IBOGAiN.SE Forum Index
IBOGAiN.SE
Forumet för diskussioner om ibogain och ibogainbehandlingar.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups 
 RegisterRegister   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   ProfileProfile   Log inLog in 

IndexIndex   search.php?search_id=newposts&sid=337150589c13853a59ae4cff006a2010View posts since last visit

Behandling mot depression inåtvänt betenende?

Goto page 1, 2  Next
Post new topic   Reply to topic    IBOGAiN.SE Forum Index -> -> Ibogain
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Lucky1

Topics: 1

PostPosted: Sun 11 Mar, 2007 23:42    Post subject: Behandling mot depression inåtvänt betenende? Reply with quote

Hej!

Är ny här på forumet. Surfa in för några dagar sedan och sedan dess har tankar om en behandling legat och grott. Vill först och främst säga att mina egentliga problem nog inte är droger " har testat allt utom heroin" och är vad som kallas en partyknarkare. Har under 7 års tid använt droger som resten av Sverige använder alkohol. Då alkohol alltid bara gjort mig aggressiv.
Vilket leder till mitt egentliga problem jag har väldigt svårt att släppa människor in på livet och har aldrig förstått spelet mellan man och kvinna. Kort och gott jag är helt värdelös på att få kontakt med tjejer. Att prata med kompisars flickvänner går bra. Men så fort det ska raggas så låser sig allt. Har haft några kortare relationer men har nu levt i celibat i 4 år. Tror väl knappast att iboga ska gör mig till en tjejtjusare. Men skulle vilja förstå varför jag alltid varit så inåtvänd.
Har sett dokumentären om Bruce Perrys initiering i Bwiti relgionen och den fascinerade mig djupt. Han såg verkligen pånyttfödd ut när han åkte därifrån. Har tagit högdos trippar på LSD och svamp men inte lyckats smälta alla intryck. Satt i helgen och funderade på en sådan svampresa. Men då jag inte känner någon sitter jag litar på verkar detta alternativ vara mycket bättre plus att ibogain verkar fungera på ett annat mer renande sätt.
Ja, ja nog pratat om mig själv. Min fråga lyder finns det någon möjlighet att få följa med på en behandling? Även fast jag inte är tung missbrukare? Har testat terapi men när man är så introvert som jag är känns det svårt att så att säga nå pudelns kärna.

Med vänlig hälsning / Ensam ung man
Back to top
View user's profile Send private message
Operator

Topics: 45

PostPosted: Mon 12 Mar, 2007 12:22    Post subject: Re: Behandling mot depression inåtvänt betenende? Reply with quote

Tjenix ensam ung man.

Vi arbetar för att göra ibogainet som en del i den svenska behandlingsarsenalen mot tungt drogberoende.

Att tro att medicineringar eller droger ska göra en omedelbart frisk eller kry från en långdragen handikappande verklighet stämmer sällan. I ibogainets fall så stämmer det när de kapar stora delar av det fysiska beroendet.

Resterande är rent arbete.

Låter mer som om du skulle vara välbetjänt av en psykolog eller psykiatriker kontakt, varför prövar du inte det? Om det sedan visar sig att någon välerfaren psykiatriker anser dina åkommor ligga inom det farmakologiskt behandlingsbara så kommer denne nog att veta vilken behandling som är adekvat och som kan hjälpa just dig.

Experimenterande på annat vis kan kanske göra mer skada än nytta. Vem tjänar på det?
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Lucky1

PostPosted: Mon 12 Mar, 2007 19:08    Post subject: Reply with quote

Misstänkte att jag skulle få ett sådant svar. Förstår att frågan är känslig iom det ni vill åstakomma med ibogainet. Tror inte heller att det är någon mirakelkur. Men vill väldigt gärna prova. Tycker att det är konstigt att vuxna människor inte ska få välja vad de vill göra med sina kroppar. Antar att jag kan få kontakt med en ibogain terapuet på annat sätt. Svårt att veta vilka man ska lita på bara. Tanken lär inte försvinna bara för jag blir avspisad här och vore det inte en god gärning att visa upp för Björn Fries att ni räddat en av dessa fasansfulla partyknarkare ur fördärvet Smile
Dessutom ser jag inte hur att åka på en behandling under en erfaren terapuet kan ses som att expermintera på egen hand.
Back to top
Operator

PostPosted: Mon 12 Mar, 2007 21:05    Post subject: Reply with quote

Lucky1 wrote:
Misstänkte att jag skulle få ett sådant svar. Förstår att frågan är känslig iom det ni vill åstakomma med ibogainet. Tror inte heller att det är någon mirakelkur. Men vill väldigt gärna prova. Tycker att det är konstigt att vuxna människor inte ska få välja vad de vill göra med sina kroppar. Antar att jag kan få kontakt med en ibogain terapuet på annat sätt. Svårt att veta vilka man ska lita på bara. Tanken lär inte försvinna bara för jag blir avspisad här och vore det inte en god gärning att visa upp för Björn Fries att ni räddat en av dessa fasansfulla partyknarkare ur fördärvet Smile
Dessutom ser jag inte hur att åka på en behandling under en erfaren terapuet kan ses som att expermintera på egen hand.

