IBOGAiN.SE Forum Index
IBOGAiN.SE
Forumet för diskussioner om ibogain och ibogainbehandlingar.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups 
 RegisterRegister   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   ProfileProfile   Log inLog in 

IndexIndex   search.php?search_id=newposts&sid=ce9d4b9662d7dad12d555838b3ce873dView posts since last visit

Implementera ibogain i Sverige steg 1

Goto page 1, 2  Next
Post new topic   Reply to topic    IBOGAiN.SE Forum Index -> -> Ibogain
View previous topic :: View next topic  
Author Message
POW

Topics: 10

PostPosted: Wed 20 Jun, 2007 18:20    Post subject: Implementera ibogain i Sverige steg 1 Reply with quote

Låste just om "mattis" behandling i Slovenien: Låter verkligen fantastiskt bra, hoppas att allt håller i sig.

Ett av det viktigaste sättet att få andra att verkligen förstå hur ibogain kan verka så högst påtagligt är att nog att samla in statistik, för att kunna påvisa att denna metoden har en evidensbasering samt att givetvis få in den i den normala vårdfloran på ett rimligt vis. Vore bra om vi kan säkra ett standardiserat dokument för behandlingsresultat, några av de förekommande på marknaden är IKM-Doc vilket används inom missbruksvården.

Patrick har sedan tidigare av flera personer fått dessa dokument tillsänt sig och svarat att det ser jättebra ut..... därefter har man inte hört något .....

Vore naturligtvis mycket bra om alla som genomgick behandlingen kunde medverka till att vi får fram en statistisk databas över behandlingsresultaten och därmed i varje fall i viss mån kan säkerställa de faktiska resultaten. Detta borde vara ett av detta forumets absolut viktigaste syften, kan inte se mycket annat som kan påverka byråkratin så mycket som lite handfast och konkret statistik. Eftersom alla inte kan vara så fantastiskt givmilda som Xuxa och verkligen konkret och öppet visa metodens resultat så att de blir tydliga bortom varje uns av tvekan med kamerorna inpå livet, även om det naturligtvis skulle snabba upp den allmänna acceptansen för ibogain behandlingarna avsevärt.

Nedan IKM-DOC vilket är ett kvalitetsutvärderingsinstrument inom missbruksvården, kostar iofs en slant att använda men tänkte om man frågar lite snällt kanske man kan få en avgiftsfri startperiod. Det är ett instrument av många tänkbara som verkligen kan lyfta fram de verkliga resultaten.

Ur kunskapsmässig synpunkt vore det intressant att göra en före behandlingen och sedan i perioder 1, 2, 3 och sex månader efter behandlingen samt 1 och två år efter behandlingen. Fundera på det ...

Eller varför inte kom med ett annat bättre alternativ som mer sakfast lyfter fram resultatens konkreta verklighet på kort och lång sikt. Ser fram mot kreativa förslag som kan åstakomma en bred och kvalitativ förändring på lång sikt. Har ni bättre förslag så kom igen och berätta om dem.....

IKM-Inskrivning%20040317.pdf
 Description:
IKM-DOK Inskrivningsdokument

Download
 Filename:  IKM-Inskrivning%20040317.pdf
 Filesize:  389.92 KB
 Downloaded:  492 Time(s)

Back to top
View user's profile Send private message
ASTRONAUT

Topics: 25

PostPosted: Wed 20 Jun, 2007 18:36    Post subject: Reply with quote

Mina tankar:

Ovanstående kan ju vara bra om det också åtföljs av ett särskilt dokument angående just Ibogainbehandlingen; exempel vis en kort blankett som berättar om Ibogainbehandlingen, dos, gång, behandlare, medicinska kontroller utförda innan och eventuellt efter. Ett dokument som medföljer alla som genomför behandlingen (varje gång) och i idealfall skrivs under av behandlande läkare som patient tillsammans med eventuella noteringar om behandlingen.

Sedan är det ju viktigt att skapa en balnkett som kan användas vid någon sorts långtidsuppföljning ett år efter.

