhållandevis välverifierade data och den ser väl ut att ligga i ett antiaddiktivt spektra.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
dizzt1024

Topics: 14

PostPosted: Sat 28 Jul, 2007 18:25    Post subject: Reply with quote

Hum, det går ju sådär med namninsamlingen.......
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Masque
Administratör

PostPosted: Sat 28 Jul, 2007 22:48    Post subject: Reply with quote

Resultatet av svag feedback.
Back to top
mario

Topics: 5

PostPosted: Tue 31 Jul, 2007 17:11    Post subject: Reply with quote

Min uppfattning är att vi inte har så mycket besökare här, av de som ändå besöker sidan är många i så pass dålig skick att ett engagemang är att kräva för mycket. Dessutom kommer många för att finna information om medicinen, sedan efter medicineringen återstår ännu en hel del tunga pass att gå innan man ens kan börja tänka på andras bästa.
Bra initiativ men jag tror inte att det fungerar, faktum är att om man så samlade in tiotusental namn så skulle politikerna torka sig i rumpan med det hela. Politiker fungerar inte så -enligt min åsikt- .
Jag har funderat i helt andra banor, jag skulle hellre vilja leta kryphål i regelverket, EU lagstiftningar osv för att skapa lite rabalder, lite uppståndelse, lyfta fram frågan till en helt annan nivå. Största problemet är att de som behöver vården/medicinen inte är de som förväntas engagera sig, samtidigt är vårdgivarna runt om i landet måna om att få fortsätta sin verksamhet i befintlig form, de vill heller inte ta till sig alternativ som utmanar deras sedan ur minnestider inarbetade metodik -bara denna sista punkt är ett enormt hinder då samtliga anser sig sitta på den enda lösningen ut ur missbruket, den enda "sanningen"- och de håller fast vid den FANATISKT.
Jag tror att chansen att påverka sittande beslutsfattare i denna fråga på demokratiskt vis är minimal. Något måste ske, någon någonstans i världen måste få ett genombrott av den dignitet som krävs för att tröga konservativa svenska politiker-läkare-samfund-föreningsliv mfl ska acceptera Ibogain som ett alternativ. Det är enormt starka krafter emot ibogain, ska en namninsamling ruckla på detta så ska den vara mycket mycket stor.
Nope, jag hoppas något behandlingshem törs ta första steget och börjar behandla lämpliga individer rakt av, de ska våga sätta sitt HVB tillstånd på spel, ha någon hos kommun eller länstyrelse på sin sida, någon som VÅGAR. Detta skulle skapa den uppmärksamhet som ämnet kräver! Media skulle uppmärksamma ämnet och när man väl har kommit så långt har man åtminstone ett tjogotal individer som genomgått behandlingen som kan yttra sig, utlåtanden från nära och kära, forskningsresultat från andra kliniker runt om i världen osv osv.
Behandlingshem X med stöd av ibogain.se samlar in forskningsmaterial i massor från aktiva kliniker runt om i landet, man får samtliga dessa kliniker att skriva ett stödjande utlåtande specifik för ändamålet -att få svenska regeringen att ge med sig- I sammarbete med ibogain.se får beh hemmets intagna åka på resa ner till Prag. Föräldrar, närstående med flera sätts in i ämnet av ibogain.se och beh hemmet och skriver på ett dokument om tystnadsplikt under pågående behandling. Revolution!
Men vem fan ska ha stake till något dylikt?!

Mvh
Back to top
Masque
Administratör

PostPosted: Tue 31 Jul, 2007 17:32    Post subject: Reply with quote

Ja, om någon som driver behandlingshem är intresserad så säg till!
Back to top
ASTRONAUT

PostPosted: Tue 31 Jul, 2007 18:20    Post subject: Reply with quote

En kompis som håller på att studera till socionom och planerar att starta ett behandlingshem direkt efter examen har visat lite intresse inför ett liknande förslag från min sida.. Smile

Mario, jag håller helt och hållet med dig i din analys av situationen och de svenska politikerna och folkrörelsernas och den etablerade missbruksvårdens inställning, policy och ageranden. Min tanke när jag föreslog en namninsamling var dels att "det kan ju inte skada" och även en tanke om att få lit" tyngre" namn att ställa sig bakom såsom beroendeläkare och andra som jobbar inom missbruksvården. En sådan namninsamling av det senare slaget skulle kunna ha lite tyngd bland politiker och beslutsfattare faktiskt. Frågan är då mer i fall någon av dom verkligen skulle skriva på.

mario

Topics: 5

PostPosted: Tue 31 Jul, 2007 21:49    Post subject: Reply with quote

Även om man nu skulle hitta ett hem som är så pass insatt i Ibogain att man törs tänka ut något så återstår frågan om legaliteten i dethela. Vart finns kryphålet man ska luta sig emot? Kan man bara peka på ett sådant kryphål så kan man kanske därefter våga ta nästa steg.
Kul att vi generellt verkar vara överens om detta...imorn åker jag ner till Patrik..återkommer med rapport. Wink

Ps jag har faktiskt en aktör som jag anser vara den perfekta att ta detta steg. Ska fundera.
Back to top
Post new topic   Reply to topic    IBOGAiN.SE Forum Index -> -> Lag, rätt och politik All times are GMT + 1 Hour
Goto page 1, 2  Next
Page 1 of 2

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You can attach files in this forum
You can download files in this forum