Du gissade svaret men ställde ändå frågan. hmm.

Tycker inte det behöver vara speciellt känsligt ur någon aspekt att hjälpa människor som är slavar under tunga droger, varför ska det vara det? ibogain är lovande som behandlingsmedicinering för detta ändamål - finns det egentligen några värdiga konkurrenter som ger frihet från droger?

Välmedveten om ibogainets verkan vill man givetvis inte att människor genom felanvändning dra på sig en massa onödiga biverkningar som direkt kan leda till att allmänheten får en felaktig bild av ibogain eller skadar personer, det är väl inget konstigt med det. Det viktigaste med potenta verktyg är väl först och främst att se till att de som kan ha störst nytta av dem också får en rimlig tillgång?
Back to top
Lucky1

PostPosted: Wed 14 Mar, 2007 22:23    Post subject: Reply with quote

Självklart ska de som har störst nytta av det få den hjälp dem behöver. Ska inte vara jobbig mer på detta forum. Får söka någon annanstans. Ber om ursäkt för att jag ställde frågan. Men eftersom sidan heter ibogain.se tyckte jag att det var lämpligast att börja här.

Tack för mig och lycka till i erat arbete.
Back to top
Sekreterarn

Topics: 16

PostPosted: Thu 15 Mar, 2007 12:27    Post subject: Reply with quote

Lucky1 wrote:
Självklart ska de som har störst nytta av det få den hjälp dem behöver. Ska inte vara jobbig mer på detta forum. Får söka någon annanstans. Ber om ursäkt för att jag ställde frågan. Men eftersom sidan heter ibogain.se tyckte jag att det var lämpligast att börja här.

Jag som moderator på detta forum vill tacka dig för dina inlägg och påpeka att vi inte tycker att din fråga var dum eller jobbig. Vissa medlemmar har en tendens att skrämma bort folk av misstag och jag hoppas att du inte försvinner helt från forumet då alla är lika välkomna!

Jag ser positivt på att ibogain diskuteras från alla håll och kanter.
Back to top
ASTRONAUT

Topics: 25

PostPosted: Thu 15 Mar, 2007 13:03    Post subject: Reply with quote

Sekreteran:

Instämmer!

Ordet bör vara fritt och diskussionen om Ibogain så bred som möjligt.

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Operator

PostPosted: Fri 16 Mar, 2007 08:26    Post subject: Reply with quote

Lucky1 wrote:

Jag som Operator på detta forum vill tacka dig för dina inlägg och påpeka att vi inte tycker din fråga var dum eller jobbig. Vissa sekreterare fattar inte att människor inte skräms så lätt av åsikter och jag hoppas att du inte försvinner helt från forumet, utan att du har en vilja att hjälpa till mot slaveri under narkotika.

Låt henne inte skrämma dig. (av misstag)

Quote:
Stiftelsen skall i första hand verka för att medlet Ibogain legaliseras i Sverige så att detta medel tillåts vid behandling av drogberoende och andra sjukdomstillstånd där medlet bedöms verksamt, samt i övrigt på lämpligt sätt stödja personer som har missbruksproblem.

Ett utomordentligt gott sätt att få en ny medicinering att snabbt hamna i vanrykte är en oprecis användning av den, vilket kanske historien kan visa oss mer än väl?

Den enda klart säkerställda effekten av ibogain i dagsläget som behandling för att nå drogfrihet. Effekten är redovisad i praktiken, teorin och på människa och djur. Sedan må det vara hänt att ibogain kan vara verksamt vid allehanda andra tillstånd mer eller mindre. Kanske är det då lätt att glömma att ibogain är en experimentell behandling som utan tvekan kan ha en bred skadeverkningsflora.

Spekulativa användningsområden kommer att otvetydigt att dra till sig desperata önskningar från ogenomtänkta hållpunkter, därför kan det nog ur flera aspekter vara bra att skriva om reglerna för forumet så att detta inte blir en tummelplats för allehanda spekulativa användningsområden av ibogain som saknar vetenskapliga stödpunkter.