Allting förutsätter ju att individen som deltar på något sätt, helst genom lagstadgat och juridiskt bindande från vår sida, är skyddad vad gäller anonymitet i framtiden samt integritet. utan ett sådant skydd ser jag att det hela blir väldigt problematiskt att genomföra, både moraliskt och praktiskt.

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
ASTRONAUT

PostPosted: Wed 20 Jun, 2007 18:41    Post subject: Reply with quote

Just det dokumentet som operator länkar till är väl ganska utbrett vad gäller användande på behandlingshem och liknande, så det kan definitivt vara ett bra alternativ vad gäller att få fram bakgrund om missbruket.
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Masque
Administratör

Topics: 68

PostPosted: Wed 20 Jun, 2007 20:49    Post subject: Reply with quote

Vad anser ni om att använda delar av dessa:

http://www.ibogain.se/dokument/postibo.html

och

http://www.ibogain.se/dokument/questionnaire.html

De har använts tidigare och har med delar som jag saknar helt i IKM-DOC som f.ö rotar väldigt mycket i privata frågor som är helt ointressanta och gör att färre vill deltaga.

Men jag tycker verkligen att vi ska försöka komma fram till någon form av formulär som alla som söker hjälp via ibogain.se ombeds deltaga i.
Back to top
ASTRONAUT

PostPosted: Wed 20 Jun, 2007 22:16    Post subject: Reply with quote

Masque, dom verkar vara gedigna för användning. Instämmer att inskrivningsdokumentet rotar väldigt mycket i det privata, men jag tror att även på behandlingshem så väljer dom ofta att aktivt hoppa över vissa av bitarna i det dokumentet just av det skälet också.

Men det är också bra att ha någon sorts bakgrund på privata bitar, kanske inte i lika stor utsträckning dock. Kommentarer till intervjusitation känns till exempel väldigt onödigt enligt mig och misstänkliggörande som dessutom inte passar i vårt sammanhang. Men en lite enklare form av ett liknande dokument tror jag ändå är bra för erhålla någon sorts bakgrund.

Det som fattas mig är någon sorts långtidsuppföljning. Här kan man ju dels följa upp med närmare intervjuer av personer som samtycker till detta i förväg efter säg ett år eller fler samt ett enklare frågeformulär som skickas ut till alla. Dom som inte svarar blir då "uppgift okänd" i statistiken i långtidsuppföljningen.

Vad gäller garanterandet av personlig integritet och anonymitet finns det säkert lagstiftning redan som vi kan ansluta oss till. Sekretesslagen kanske? Det är då bra om vi gör detta så grundligt som möjligt med hjälp av juridisk konsultation (eller hur man nu gör). Tror vi förlorar medverkande om inte ett starkt och pålitligt skydd erbjuds, det är trots allt rätt känsliga uppgifter det rör sig om.

POW

PostPosted: Thu 21 Jun, 2007 11:50    Post subject: Reply with quote

Masque wrote:
Vad anser ni om att använda delar av dessa:

http://www.ibogain.se/dokument/postibo.html

och

http://www.ibogain.se/dokument/questionnaire.html

De har använts tidigare och har med delar som jag saknar helt i IKM-DOC som f.ö rotar väldigt mycket i privata frågor som är helt ointressanta och gör att färre vill deltaga.

Men jag tycker verkligen att vi ska försöka komma fram till någon form av formulär som alla som söker hjälp via ibogain.se ombeds deltaga i.
Tack för ditt förslag!

Visst känns IKM-DOC stolpat och i någon grad onödigt påträngande, knappast det naturligaste av frågor att ställa till en främmande person och förvänta sig öppna och ärliga svar på.

Alla kanske inte kan vara lika öppna som Xuxa och i film och ord inpå sängkanten, verkligen visa sin behandling, dess effekter etcetera. Men någonstans måste man nog också kunna kräva att människor som vi arbetar för ska bli friska också ställer upp för att ibogain ska kunna komma in i den ordinarie vårdfloran. Att ärendet har stått stilla sedan 60 -talet är ej tillfredställande och om någon annan har en säkrare och bättre väg fram så visst ....

