IBOGAiN.SE Forum Index
IBOGAiN.SE
Forumet för diskussioner om ibogain och ibogainbehandlingar.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups 
 RegisterRegister   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   ProfileProfile   Log inLog in 

IndexIndex   search.php?search_id=newposts&sid=fd3a2f804a6fac6410861a11d19f3a73View posts since last visit

Faran med ibogaine
Livsfarligt!
Post new topic   Reply to topic    IBOGAiN.SE Forum Index -> -> Ibogain
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Mansig

Topics: 3

PostPosted: Sat 05 May, 2007 01:26    Post subject: Faran med ibogaine Reply with quote

http://wopsa.forum.droginformation.se/forum1/viewtopic.php?t=86

Ja, ni ser ju själva Very Happy
Back to top
View user's profile Send private message
Masque
Administratör

Topics: 67

PostPosted: Sat 05 May, 2007 10:04    Post subject: Reply with quote

Suck. Here we go again...

Quote:
Ibogain har liknande effekter som PCP (Angel dust)
På NIDA (National institute on drug abuse) http://www.drugabuse.gov kan man läsa att ibogain har liknande effekter som PCP (phencyclidine) även kallat Angel dust samt att man fokuserar på att hitta andra alternativ som inte har ibogainets biverkningar!
"Current efforts are focused on the discovery of other compounds in this class that do not have the ancillary side-effect profile of ibogaine (tremor, ataxia, and phencyclidine-like effects)."
http://www.drugabuse.gov/DirReports/DirRep995/DirectorReport6.html
Om PCP (phencyclidine):
http://www.nida.nih.gov/Infofacts/PCP.html

Han försöker få till en jämförelse mellan ibogain och PCP. Jag kollade lite i hans s.k källa till detta utan att se någon sådan jämförelse. Hönor av fjädrar?

Quote:
För en tid sedan gick ett tv-program i TV4 om en desperat heroinmissbrukare på behandling i Tjeckoslavakien och utan att gå in närmare på detta program så är det mycket upprörande att se hur man utnyttjar människors desperation på detta sätt.

För det första finns det inget land som heter Tjeckoslovakien längre och för det andra fick de som behandlades i programet önskad effekt och "uttnyttjade" är nog det sista de skulle kalla sig efteråt. Eller vad säger ni som varit hos den "psykadeliska häxdoktorn" .. Xuxa, Kuba, Mario, Michael, Fallen angel, eller ni andra som tagit ibogain men inte sagt så mycket om det... speak up.

Quote:
det finns en etisk/moralisk gräns som borde vara självklar (men dessvärre uppenbarligen inte är det), man tar inte till desperata människor och använder dom som försöksråttor! Dessutom, skall det kallas medicinsk behandling får man först se till att separera de verksamma ämnena och minimera skadeefekterna dvs så som man gör innan substanser/preparat blir medicin, det kan ju vara önskvärt att inte riskera att döda patienter eller ge allvarliga effekter som exempelvis hjärnskador och psykoser!

Alla seriösa behandlingar görs med rent ibogain. Jag förstår inte det omoraliska att låta människor göra ett aktivt val att ta en behandling. Djurförsök finns redan det ett antal forskningsrapporter om, som dessutom är mycket lovande. Det som behövs nu är mer omfattande studier på människor för att bekräfta det som tidigare studier indikerar, och som man lätt inser efter att ha läst och hört vad personer som blivit behandlade faktiskt har att säga. Mats verkar inte ha förstått detta, eller snarare, vill inte förstå detta.

Quote:
men att idag använda ibogain på människor det är för mig en fullständigt grotesk tanke!

Ja, fruktansvärt att dessa drogberoende människor blir av med sin abstinens och kan komma ur sitt missbruk. Rolling Eyes

Mats Eriksson kan man f.ö hitta lite mer information om, en sökning här på forumet ger några tips. En drogmotståndare som har svårt att se igenom ordet drog, en insikt om att alla droger inte enbart bär med sig död och förintelse, att allt handlar om hur drogen används.

Last edited by Masque on Wed 18 Jul, 2007 19:32; edited 2 times in total
Back to top
Operator

Topics: 45

PostPosted: Sat 05 May, 2007 19:53    Post subject: Reply with quote

Gång efter gång kan vi se hur selektivt Mats Eriksson sållar sina urval. Han väljer förmodligen fullständigt medvetet att bara se den ena sidan av saken medan den andra förtigs.

