IBOGAiN.SE Forum Index
IBOGAiN.SE
Forumet för diskussioner om ibogain och ibogainbehandlingar.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups 
 RegisterRegister   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   ProfileProfile   Log inLog in 

IndexIndex   search.php?search_id=newposts&sid=a12e4ded355914b5d7e9fe4f85772578View posts since last visit

Var börjar och var slutar Ibogain HCL...
Vill ha en dialog...
Post new topic   Reply to topic    IBOGAiN.SE Forum Index -> -> Öppet Forum
View previous topic :: View next topic  
Author Message
blueberry

Topics: 1

PostPosted: Mon 27 Aug, 2007 17:04    Post subject: Var börjar och var slutar Ibogain HCL... Reply with quote

http://www.pfizer.se/default____10837.aspx

Med intention om mer...

blueberry

Last edited by blueberry on Tue 28 Aug, 2007 18:08; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Masque
Administratör

Topics: 67

PostPosted: Mon 27 Aug, 2007 19:00    Post subject: Reply with quote

Quote:

Det verkar direkt på nikotinreceptorerna i hjärnan och kan därigenom både minska röksuget och lindra nikotinets många abstinenssymtom
...

Patienterna som deltog i dessa studier fick även informationsmaterial och kortfattad rådgivning om att sluta röka vid varje klinikbesök.
...

Efter ett år var cirka en av fem patienter som erhållit Champix-behandling i 12 veckor fortfarande rökfri.

Från länken ovan. Låter ju lovande, även om man kan undra hur många som skulle slutat enbart av rådgivningen.

Men efter lite luskande i Fass:

Quote:

Biverkningar (Läs mer om biverkningar)

Rökavvänjning med eller utan behandling kan ge flera olika symtom. Som exempel så har dysfori eller nedstämdhet, insomnia, irritabilitet, frustration eller ilska, ångest, koncentrationssvårigheter, rastlöshet, minskad hjärtfrekvens, ökad aptit eller viktuppgång rapporterats hos patienter som försöker sluta röka. Inga försök har gjorts att via design eller analys av studierna med CHAMPIX särskilja de biverkningar som orsakats av studieläkemedlet från dem som eventuellt orsakats av utsättande av nikotin.

Kliniska studier omfattade cirka 4 000 patienter som behandlades med CHAMPIX i upp till 1 år (genomsnittlig exponering 84 dagar). När biverkningar uppkom skedde detta i regel under första behandlingsveckan; svårighetsgraden var i allmänhet mild till måttlig och inga skillnader i biverkningsfrekvens sågs avseende ålder, ras eller kön.

Hos patienter som behandlades med den rekommenderade dosen 1 mg två gånger dagligen efter en initial titreringsperiod var den vanligast rapporterade biverkningen illamående (28,6 %). I de flesta fall uppträdde illamåendet tidigt i behandlingsperioden, var milt till måttligt i svårighetsgrad och ledde sällan till utsättande av behandling.

Utsättningsfrekvens på grund av biverkningar var 11,4 % för vareniklin, jämfört med 9,7 % för placebo. I denna grupp var utsättningsfrekvensen för de vanligaste biverkningarna hos patienter behandlade med vareniklin följande: Illamående (2,7 % kontra 0,6 % för placebo), huvudvärk

(0,6 % kontra 1,0 % för placebo), insomnia (1,3 % kontra 1,2 % för placebo) och onormala drömmar (0,2 % kontra 0,2 % för placebo).

http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=20060105000057&DocTypeID=3&UserTypeID=0

Så en rökare verkar få i princip lika mycket nikotinabstinens av att ta den nya medicinen som att äta sockerpiller.

Dock verkar fler sluta röka av den riktiga substansen än sockerpillrerna. Så visst, en effekt har den, men man får nog räkna med att må skit ett tag ändå.

