IBOGAiN.SE Forum Index
IBOGAiN.SE
Forumet för diskussioner om ibogain och ibogainbehandlingar.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups 
 RegisterRegister   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   ProfileProfile   Log inLog in 

IndexIndex   search.php?search_id=newposts&sid=c04ebacb154cee8b5eb26bdfd882ca02View posts since last visit

Ibogain på Läkaresällskapets riksstämma 2007

Post new topic   Reply to topic    IBOGAiN.SE Forum Index -> -> Nyheter och länkar
View previous topic :: View next topic  
Author Message
POW

Topics: 10

PostPosted: Wed 26 Sep, 2007 13:47    Post subject: Ibogain på Läkaresällskapets riksstämma 2007 Reply with quote

Svensk förening för Beroendemedicin kommer i det Vetenskapliga programmet på Läkarstämman 2007 att tala om en antiaddiktiv substans vid ett mindre symposium.

http://www.svenskberoendemedicin.se/PDF/StammoProgram07.pdf

Bekräftade Föredragshållare: Lena Bejerot, Susanne Bejerot och Lars Lundell. 29 Nov 2007 12,00 - 14,30
Back to top
View user's profile Send private message
Masque
Administratör

Topics: 67

PostPosted: Sun 25 Nov, 2007 10:48    Post subject: Reply with quote

Nu börjar det närma sig!

Michael har meddelat att han har permission och också kommer att medverka.

Som jag förstår det är konferensen enbart för medlemmar i Svenska läkaresällskapet.

Den kommer att vara på Stockholmsmässan och jag antar att många av er läkare har anmält er och kommer att vara där. Hoppas ni väljer att ta en sen lunch och närvara på symposiet.

Quote:
SAL K 22
12.20–13.00 Ibogain bot eller hot?

Mer info:

http://www.svls.se/riksstamman/811.cs
http://www.sls.se/cs-media/xyz/rixbok2007.pdf
Back to top
ibogain
Administratör

Topics: 37

PostPosted: Sun 25 Nov, 2007 15:51    Post subject: Reply with quote

Hej!

Jag kommer att medverka på stämman. Initialt skulle jag hållit ett föredrag, men eftersom jag inte fick permission ströks det.. I fredags fick jag plötsligt min permission beviljad... Hej och hå.. Nu kommer jag att vara med och diskutera och svara på frågor istället..

ibogain
Administratör

PostPosted: Mon 10 Dec, 2007 10:04    Post subject: Reply with quote

När jag väl fick komma ut för att prata så fick jag inte det i alla fall.. Kvällen innan stämman ringde den läkare som bjudit in mig och sa att hon hade kontaktats av den ansvarige för mässan och jag fick inte tala.. Ingen riktig anledning gavs men dom menade tydligen att eftersom jag driver stiftelsen och hemsidan och har åkt och avgiftat missbrukare så vore det inte lämpligt?? Helt obegripligt och jag hoppas på mer information. Jag får försöka bloi klokare och skriva mer senare.
ibogain
Administratör

PostPosted: Wed 19 Dec, 2007 18:46    Post subject: Reply with quote

Hej igen!

Enligt höga vederbörande (heter det så?) så ansågs jag vara jävig och fick därför inte prata på läkarstämman.
Exakt VEM som ansåg mig jävig framgick inte..

Dom sa att eftersom jag driver hemsidan och eftersom jag följt med och hjälpt till vid avgiftningar så skulle jag vara jävig.

Hur kan jag som helt ideelt driver en stiftelse en hemsida och ett forum vara jävig fattar jag inte. Question

Tänk på alla läkemedelsbolag som finns representerade på stämman som helt och hållet lever på att sälja medicin.. Dom är väl också jäviga.

Hur som helst så visar det att Ibogain inte lämnar folk oberörda.

Lars Lundell och Susanne Bejerot höll i alla fall sina föredrag och det gick bra!

Den sansade och vettiga kritiken som trots allt presenterades gick ut på att det inte finns nog med forskning för att riktigt kunna veta hur farligt Ibogainet kan vara i längden. Tydligen måste tester göras dels på missbrukare och samtidigt på friska människor i kontrollgrupper för att kunna tas på allvar av läkarkåren och dit har vi inte kommit ännu.

/ Micke

Masque
Administratör

Topics: 67

PostPosted: Fri 28 Dec, 2007 17:34    Post subject: Reply with quote

Quote:
Tänk på alla läkemedelsbolag som finns representerade på stämman som helt och hållet lever på att sälja medicin.. Dom är väl också jäviga.

Ja, det är ganska intressant frågeställning. Vem vill helst framhålla positiva sidor om sin produkt? Den som försöker sälja sin egengjorda produkt eller den som bara försöker sprida kunskap om en nyttig planta som växer i Afrika?

Dom kanske trodde att du skulle gå omkring och kränga biljetter till Prag som någon slags korvgubbe? "Drogfrihet, 15000 kr, kom och köp! Ingen trängsel, ställ er i kö!" Laughing

Quote:
Tydligen måste tester göras dels på missbrukare och samtidigt på friska människor i kontrollgrupper för att kunna tas på allvar av läkarkåren

Hur skulle det någonsin kunna visa någonting. Missbrukare eller ex-missbrukare och normala friska människor kommer alltid att vara sina motpoler.

Men visst, mer tester och studier är bara bra. Se till att dom blir gjorda.

Var det många som tog en sen lunch och stannade och lyssnade på föredraget då? Några intressanta konktakter som gjordes efteråt? Du har inget mer skvaller? Smile
Back to top
ibogain
Administratör

PostPosted: Tue 25 Mar, 2008 07:26    Post subject: Reply with quote

Det föredrag som hölls av S Bejerot och L Lundell fick i alla fall en artikel i tidningen BULLETIN, i deras nummer 1 i år.

Om man går in på
http://www.svenskberoendemedicin.se/Default.aspx
så ser men tidningen men jag lyckas inte hitta fram till artikeln.. Kanske någon annan kan få fram den och länka till den?

/ M

Post new topic   Reply to topic    IBOGAiN.SE Forum Index -> -> Nyheter och länkar All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You cannot download files in this forum