Mitt personliga intresse sträcker sig till att få bort stigmat i den nuvarande narkotikaklassningen vilken som vi alla kan se saknar vetenskapliga grunder samt att få igång kvalitativa vetenskapliga utvärderingar av behandlingseffektiviteten i randomiserade studier.

Tror inte att det finns mycket snabbare vägar till detta än att just använda de instrument som redan används inom missbruksvården i dag, där graden av effektivitet medelst denna behandling snabbt och precist kan jämföras med alternativen.

Om detta intrång i privatlivet för ett fåtal idag, kan leda till mindre intrång i framtiden för en större mängd människor med missbruksproblem så är det ett pris att betala som kan löna sig ordentligt på sikt.

Och det är just på sikt jag vill se detta.
Back to top
POW

PostPosted: Thu 21 Jun, 2007 12:19    Post subject: Reply with quote

ASTRONAUT wrote:
Det som fattas mig är någon sorts långtidsuppföljning. Här kan man ju dels följa upp med närmare intervjuer av personer som samtycker till detta i förväg efter säg ett år eller fler samt ett enklare frågeformulär som skickas ut till alla. Dom som inte svarar blir då "uppgift okänd" i statistiken i långtidsuppföljningen.

Vad gäller garanterandet av personlig integritet och anonymitet finns det säkert lagstiftning redan som vi kan ansluta oss till. Sekretesslagen kanske? Det är då bra om vi gör detta så grundligt som möjligt med hjälp av juridisk konsultation (eller hur man nu gör). Tror vi förlorar medverkande om inte ett starkt och pålitligt skydd erbjuds, det är trots allt rätt känsliga uppgifter det rör sig om.

Uppföljningsformulären ser något annorlunda ut som jag kommer ihåg det hela. Formulären finns säkert på IKM-DOC´s hemsida.
När det sedan gäller själva intervjun och dess uppföljning så är det extremt viktigt precis som du påpekar att uppgifterna skyddas och är höggradigt kvalitativa, målet är därför att dessa intervjuer kan göras av någon yrkesmässig person som redan i dag arbetas med dessa typer av bedömningsinstrument, så att man aldrig behöver ifrågasätta intervjuarens kompetens eller eventuella infärgnings agenda. Eller säkerheten för den enskildes integritet och bemötande.

Det intressanta med denna metoden (som jag förstått det) är att man snabbt kan få fram uppgifter som man kan matcha direkt mot övrig alternativbehandling inom ramen för den normala socialtjänsten som vi idag vet har tveksamma grunder rent evidensbaseringsmässigt och med klena resultat. Vad kan vara mycket mer intressantare?

Visst är det ett pris att betala, men priset för att ge människor en ny chans kanske kan få kosta några timmars intervju vid max ett tiotal tillfällen sammanlagt?
Back to top
Masque
Administratör

PostPosted: Thu 05 Jul, 2007 10:48    Post subject: Reply with quote

Det skulle vara väldigt lätt att skapa ett slags formulär på våran hemsida som den som är intresserad av en behandling kan fylla i och skicka till oss.

Man kan t.o.m göra två versioner. En före och en efter. Ej anonymt då materialet behöver kunna användas i framtida studier men med löfte om att det inte visas publikt?

Det vi behöver göra är att enas om vad som skall vara med.

Jag är mot det mesta som har med det sociala livet / social bakgrund och tycker att det ska koncentrera sig på drogerna och dom bitarna.

Före behandling:

Personuppgifter
*Namn
*Ålder
*Kön

Medicinsk status
*Har du några sjukdomar? (textarea)
*Är du allergisk mot någonting? (textarea)
*Vilka mediciner använder du? (textarea)

Drogbakgrund
*Vilka droger missbrukas? (kryssa i lista med de 10 vanligaste)
*Vilken drog är huvuddrogen? (rad att skriva på)
*Vilka doser och hur ofta? (textarea att skriva i)
*Hur många år har du använt droger??

