IBOGAiN.SE Forum Index
IBOGAiN.SE
Forumet för diskussioner om ibogain och ibogainbehandlingar.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups 
 RegisterRegister   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   ProfileProfile   Log inLog in 

IndexIndex   search.php?search_id=newposts&sid=5647eb480e7cdc2deb096cba3dc4eebbView posts since last visit

"X":s behandling i Sydafrika; Metadon.
Behandlare: Kevin Walker & Charles Rossouw
Post new topic   Reply to topic    IBOGAiN.SE Forum Index -> -> Aktuella behandlingar
View previous topic :: View next topic  
Author Message
ASTRONAUT

Topics: 25

PostPosted: Sun 06 Jan, 2008 21:27    Post subject: "X":s behandling i Sydafrika; Metadon. Reply with quote

Så var det dags! Äntligen var ordet som nån sa tidigare.. Smile

Det har varit på gång ett tag nu att min gode vän "X" varit aktuell för en ibogain-behandling. Hans missbrukarhistoria har kort beskrivet bestått av ett flerårigt IV heroinmissbruk tillsammans med ett ganska tungt beroende av bensodiazepiner (med ett uppehåll på en period av tre år av det senare). Dessa har också ackompanjerats av ett marijuanarökande vilket dock X aldrig personligen uppfattat som ett problem. Sedan 2003 har X stått på substitutionsbehandling och gick först ett år på Subutex men bytte efter ett år till Metadon då han inte tyckte att det fungerade tillräckligt väl mot heroinsuget och på grund av detta tog återfall. Sedan 2004 har han stått på Metadon med en relativt hög dos på cirka 130 - 140 mg.

Behandlare blev efter en selektering av de olika alternativen Charles Rossouw i Sydafrika. Vad som är avtalat är två stycken behandlingar i följd med tillhörande samtalsterapi som, vad jag förstår, tillhandahålls av Kevin Walker. Under denna tid på cirka en dryg månad kommer X att vistas på deras "behandlingshem".

Nån gång måndag - tisdag denna vecka ska X landa i Kapstaden, Sydafrika och kommer först att få hållas abstinent på sitt metadon i minst 72 timmar innan den första dosen Ibogaine HCL administreras. X har på eget bevåg det senaste cirka året tagit sig ner och hållit sig (med vissa undantag) på en dos av cirka 60 - 70 - 80 - 90 mg (inom det spektrat ungefär).

X har lovat att komma in och skriva egna rapproter om och när han kommer åt och jag lovar att hålla alla uppdaterade på den information jag får. Jag besvarar gärna alla frågor jag kan svara på, naturligtvis.

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
Dandan

Topics: 1

PostPosted: Mon 07 Jan, 2008 14:03    Post subject: gällande Sydafrika och mr X Reply with quote

Hej!
Jag har idag varit i kontakt med Dr. Charles Rosslouw, i Sydafrika ang beh för egen del metadon + benz.
Ville höra lite gällande din vän? Vilken dos ligger han på ungefär? jag ligger själv på 50 mg/dan ska ner till 30mg/dan, Charles föreslog att jag ska ta min "sista" dos samma morgon jag kommer fram, sen dagen efter påbörja Ibogain behandlingen.
Men mr x behöver vänta i 72 tim skrev du?!
Hur har han förberedit sig för resan (behandlingen)? Alla tips är välkomna ifall du vet något?
Jag har kollat på biljetter ner till Johannesburg och kommer åka innan 20 jan för att vara borta 2 veckor(sommar där nere också ack så skönt!)

Skriv gärna tillbaka all info är mer än välkommen!

Vänliga hälsningar
/D
Back to top
View user's profile Send private message
ASTRONAUT

PostPosted: Mon 07 Jan, 2008 14:29    Post subject: Reply with quote

X hade en rätt hög dos (legat på 140 mg ett tag) och jag tror att det kan vara det som bidrog till att det blev 72 timmar. Om du lyckas ta dig ner till 30 mg är detta en väldigt bra dos för att genomgå en ibogainbehandling. Personligen skulle jag lita på att Charles bedömning är korrekt.

Hans förberedelser har bestått av ett EKG-test under stress för att kolla hjärtat samt av Charles begärda blodprover. Enligt Charles är den del av Sydafrika som dom håller till på utan vare sig Malaria eller andra parasitsjukdomar som man kan träffa på i vissa andra delar av Afrika. Rätt kost och motion skadar inte heller men som sagt, om du ska åka ner inom en vecka eller två är det kanske svårt med sådana förberedelser. Vet ej närmare om han har förberett sig på något annat särskilt sätt.

View user's profile Send private message Send e-mail Visit poster's website MSN Messenger
ASTRONAUT

PostPosted: Sun 13 Jan, 2008 04:54    Post subject: Reply with quote

Update:

Jag har ännu inte haft kontakt med X personligen men jag har hört av Charles som meddelar att X genomgick en ibogainbehandling i onsdags efter att ha anlänt på tisdagen och att allting "flöt fint" och att han inte hade några abstinenssymtom från efter en timme efter start till och med nästa dag. Han känner av abstinenssymtomen till och från (bland annat haft svårt att sova och kände av ångest) vilket enligt Charles beror på att Metadon stannar längre i kroppen och kan orsaka lättare abstinensbesvär ett tag efter behandling. X är trött och vilar så mycket som möjligt och mår efter omständigheterna bra, enligt Charles borde han vara okej till måndagen och vill då inleda samtalsterapin.