ASTRONAUT wrote:
Sekreteran:

Instämmer!

Ordet bör vara fritt och diskussionen om Ibogain så bred som möjligt.

När bredden riskerar att slå ut längden så har man nog inte tänkt så långsiktigt va?

Spekulativa flummigheter kommer utan tvekan att locka till tveksamma användningsområden, är det forumets syfte? Den ensamma unga mannen som undrar över det ena och andra - den ensamma unga kvinnan som har problem med det ena och andra...

•Jag är superdeppig nu ska jag testa ibogain?
•Jag vill testa reinkarnationsterapi ska vi köra med ibogain och lsd tillsammans med hasch också?
•kan ibogain hjälpa mig mot förstoppning? Har suttit och väntat sedan andra världskriget - det är en del som vill ut liksom...

Tja, kanske är dags att skriva reglerna litet tydligare?
Back to top
mario

Topics: 5

PostPosted: Fri 16 Mar, 2007 17:09    Post subject: Reply with quote

Nu vill jag höra en viktgi sak här: är detta forum skapad för att den ska bestämma hur, i vilket syfte och av vem ibogain ska användas? Ska vi alltså vara rädda för att informera Lucky1 om ibogainet för att det ska kunna skada stiftelsens mål i framtiden? Vem avgör vad som är skadligt då? Vad är det jag läser!
Detta ställer jag mig INTE bakom, jag är tvärtom för en öppen FRI BRED debatt om ibogainets verkar och overkan, det sista jag kommer göra är att tala om för andra vad "vi vill åstadkomma med detta forum" I denna fråga är jag helt oense med "operator" som verkar vilja sätta upp sina egna riktlinjer för vad forumet är till för. Förbaskad nu. ALLA som läser in sig på hur Ibogain har fungerat för andra individer är till 100% fria att testa för sina egna ändamål, dessa ändamål är jag inte fri att ifrågasätta någonsin. Jag fick hjälp i ett visst avseende och enligt all information jag samlat på mig och erfariot så arbetar ibogainet på flera plan som är svåra att förstå sig på. Vem är då jag att säga vad som är oprecist användande! Kan lika gärna hjälpa emot migrän som emot höjdskräck eller olika fobier. Dessutom brukas drogen av Bwitifolket av helt andra skäl än ovan nämnda!

Lucky1; läs på du bäst du kan, bestäm på egen hand ifall du vill ta denna resa eller inte, du har ju redan varit med om en hel del så du om någon borde vara kapabel att studera ibogainet och fatta ett eget beslut. Läs gärna den rapporten jag lagt ut där man finner intressanta statistik på just ämnet psikiatri-ibogain...lägger ut igen nedan. Jag tror att ibogain hjälper människor individuellt och med tanke på den forskningen vi har att luta oss emot så är det en öppen fråga om hur den kommer hjälpa dig eller ej.
Jag kan försäkra dig att Patrick är seriös och tar väl hand om sina besökare så den biten kan du känna dig trygg i.

"Stiftelsen skall i första hand verka för att medlet Ibogain legaliseras i Sverige så att detta medel tillåts vid behandling av drogberoende och andra sjukdomstillstånd där medlet bedöms verksamt, samt i övrigt på lämpligt sätt stödja personer som har missbruksproblem"
Operator; Lucky1 säger klart och tydligt att han nyttjar det mesta utom H..är inte det ett missbruksproblem så vad är det?

Operator säger: "Ett utomordentligt gott sätt att få en ny medicinering att snabbt hamna i vanrykte är en oprecis användning av den" Är Operator nu doktorand i vad som är "oprecis användning" fytvifysatan..sorry måste spotta efter att ha tagit dessa ord i mun. "oprecis användning" Vafasiken Ibogain ÄR en drog som i efterhand börjats använda för missbruksproblem! Det var inte så det var tänkt från början, fråga Bwitifolket om de ens vet vad Heroin är..fråga vad "oprecis användning" är! Fysatan snart har vi ord som "otillbörligt" skrivna här i forumet.