Tidigare vård
*Har du genomgått andra behandlingar mot ditt missbruk, berätta var, när, hur länge, hur det gick, osv (textarea)

Miljö
*Har du någonstans att bo? (textarea)
*Har du tänkt över hur du ska hålla dig från droger
när du kommer hem efter behandlingen, skriv: (textarea)
* Har du vänner/familj som kan supporta dig? (textarea)
*Har du ett jobb? (textarea)
*Har du kontakt med professionella människor på kommunen/institutioner/missbruksvård/föreningar som kan hjälpa dig? (textarea)

fyll i.....
Back to top
ASTRONAUT

PostPosted: Thu 05 Jul, 2007 14:14    Post subject: Reply with quote

Här finns en hel del bra förslag på frågor:

http://detoxnaturally.com/Forms/Application.aspx

Ett formulär som dessutom också redan används (Mexico). Nån fråga eller två kanske kan skalas bort dock, den om hobbies till exempel känns ändå liteväl personlig och irrelevant.

Masque
Administratör

PostPosted: Fri 06 Jul, 2007 11:42    Post subject: Reply with quote

här är exempel på onödigheter:

What is the highest level of education that you have completed?
Do you work? If so, where and what do you do?
Whom do you live with?
Where did you grow up?
Whom did you grow up with (Mom, dad, brothers, sisters etc.)?
What are your hobbies? What do you like to do aside from use substances?
What types of exercise do you like? How often do you exercise? How would you describe your physical shape?
What are your spiritual beliefs/practices?
What are your current coping methods for addressing stress?
Do you Often, Sometimes or Seldom believe the following: (hela listan)
Back to top
POW

PostPosted: Fri 06 Jul, 2007 12:11    Post subject: Reply with quote

Masque wrote:
Jag är mot det mesta som har med det sociala livet / social bakgrund och tycker att det ska koncentrera sig på drogerna och dom bitarna.

Varför det, är det inte bra att få så stor klarhet som möjligt i de behandlades bakgrund och bakgrundens eventuella påverkan på behandlingsresultatet inför framtida utvärderingar?

Fleras mål är att på ett säkert och snabbt vis få in ibogainbehandlingarna inom ramen för den Svenska sjukvården, ( fall de håller vad de verkar lova) på vilket sätt anser du att ditt förslag skulle gynna detta koncisa mål, när det gäller datainsamlingsbiten av utförda behandlingar?
Back to top
Masque
Administratör

PostPosted: Fri 06 Jul, 2007 15:28    Post subject: Reply with quote

Den sociala bakgrunden spelar naturligtvis in på slutresultatet. Jag tror det är väldigt svårt att hitta argument för motsatsen. Men varför är det viktigt att kunna göra sambandet mellan ett dåligt eller bra behandlingsresultat och personers brist på utbildning, religion, hobbies, typ av arbete, uppväxtförhållanden som barn, osv? Jag har svårt att se nyttan med det. Förklara gärna.
Back to top
ASTRONAUT

PostPosted: Fri 06 Jul, 2007 15:40    Post subject: Reply with quote

Masque:

Det handlar inte om att ta med sociala bakgrunden i beräkningen av lyckat kontra misslyckat resultat. Det handlar om att skapa en bakgrundsbild av patienterna, främst som grupp, för att kunna göra vetenskapliga slutsatser. I en vetenskaplig undersökning så måste du ha ett sammanhang för dina resultat för att dom ska vara giltiga.

Vissa av frågorna är överdrivna dock. Den om träning är dock relevant eftersom det är en del av kartläggandet av hälsotillståndet.

Den där listan på slutet kan vi skippa, den är nog endast till för någon sorts psykologisk profilering som endast är hjälpsam för deras egen behandling.

religionsfrågan kan vi också skippa. Irrelevant. Kanske dom behöver veta inför mottagandet av patienten?