ASTRONAUT

PostPosted: Thu 17 Jan, 2008 22:34    Post subject: Reply with quote

Okej, har pratat med X per telefon från Sydafrika de senaste dagarna så här kommer lite updates.

Han har fortfarande abstinenssymtom och det är en berg- och dalbana, dock fortfarande så att det går att hantera. Han får booster doser av Charles på cirka 100 mg (inte säker på exakt dosering där) som han säger hjälper. I början av nästa vecka är det dags för den andra behandlingen och Charles och även X tror att X kommer vara okej efter den. X har som sagt haft en hög dos metadon och kände under den första behandlingen att Ibogainet inte fick full effekt och "slog igenom" ordentligt på grund av detta, så den andra behandlingen kommer förhoppningsvis hjälpa nu när det gått en tid. (Han är inne på tionde eller elfte dagen utan Metadon, enligt Charles så brukar det ta upp till cirka två veckor att bli helt abstinensfri med Metadon jämfört med Heroin som kan ta 3-4-5 dagar). Dom väntade ju inte dom 72 timmarna som var planerat så det kan vara en del av orsaken till varför Metadonet "hindrade" Ibogainet från att verka fullt ut. X är dock inte sugen på opiater alls och även om han inte mår så bra på ett sätt så säger han att han mår väldigt bra på andra (det som gör att han mår dåligt är helt enkelt kvarvarande abstinenssymtom).

Så ligger det till i nuläget, allt verkar i grund och botten väldigt positivt helt enkelt och det är nu den andra behandlingen som gäller och vi får se hur X mår efter den. Han verkar i övrigt väldigt nöjd med Charles och Kevin, styrketränar och uppger också att han med hjälp av ibogainet satts i väldigt nära kontakt med sina känslor. Han vill också hälsa till alla som har metadon och funderar på/planerar en behandling med Ibogain att det är viktigt att ha så låg dos som möjligt, 50 mg och under helst och helst att man ligger på denna dosering i minst ett par tre månader (Metadon är en syntetisk opiat och är bland dom svårare att avgifta med Ibogain, likaså Subutex. Heroin brukar gå mycket "smärtfriare", 30 mg Metadon brukar f.ö. vara rekomendationen från ibogainbehandlare).

Masque
Administratör

Topics: 67

PostPosted: Sun 20 Jan, 2008 17:53    Post subject: Reply with quote

Det är väl därför man t.o.m rekommenderar metadonmissbrukare att gå över till heroin en tid innan behandlingen.

Jag hoppas att den andra behandlingen för X blir lyckad.
Back to top
ASTRONAUT

PostPosted: Sun 20 Jan, 2008 19:26    Post subject: Reply with quote

Ja, precis. Pratade precis med honom och det är fortfarande instabilt, men i morgon måndag är det planerat för den andra behandlingen så det borde ordna sig i och med det får vi hoppas på.
ASTRONAUT

PostPosted: Thu 24 Jan, 2008 09:53    Post subject: Reply with quote

Pratade med X i går. Den andra behandlingen hade gått bra. Han hade fått cirka ett gram Ibogain och kände nu att han var i princip helt återställd ("till 85 procent" som han själv uttryckte det). Han skulle enligt Charles få ta tune-ups i framtiden som skulle se till att han blev helt och hållet clean.
Masque
Administratör

Topics: 67

PostPosted: Thu 14 Feb, 2008 16:30    Post subject: Reply with quote

Du har inga uppdateringar?
Back to top
ASTRONAUT

PostPosted: Thu 14 Feb, 2008 21:20    Post subject: Reply with quote

Uppdateringen är att X nu är hemma i Sverige, han har inga problem med metadonabstinens eller sug, dock så tar han fortfarande benzodiazepiner, låga doser, cirka 1 mg Alprazolam eller 10 - 20 mg Diazepam per dag. Ibogain funkar ju inte på det beroendet (som varit tungt och avancerat) och Charles har sagt åt X att han borde genomföra en långsam nedtrappning i cirka en månad. Tills nästa gång han ska genomföra ibogainbehandling, cirka sex månader från och med nu, så ska och bör han vara helt fri även från benzodiazepiner.

Så är läget i korthet, ska försöka se till att få X att skriva ner lite om sina egna tankar och erfarenheter i en rapport. Kommer komma en "så gick det sen" uppdatering också några veckor/månader från och med nu.

ibogain
Administratör

Topics: 37

PostPosted: Fri 29 Feb, 2008 22:02    Post subject: Reply with quote

Hej Austronaut!

Tack så mycket för att du hjälpt till med den här fallbeskrivningen. Viktigt och bra att så många som möjligt berättar om sina egna upplevelser så att folk kan få hopp och våga hoppas på att själva kunna bli rena.
Undersökningar och expertutlåtanden är toppen, men jag tror att dessa fallbeskrivningar är det som får folk att våga ta steget till en behandling.

/M

Post new topic   Reply to topic    IBOGAiN.SE Forum Index -> -> Aktuella behandlingar All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You cannot download files in this forum