Mats Eriksson wrote:
Ibogain har liknande effekter som PCP (Angel dust)
http://www.drugabuse.gov kan man läsa att ibogain har liknande effekter som PCP (phencyclidine) även kallat Angel dust! http://www.drugabuse.gov/DirReports/DirRep995/DirectorReport6.html
NIDA (National institute on drug abuse) om PCP (phencyclidine):
http://www.nida.nih.gov/Infofacts/PCP.html

Här glömmer han visst att visa att NIDA insett att ibogain verkar besitta fullständigt unika farmakologiska egenskaper när det gäller att upphäva addiktion, vilket både visats sig genom kliniska rapporter och prekliniska försök.
NIDA wrote:
Recent preclinical findings and anectodal clinical reports have suggested the potential for ibogaine to treat drug dependence, however, its mechanism of action has remained elusive. In conjunction with collaborators in the Laboratory of Neuroscience, NIDDK, NIH, we have demonstrated, a plausible mechanism of action of ibogaine. Electrophysiological, neurochemical, and behavioral data indicate that ibogaine functions as a low affinity blocker of the NMDA-associated ion channel. Current efforts are focused on the discovery of other compounds in this class that do not have the ancillary side-effect profile of ibogaine (tremor, ataxia, and phencyclidine-like effects). Studies of strychnine-insensitive glycine site antagonists have shown that low-efficacy partial agonists, block the development and expression of behavioral and toxicological sequalae of abused drugs and produce subjective effects that are driven by agonist binding to that site.

Det enda som fastnar verkar vara jämförensen mellan PCP och ibogain: OM bara Mats Eriksson verkligen läst vad NIDA skrev så jämförde de inte ibogainets effekter med PCP, utan man sa att det i ibogainets funktionella profil ibland kan förekomma sådana underordnande bieffekter, vilket ju är långtifrån samma sak. Mats Eriksson underskattar det statliga Amerikanska insitutet mot drogmissbruk, de har naturligtvis också insett att ibogain har en fullständigt unik profil när det gäller bekämpandet utav slaveriet under drogmissbruk kanske är det också därför de bekostat en del studier i ämnet måntro, eller vad vill Mats Eriksson tro?

Mats Eriksson wrote:
Att det finns diverse psykadeliska häxdoktorer här och där ute i världen det vet vi, men att Svenska läkemedelsverket överväger att tillåta denna sk behandling på människor i dagens läge det är inte annat än ett gott betyg åt alla knarkliberala lobbyorganisationer och samtidigt en rysk roulette med missbrukande människors liv och hälsa.

Vad finns det för knarkliberalt med att arbeta befrämjande för ett läkemedel med en unik profil som kan göra flera mycket tunga missbrukare fria från droger? Är det inte i själva verket i teorin den starkaste angreppspunkten mot knarkslaveriet, drogsyndikaten och den organiserade kriminaliteten att ta bort behovet och intresset för deras mest beroendeskapande produkter?

Finns det i praktiken något starkare medel för påverkan av någon bransch i en fri marknadsekonomi än en utrotad efterfrågan? Att på så vis kunna stärka och säkra de demokratiska intressenas grogrunder är inte något annat än ett stort framsteg för människan, hennes barn och framtid.

Mats Eriksson wrote:

När det gäller ibogainbehandling så säger jag och förhoppninggsvis alla förnuftiga människor definitivt nej till att använda människor som försöksdjur, men fortsätt gärna exprimenten på djur med människoliknande genuppsättningar för det finns förmodligen delar av ibogaineväxten som i framtiden kan användas som blockerare av drogsuget, men att idag använda ibogain på människor det är för mig en fullständigt grotesk tanke

Tja det låter väl som en grotesk tanke att ibogainet redan har räddat människoliv? Det logiska problemet som uppstår inför detta faktum är vad vi gör med överlevarna ur droghelvetet, nu när de trotts allt lever tack vare ibogain och är ett fundamentalt bevis på ibogainets fullständigt unika effekter. Det bästa vore kanske att undanröja bevisen? För annars måste du väl kunna ta ställning till verkligheten och det den säger? För inte kan du väl tänka dig att ha någon som helst respekt för människor som efter dekader av års helvete äntligen hittat ut från sin mardröm?

Faktum kvarstår: Ibogain har både på människa och djur visat sig besitta en unik farmakologisk profil vilken enligt missbrukare själva räddat dem till livet - hoppas att du inte misstycker till det & i fall du gör det, vad säger det egentligen om dig?

Har du litet tid över någon dag så studera lite dödsfallsstatistik från de sanktionerade och legitimerade läkemedlen som inget läker utan bara döljer några symptom. http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/utskrift/0,3258,348439,00.html Måhända kan det sätta saker och ting i perspektiv?