Ps bara att kicka mig från forumet om inte mina åsikter är "lämpliga"
Fysatan ska det en bli institution av detta?
Jag anser att det är viktigt att minnas sin tid som missbrukare, att visa den tiden respekt absolut inte förakt. Hur ner i skiten man än må ha varit så finns massvis med livserfarenheter som inte vilken medborgare som helst får uppleva.
Tack för mig.
Back to top
mario

PostPosted: Fri 16 Mar, 2007 17:18    Post subject: Reply with quote

Minklara åsikt efter att ha läst Operators inlägg:

"•Jag är superdeppig nu ska jag testa ibogain?
•Jag vill testa reinkarnationsterapi ska vi köra med ibogain och lsd tillsammans med hasch också?
•kan ibogain hjälpa mig mot förstoppning? Har suttit och väntat sedan andra världskriget - det är en del som vill ut liksom...
Tja, kanske är dags att skriva reglerna litet tydligare?"

"Spekulativa flummigheter" men vafan! Hela målgruppen är VI gamla eller unga flummare. Vad förväntar du dig egentligen? Och hela ibogainfrågan ÄR EN FLUMMIG FRÅGA ffs. Vill du ha en dialog på en högre intelektuell nivå får du inte många kvar i målgruppen.

Fick jag bestämma tog jag bort dina operatorrättigheter omgående.
Du vågar håna en individ som vänt sig hit för hjälp, en broder!
Du verkar ha ställt dig upp på en pedestal, där står du och dikterar dina riktlinjer vad är rätt vad är fel, vad är en flummig fråga vad är en klok fråga. Du till och med ordinerar en psykiatiker! VEM ÄR DU?

Last edited by mario on Fri 16 Mar, 2007 17:28; edited 1 time in total
Back to top
Masque
Administratör

Topics: 67

PostPosted: Fri 16 Mar, 2007 17:24    Post subject: Reply with quote

Lugna ner dig några kilo är du snäll Smile

Quote:
Är detta forum skapad för att den ska bestämma hur, i vilket syfte och av vem ibogain ska användas? Ska vi alltså vara rädda för att informera Lucky1 om ibogainet för att det ska kunna skada stiftelsens mål i framtiden?

Nej och nej.

Lucky är fri att kontakta Patrick eller någon annan ibogainteraput om han känner för det.

Operator ger honom rådet att söka andra behandlingsalternativ. Och där håller jag med honom. Det finns inga studier av ibogain som hjälpmedel att komma ur depressioner, även om man mycket väl kan tänka sig att så är fallet, precis som med andra hallucinogena droger (Läs exempelvis lite om Stanislav Grof´s forskning om LSD-terapi).

Givetvis är detta forumet till för ibogainets ALLA användningsområden.

Quote:
Fick jag bestämma tog jag bort dina operatorrättigheter omgående.

Operator har inga mer rättigheter än en vanlig användare förutom att han kan läsa och skriva i utvecklingsgruppen. Operator är ett namn och inte en titel.

/Masque

PS! Mario: Jag tog bort rapporten du bifogade eftersom den kan orsaka upphovsrättsliga problem om den ligger på våran server. Jag ser hellre att du posta en länk till rapporten istället.
Back to top
mario

PostPosted: Fri 16 Mar, 2007 17:29    Post subject: Reply with quote

Minns inte vart den ligger..ska söka på den.
Svårt att lugna mig när jag ser dylika övergrepp begås. Sån är jag.

Mvh
Back to top
mario

PostPosted: Fri 16 Mar, 2007 17:32    Post subject: Reply with quote

Masque: det är detta jag menar. Vi vet för lite om ibogainets påverkan, vad kurerar den och vad inte.
I den rapporten jag läser just nu -kan maila till dig- har 100% av gruppen på 61st individer blivit helt botade.
Back to top
Masque
Administratör

Topics: 67

PostPosted: Fri 16 Mar, 2007 17:34    Post subject: Reply with quote

http://www.ibogaine.org/ibogaine_udi_bastiaans.pdf

Personangrepp leder bara till en trist stämning här på forumet så vi kan väl undvika det i fortsättningen (riktar mig både till mario och operator nu, för jag vet att operator säkert vill komma med en syrlig replik nu).
Back to top
mario

PostPosted: Fri 16 Mar, 2007 17:34    Post subject: Reply with quote

Borderline dissorder: 6st 100% ok efter behandlingen.
SOCIAL ISOLATION 33st 100% ok!!!

As we see in table 1, there has been a tremendous improvement in all kinds of psychological
symptoms. It is worth mentioning that the high percentages of improvement in the
psychological symptoms of the participants after the treatment are not highly correlated with
the treatment’s success as....
Back to top
Post new topic   Reply to topic    IBOGAiN.SE Forum Index -> -> Ibogain All times are GMT + 1 Hour
Goto page 1, 2  Next
Page 1 of 2

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You can attach files in this forum
You can download files in this forum