IBOGAiN.SE Forum Index
IBOGAiN.SE
Forumet för diskussioner om ibogain och ibogainbehandlingar.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups 
 RegisterRegister   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   ProfileProfile   Log inLog in 

IndexIndex   search.php?search_id=newposts&sid=715037ad5bf6a70f17456560788adc70View posts since last visit

Ibogainbehandling i England

Goto page Previous  1, 2
Post new topic   Reply to topic    IBOGAiN.SE Forum Index -> -> Aktuella behandlingar
View previous topic :: View next topic  
Author Message
LastDaysofDisco

Topics: 1

PostPosted: Wed 30 Apr, 2008 08:33    Post subject: Lite bättre Reply with quote

Hej igen allihop, och tack för alla tips om sömnen.

Det har gått lite bättre nu faktiskt. Han känner sig bättre och bättre för varje dag som går, bara att det tar tid. Och han börjar få tillbaka till vanliga humör, så han går inte omkring och bara är trött hela tiden.

Xuxa: Instämmer i det med att han inte stressar som förr. Innan var han alltid jämt på gång, kunde inte sitta still, hade svårt att koppla av. Nu är han mycket lugnare, och det är ovant för honom märker jag. Men jag tror att han kommer vänja sig med tiden.

Dessutom är det skönt för honom att inte behöva ha "kontroll" hela tiden. Innan var han extremt upptagen med att ha kontroll över situationer, och ha koll på metadonet och hur han skulle fixa nytt, osv. Nu har han helt plötsligt tid över till annat.

När vi pratade imorse sa han att han känner sig som en ny människa, och att han tycker det både är spännande och lite nervöst. Fast jag tror att han själv lade mycket vikt förut vid att han var "missbrukare", och att han nästan identifierade sig enbart som det. Men man är ju mycket mer än bara någon som går på metadon.

Han är också på gång att börja träna. Just nu går vi bara små promenader, så långt som han orkar. Nu när han inte heller röker längre tycker han att det är roligt att känna dofter igen - men det är ju både på gott och ont Very Happy
Back to top
View user's profile Send private message
ibogain
Administratör

Topics: 37

PostPosted: Thu 01 May, 2008 11:58    Post subject: Reply with quote

Ett tips som jag vet har funkat på någon, fast jag just inte minns vem..

http://www.nyfikenvital.org/?q=node/842

Ett tillskott av melatonin kanske kan hjälpa.. / M

LastDaysofDisco

PostPosted: Sat 03 May, 2008 15:25    Post subject: Deppad? Reply with quote

Hej igen.

Har varit två jobbiga dagar, de två senaste. Min vän har varit deprimerad, han känner sig "tom" och oroar sig över att det tar tid för honom att komma tillbaks till sin vanliga "form" han var i förut, innan behandlingen. Jag försöker lugna honom att det tar tid... men han känner sig både kraftlös och har haft ångest - ångest har han aldrig haft förr, och jag vet att det skrämmer honom.

Är ångest något som är vanligt efter en ibogainbehandling?
Har pratat med honom om hans panikångestattacker, och sagt att dem inte är farliga i sig, och att han måste ge detta nya livet en ordentlig chans. Han är orolig och stressad, det märker jag. Detta trots att hans sömn har börjat komma tillbaka, och att han inte alls känner sig så kraftlös som han gjorde direkt efter att vi kom tillbaks från England. '

Han orkar dock inte gå särskilt långa rundor... blir väl runt kvarteret, 5-15 minuter var gång. Jag uppmuntrar honom dock hela tiden, säger att han gör bra ifrån sig och att han måste vänta ut detta jobbiga eftersom det är värt det. Men det är samtidigt svårt att se någon nere.
Back to top
Masque
Administratör

Topics: 67

PostPosted: Sat 03 May, 2008 21:23    Post subject: Reply with quote

Hur gick det hos husläkaren?

Jag vet inte hur lång tid det tar men är säker på att det kommer att bli bättre och bättre.