ASTRONAUT

Topics: 25

PostPosted: Sat 05 May, 2007 21:04    Post subject: Reply with quote

"Tja det låter väl som en grotesk tanke att ibogainet redan har räddat människoliv? Det logiska problemet som uppstår inför detta faktum är vad vi gör med överlevarna ur droghelvetet, nu när de trotts allt lever tack vare ibogain och är ett fundamentalt bevis på ibogainets fullständigt unika effekter. Det bästa vore kanske att undanröja bevisen? För annars måste du väl kunna ta ställning till verkligheten och det den säger? För inte kan du väl tänka dig att ha någon som helst respekt för människor som efter dekader av års helvete äntligen hittat ut från sin mardröm?"

!!!!!

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
xuxa

Topics: 7

PostPosted: Sun 13 May, 2007 01:55    Post subject: Reply with quote

Quote:
För en tid sedan gick ett tv-program i TV4 om en desperat heroinmissbrukare på behandling i Tjeckoslavakien och utan att gå in närmare på detta program så är det mycket upprörande att se hur man utnyttjar människors desperation på detta sätt.

hmm.............
jo, jag va desperat (pallade inte leva som jag gjorde) å ja, jag missbrukade!
vilka e "man" som utnyttjade mej??
jag hade åkt ner med eller utan tv 4!!

jag övervägde på hur det skulle bli att utlämna mitt liv i tv, men bestämde mej för den goda saken, att andra som levt liknande som jag , skulle se ett annat alternativ.

jag fick inga pengar, drevet fick inte betala nåt pga att jag va på så okänd mark, så att säga.

känner jag mej utnyttjad? NEJ!!!
va lite orolig efteråt, vilken respons jag skulle få osv.

idag e jag glad att jag ställde upp, många har fått vetskapen om ibogain, å många har även åkt till prag!

har till 99% fått god respons, både från vänner å okända Wink

så!!
XUXA
Back to top
mario

Topics: 5

PostPosted: Fri 07 Mar, 2008 21:50    Post subject: Länge sedan nu... Reply with quote

Det är svårt att komentera ignorans. Jag har redan beskrivit mina erfarenheter med ibogainet, det räcker tycker jag. För alla anhöriga, beslutsfattare heroinister metadonpatienter och andra som söker alternativa vägar att leva ett drogfritt liv har jag bara ett råd: läs in er och fatta egna beslut, välj att lyssna på ignoransen eller på de som levt som er, som suttit sitter i samma båt och som uttrycker sig här i forumet enbart för att förmedla HOPP!
Jisses detta tema är ju så tröttsamt...vi vet allihopa att en heroinist kan svälja råttgift om det bara lovade ett rus..så om en ibogaintripp innebär en "flummig" upplevelse -som av ignoranterna anses vara "farligt" och förknippas med diverse andra droger de aldrig nåsonsin ens sett livs levande- VEM BRYR SIG?!
Faktum är att vi som levt med droger av alla slag i många många år har mycket svårt att beskriva eller likna upplevelsen med något annat vi tagit! Till stor del beroende på att alla verkar få en alldeles egen resa. Hur trovärdigt är då ett uttalande från en individ som aldrig ens rört vid marihuana i dessa sammanhang?
Det hela är absurt, argumenten dessa okunniga människor pekar på är i sig enbart tilltalande för en narkoman!
Låt oss koncentrera oss på resultat och inget annat.
De flesta blir hjälpta av ibogain, om inte efter en resa så efter två eller högst tre (norm). En del blir inte alls hjälpta, en del lite grann en del inget alls. Jag törs gissa att av hundra behandlade individer är resultatet bättre än vilket behandlingshem i sverige som helst! INGEN behandling av framförallt heroinister når upp till Ibogainet.
En sak vet jag; hade jag känt till ibogainet för 7-8 år sedan hade ett antal av mina vänner levt idag! Säg detta till deras anhöriga..säg att ibogain är ju flummigt man blir ju berusad...man får ju ett rus...olagligt..
Fy helvette jag vet mödrar som skulle ge sitt huvud för att ha fått den chansen.
LYSSNA PÅ DE SOM GJORT BEHANDLINGEN! LÄS PÅ OM IBOGAIN PÅ NÄTET. IGNORERA INTE IGNORANTERNA men ha i tanke att dessa individer kickar igång på morgonkaffet och på sin höjd nikotin!
Tack för mig
Back to top
xuxa

Topics: 7

PostPosted: Sat 08 Mar, 2008 14:52    Post subject: Reply with quote

Very Happy
jo... ibogain kan naturligtvis inte va för alla!! vi e ju induvidella Smile
tror än att till stor del att medicinbranchen e rädd att förlora kunder..
synd att vi (än?) inte kan få ha ibogain som ett alternativ i sverige!!
men jag rekomenderar starkt fortfarande.. vet inte om jag skulle va vid liv om d inte vore för...
kör hårt Wink
Back to top
Post new topic   Reply to topic    IBOGAiN.SE Forum Index -> -> Ibogain All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You can attach files in this forum
You can download files in this forum