"Current methods for coping stress"-frågan är vilket som men är nof inte relevant för den statistik vi vill få fram.

Hobbies kan vi skippa: Irrelevant.¨

Arbetsfrågan kan vi ha kvar tycker jag men bara ett enkelt "ja" eller "nej" svar i stället. Kanske ändra till: "Sysselsättning: Studerar? Arbetar? Arbetslös? Annat?"

De tre boendefrågorna känns inte så viktiga. Dock kanske det vore värt att ha kvar utbildningsfrågan.

POW

PostPosted: Fri 06 Jul, 2007 19:17    Post subject: Reply with quote

Om man använder IKM-DOK kan man med denna typen av breda frågearsenal snabbt se behandlingsresultatet jämfört med övriga metoder, vilket borde vara det mest intressanta. Har någon en bättre metod som snabbare och effektivare kan leverera kvalitetsdata direkt jämförbara med dagens ofta usla missbruksvård, så visst hit med den.
Masque wrote:
Den sociala bakgrunden spelar naturligtvis in på slutresultatet. Jag tror det är väldigt svårt att hitta argument för motsatsen. Men varför är det viktigt att kunna göra sambandet mellan ett dåligt eller bra behandlingsresultat och personers brist på utbildning, religion, hobbies, typ av arbete, uppväxtförhållanden som barn, osv? Jag har svårt att se nyttan med det. Förklara gärna.

Än mer intresseväckande anser jag det är att jämföra mjukfrågorna, eller de sociala bitarna om man så vill - detta speciellt just med ibogain - då det verkar ske en hel del transformation på just dessa punkter. Typ våldsfixerad ensling börjar samla frimärken och umgås i grupp. Den största vikten i det hela är ju att jämföra på lika material, djup av missbruk och social förankring, motivation, kort sagt allmänna förutsättningar att klara sig bra, vilket borde vara det intressantaste vid alla vårdsituationer. Oerhört viktigt att veta att man verkligen jämför samma saker, tillstånd och valörer hur skulle man annars göra det om man inte använde samma skalor eller i grunden talar samma språk eller undersökningsmetodik. Resultaten av Ibogainbehandlingarna saknar på vissa håll motstycke och jag vill att det ska komma fram på vårdauktoriteternas egna språk, så enkelt är det.

Börjar man idag att använda samma metoder som övrig vård bör snabbt kunna få mycket konkreta data, vad kan vara problemet med detta? Tål inte ibogainbehandlingen en jämförelse på samma villkor annan missbruksvård? Att ibogainfrågan stått stilla såpass länge kan nog inte bara lastas på ovilliga myndigheter utan bör också kunna delbeskrivas som oförmåga att samla in kvalitativa data på ett språk som andra lätt kan ta till sig.

Varför inte större ansträngningar görs på den fronten är för mig ett mysterium.
Back to top
ASTRONAUT

PostPosted: Fri 06 Jul, 2007 19:44    Post subject: Reply with quote

"Om man använder IKM-DOK kan man med denna typen av breda frågearsenal snabbt se behandlingsresultatet jämfört med övriga metoder, vilket borde vara det mest intressanta. Har någon en bättre metod som snabbare och effektivare kan leverera kvalitetsdata direkt jämförbara med dagens ofta usla missbruksvård, så visst hit med den."

En bra och viktig poäng och ett tungt vägande skäl dessutom.

Jag instämmer med POW så länge det hela görs på ett sätt som garanterar anonymitet och integritet. Exempelvis genom att det hela går genom en legitimerad psykolog/psykiatriker och därmed blir materialet skyddat av sekretesslagen. Och att de som medverkar gör det frivilligt och kan avböja (det sista är ju egentligen självklart men tål att markeras tydligt).

Post new topic   Reply to topic    IBOGAiN.SE Forum Index -> -> Ibogain All times are GMT + 1 Hour
Goto page 1, 2  Next
Page 1 of 2

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You can attach files in this forum
You can download files in this forum