Har du funderat på att ta en uppföljande behandling? När det gäller heroin rekommenderas det oftast, och med tanke på att metadon sitter kvar längre och brukar beskrivas som svårare att sluta med känns det på något sätt som att det finns ett samband här. Jag kan inte minnas att jag läst speciellt många rapporter som upplever en så nedsatt fysik som du säger (att den var bättre innan behandlingen) men vad säger ni andra här på forumet som slutat med metadon eller andra opiater? Kan det här vara svaga abstinenssymtom från opiater?

Han borde väl ha sparat en hel del pengar dom här veckorna? Min åsikt är att en till behandling dels skulle ge honom den kompletta effekten (första gången handlar det om abstinens/bli ren i kroppen. Andra gången centreras effekten runt psyket.) Andra behandlingen görs med mindre dos, så om engelsmannen är seriös borde han ta mindre betalt.

Så, ja, antingen är det bara att fortsätta som ni gör idag. Det kommer att blir bättre, men kan dröja flera veckor, eller så undersöker ni denna möjligheten.
Back to top
LastDaysofDisco

PostPosted: Sat 03 May, 2008 22:08    Post subject: Ego Reply with quote

Hej igen!

Hos husläkaren sa dom att han har något slags milt stress-symptom. Förmodligen hänger det samman med att han har suttit hemma i snart två veckor, och det gör honom väldigt rastlös. I övrigt var blodtryck och EKG helt OK. Levervärdena var också bra.

Jag tror egentligen inte att han verkligen har "nedsatt fysik", det har nästan mer med hans ego att göra. Att han inte klarar av att inte känna sig superbra varje dag. Innan, när han gick på metadon, mådde han "aldrig" dåligt, enligt honom själv. Men jag vet ju att det inte är sant. Och nu när han måste kämpa, och stå ut med lite ångest, så veknar han. Men det är är bara att vänta ut det. Har pratat med Peter som behandlade honom, och han säger samma sak. Han måste ge detta tid, och fokusera på de positiva aspekterna.

Och sen tror jag att det är direkt ovant för honom att inte kunna "åtgärda" en känsla eller ett tillstånd (t ex ångest) med att ta något. Jag har förklarat för honom hur jag uppfattade honom förut, när han gick på Metadon. Han var som en maskin - och var ganska "avstängd" rent mentalt eftersom han alltid litade på att metadonet skulle få honom att må bra. Nu måste han själv se till att kropp och själ mår bra istället.

Jag vet inte om jag är för hård mot honom. Jag vet bara att jag inte vill låta honom falla tillbaks i gamla vanor bara för att det känns lite tufft just nu. Men jag tror mycket av hans ångest och rastlöshet hör samman med att han inte varit på jobbet på t ex två veckor, och att han inte gör någonting om dagarna. Han klättrar ju i princip på väggarna. Och nu när sömnen börjar bli relativt stabil igen, ska han tillbaks till jobbet i slutet av nästa vecka. Förmodligen blir det en kick för honom att ha något konstruktivt att göra.

Jag kan inte bestämma åt honom hur han ska göra, men jag påtalar ständigt för honom att låta detta ta sin tid, och inte bygga upp en sådan stress kring alltihop. Men han säger själv att kontrollbehovet han hade förut kring att ta metadonet, en kontroll han inte längre behöver ha, har gjort att han känner sig tom. Fast det kan inte hjälpas, tycker jag. Han får fylla det tomrummet med något annat. Motion, jobb osv.

Jag tänker inte låta honom ge upp det här.
Back to top
Blue Bell

PostPosted: Sun 04 May, 2008 20:31    Post subject: Reply with quote

Hej,

Läste om din insats för din vän och blev jätte rörd. De här upp och ned cyklarna är vanliga och som anhörig/vän är det otroligt jobbigt att se på. Det här är större än något vi kan förstå.

Jag vet inte hur det är med din vän, men med min syster krävs det en psykiatrisk utredning för att ta reda på varför hon vände sig till droger mm.

Det hon säger hela tiden det är att hon fick en chock en vecka efter behandlingen eftersom att alla hennes känslor dök upp, känslor som hon försökt förtrycka med droger.

Vi fick rådet att vända oss till beroendecentrum, där utredningar mm görs på personen.