Förstår dock inte riktigt kopplingen till ibogain som du gör i ämnesraden? Själv tycker jag att man inte ska använda ibogain för att bli av med sitt nikotinberoende om man inte är desperat och har försökt med ett flertal andra metoder först.
Back to top
View user's profile Send private message
ASTRONAUT

Topics: 25

PostPosted: Mon 27 Aug, 2007 22:12    Post subject: Reply with quote

Först kom ju Zyban och nu följer Champix.

Ett nikotinberoende som pågått ett antal deccennier kan vara minst sagt svårt att avbryta och tillräckligt mycket ett hot mot hälsan för att en Ibogain-behandling ska komma på tal enligt min åsikt.

Men jag skulle nog rekommendera denna bok först och främst:

http://www.bokus.com/b/9789185417230.html

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
blueberry

PostPosted: Tue 28 Aug, 2007 18:03    Post subject: Reply with quote

Lite löst sådär...

Det pratas lite grand om hur Ibogain ska användas. Anledningen till att jag postade länken här är för att det dyker upp diskussioner om bruket av Ibogain mot rökning och depression. Det här verkar vettigt, tycker jag. Man ska inte bekämpa eld med eld och stoppa i sig nikotin-tuggumi och annat skit med nikotin i.

Men, gott folk! Om du vill nyttja Ibogain mot rökavvänjning, så gör fan det!

Man är mån om att Ibogain ska bli legitimt. Man är rädd att Ibogains "namn" ska nedvärderas till att bli... annat än en missbrukares frälsning. Det kan vara fel!? Svensson kan ha litet problem att identifiera sig med honom. Han som krupit undan regnet, hittat en plats för sig själv för att sätta nålen i armen. Det blir lite mycket, liksom.

Jag har läst om människor som nyttjat Ibogain för att sluta röka. Om människor som nyttjat Ibogain för att bli hela människor igen. Och du, Bwiti stammen kommer inte från en rad generationer av missbrukare, okej!

När man administrerar Ibogain mot rökning, t ex. Påminner det litet om administrationen av Champix. Man behöver inte full-dos. Man behöver inte hallicunera, spy eller riskera att dö. Det skulle kanske läkemedelsverket gilla!!! Hänger du med?

Jag undrar om man inte börjar i fel ände, okej. Jag undrar om miljontals med rökare och miljontals med trasiga människor inte kunde hjälpa Ibogain på traven? Jag vill veta mer om vad DU tycker om detta. Ska vi hålla ihop? Dela på oss? Skämmas för att vi vill sluta röka? Ska trasiga människor bara ta sig samman?

Kom igen nu! Jag vill höra från dig som vill eller har nyttjat Ibogain till annat än missbruk av knark.

Jag litar på dig. Jag litar på att du är en förnuftig och resonabel människa. Att du är mån om dig själv och inte tar risker hur som helst.

Var börjar och var slutar Ibogain HCL?
Back to top
Masque
Administratör

PostPosted: Tue 28 Aug, 2007 18:55    Post subject: Reply with quote

Tillgången på ibogain är såpass liten att efterfrågan från tiotals, ja kanske hundratals miljoner nikotinberoende människor i världen skulle leda till skyhöga priser. Ibogain kan fortfarande inte syntetiseras på ett enkelt och smidigt sätt. Sad

Jag är dock inte motvillig till att nikotinberoende använder ibogain för att bli av med sitt beroende, men jag vill ändå inte riktigt propagera för det när det finns andra som har större behov.
Back to top
blueberry

PostPosted: Tue 28 Aug, 2007 20:19    Post subject: Reply with quote

Quote:
"Tillgången på ibogain är såpass liten att efterfrågan från tiotals, ja kanske hundratals miljoner nikotinberoende människor i världen skulle leda till skyhöga priser. Ibogain kan fortfarande inte syntetiseras på ett enkelt och smidigt sätt.

Jag är dock inte motvillig till att nikotinberoende använder ibogain för att bli av med sitt beroende, men jag vill ändå inte riktigt propagera för det när det finns andra som har större behov."
Masque

Varför kan den inte syntetiseras? Vet du att man försöker på industriell nivå med detta? Om inte, varför inte det?

Vem har störst behov och vem bedömer det?

Och du kan behöva 100 miljoner desperata människor i ditt kall. DET hade fått huvud att snurra.

Var börjar och var slutar Ibogain HCL?
Back to top
mario

Topics: 5

PostPosted: Wed 29 Aug, 2007 12:16    Post subject: Reply with quote

Jag tycker att allt som legitimerar ibogainet gynnar heroin/opiat avväjning. som jag skrev i en annan tråd så verkar tillgången på ibogainet vara begränsad..helt omöjligt att förutspå framtiden men vad än ibogain legitimt börjar användas till torde leda till att läkemedelsverket ändrar atityd emot medlet.
Vissa kan tycka att ibogain bör reserveras helt åt opiatberoendet, själv anser jag att det inte är upp till mig att avgöra vart den behövs mest, i synnerhet då ibogain verkar inom så många områden...vad vi hittils känner till.
Back to top
ASTRONAUT

Topics: 25

PostPosted: Wed 29 Aug, 2007 15:04    Post subject: Reply with quote

Jag håller med dig, Mario, jag tycker inte heller att nån ska avgöra vem som ska ha tillgång till Ibogain och vem som inte ska ha det. Precis som du säger så är det just en sådan "efterfrågan" som kanske skulle göra Ibogain legitimt även i andra syften. Dessutom brukar det vara så att om efterfrågan på själva produkten är stor så brukar tillgången på själva produkten även den lösa sig.
View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Masque
Administratör

PostPosted: Wed 29 Aug, 2007 19:15    Post subject: Reply with quote

blueberry wrote:

Varför kan den inte syntetiseras? Vet du att man försöker på industriell nivå med detta? Om inte, varför inte det?

Läs mitt inlägg här http://forum.ibogain.se/viewtopic.php?t=259
Den som skriver är en av världens främsta experter när det gäller syntetisering av droger. Men informationen har ett antal år på nacken, med läkemedelsbolagens resurser kanske det är möjligt idag eller i en framtid inte allt för långt bort.

blueberry wrote:
Vem har störst behov och vem bedömer det?

Ja, i slutändan blir det väl den som har ibogainet.

blueberry wrote:
Och du kan behöva 100 miljoner desperata människor i ditt kall. DET hade fått huvud att snurra.

Ja, givetvis skulle en hög efterfrågan och ökade priser skapa fler aktörer på markaden och nya odlingar skulle ta fart, men det kommer fortfarande att dröja år innan effekten av den ökade odlingen märks i skördarna.

Men jag håller med om att 100 miljoner desperata människor skulle få fart på odlingen som verkligen behövs om det ska vara möjligt att massbehandla vissa grupper med ibogain.
Back to top
blueberry

PostPosted: Wed 29 Aug, 2007 21:58    Post subject: då tuffar vi vidare... Reply with quote

jaha... nähä... jaja... nä okej då...

va fan vill du då?

Vad vill du människa?
Back to top
Masque
Administratör

PostPosted: Thu 30 Aug, 2007 21:26    Post subject: Reply with quote

Jag vill att ibogain kunde användas för behandla allt från traumatiska barndomsupplevelser, hjärnskador, nikotinberoende, spelberoende, ja möjligheterna är många om vetenskaplig forskning kan visa att det är effektivt.

Men jag vill att dom som har störst behov prioriteras. En rökare behöver inte stjäla, prostituera sig eller vara hemlös för att ha råd att stilla sitt drogsug. Psykiskt anses beroendet mellan heroin och nikotin vara likvärdigt, men fysiskt är nikotin inte i närheten.

Idag är det den med störst plånbok som får handla. En "ibogainbonde" har inte råd att prioritera köparnas syfte högre än pengarna. Jag har full förståelse för det.

Vill du använda ibogain mot nikotinberoende så gör det, och rapportera om hur det gick. Och kampanja så mycket du orkar. Om fler får upp ögonen för ibogain så är det förhoppningsvis i slutändan övervägande positivt. Smile
Back to top
Post new topic   Reply to topic    IBOGAiN.SE Forum Index -> -> Öppet Forum All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You cannot download files in this forum