Kan vara en idé Idea
Back to top
ibogain
Administratör

PostPosted: Mon 05 May, 2008 11:43    Post subject: Reply with quote

Jag brukar säga att glada och friska människor inte börjar knarka..
När man sen blir ren från drogen kommer dom gamla svårigheterna tillbaks.. Just dom som gjorde att man en gång i tiden började knarka. Det är väl det som din kompis kallar för ångest och det är det som han kommer att få hantera nu.
Förhoppningsvis kommer han att vara bättre rustad nu än tidigare när han ska reda ut sina gamla problem..
En till behandling skulle säkert vara på sin plats. Jag gjorde två och det var väldigt nyttigt med den andra behandlingen. Det var som om den första bröt beroendet och den andra permanentade effekten..

Jag har varit ren ca 30 månader nu, dvs det var 30 månader sen jag gjorde min första behandling och tillvaron blir fortfarande bättre.
Din vän måste lita på att det funkar och han måste ha lite mer tålamod.

Toppen att du fortsätter skriva. Det ger hopp och kraft till många. Jag lovar!

/Micke

LastDaysofDisco

PostPosted: Wed 07 May, 2008 10:26    Post subject: Bättre nu Reply with quote

Hej igen!

Saker har börjat bli bättre. Ser skillnad bara på de tre senaste dagarna. Vi har varit ute och gått, på hans initiativ nu, och han ska tillbaks till jobb på söndag! Hans humör har märkbart förändrats också. Känns skönt att han kan börja ge detta den tid det kräver nu... känns som om han "släppt" taget om sin kontroll och låter saker vara vad de är.

Pga ryggproblem som går långt tillbaka i tiden måste han gå på en liten dos Dexofen, men vi har bett hans husläkare att se om det finns något annat läkemedel med liknande effekt, som inte kan missbrukas lika lätt. Jag vet att min vän oroar sig över att han nu ska bli beroende av Dexofen istället, så det hade varit bra om finns något annat preparat.
Lika bra att vara på den säkra sidan nu.

Hans sömn har stabiliserat sig bra också, men han behöver helt klart mindre sömn, något jag läst i forumet är vanligt efter behandling.
Han sover i regel 4-5 timmar om natten för tillfället.

För min del känns alltihop omtumlande, men också otroligt bra. Jag ångrar inte för en sekund att vi åkte iväg och att han genomgick behandlingen. Det fanns inte några andra alternativ egentligen. På stället där vi jobbar har dem infört slumpmässiga alkohol- och drogtester, och det är en stor lättnad för min vän att han inte längre löper någon risk att fastna i en sådan och sedan vara stämplad som drogmissbrukare. Och hans ekonomi kommer säkert hämta sig bra nu när han inte måste lägga ut pengar på metadon varje månad.

På många sätt tror jag att det har varit nyttigt för honom att få "kämpa" lite nu på vägen tillbaka till ett "vanligt" liv. Det var nästan lite chockartat för honom att inse att man mår lite upp och ner, att det inte är något konstigt egentligen. Jag har förklarat för honom att han var ganska avstängd förut, lite robotaktig nästan... men nu upplever jag honom som mycket mer mänsklig Smile
Back to top
ibogain
Administratör

PostPosted: Sun 01 Jun, 2008 05:49    Post subject: Reply with quote

Hej!

Solen skiner och vi som läser forumet är väldigt nyfikna på en liten rapport att läsa nu efter några tysta veckor.. Jag vet att tystnad kan betyda precis vad som helst.. Att man är klar och ren och vill bort från allt som har med "gamla" livet att göra och där är ju faktiskt Ibogainbehandlingen den sista "knarkgrejen" man gjort.. Det kan betyda att man återfallit och inte pallar rapportera, och det kan betyda att man har så mycket att göra och att tampas med i sitt nya liv att man inte hunnit skriva.

Skriv en rad i alla fall! Very Happy

Mvh/Micke

stiligkrispigt

Topics: 0

PostPosted: Tue 09 Dec, 2008 05:00    Post subject: Reply with quote

Han fortfarande kämpar med sömn, och kan i perioder känna sig rastlös. Men han säger att rastlös är det inte samma sak som den rastlöshet han brukade känna under avhållsamhet.
Post new topic   Reply to topic    IBOGAiN.SE Forum Index -> -> Aktuella behandlingar All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2
Page 2 of 2

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You cannot download files in this forum