IBOGAiN.SE Forum Index
IBOGAiN.SE
Forumet för diskussioner om ibogain och ibogainbehandlingar.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups 
 RegisterRegister   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   ProfileProfile   Log inLog in 

IndexIndex   search.php?search_id=newposts&sid=8d14daf09b53cfb29bffda3cd5135e12View posts since last visit

Artikel i Dagens Medicin
Läsvärd
Post new topic   Reply to topic    IBOGAiN.SE Forum Index -> -> Nyheter och länkar
View previous topic :: View next topic  
Author Message
ibogain
Administratör

Topics: 37

PostPosted: Sun 12 Oct, 2008 19:28    Post subject: Artikel i Dagens Medicin Reply with quote

Här kommer en artikel från Dagens Medicin

http://www.dagensmedicin.se/nyheter/2008/10/10/lakare-vill-testa-omtvista/index.xml

/M

Masque
Administratör

Topics: 68

PostPosted: Tue 14 Oct, 2008 15:53    Post subject: Reply with quote

Mycket intressant!

Jag har gått länge och funderat på varför inget händer.
Man kan ju hoppas att ännu fler som tidigare tvivlat får upp ögonen nu.

Även artikeln under är mycket bra!
Här har vi ögonvittnesskildringar från en svensk överläkare:

Quote:
– Jag var orolig för att få se folk ligga på britsar med svår ångest och hallucinationer. Men behandlingen var odramatisk och skedde i en stillsam miljö. Även om de var helt upptagna av upplevelser som vakendrömmar hade jag kontakt med dem hela tiden. Efter cirka sex timmars visionsfas sov de i 15 timmar. Därefter vaknade de och tände en cigarett, som de med en grimas fimpade direkt. Det blev en upplevelse som för mig som beroendeläkare är svår att släppa, säger Gunnel Ersson.

Quote:
Gunnel Ersson berättar att de som skulle få behandlingen talade om droger med tendens till en glorifierande försvarsinställning. Men efteråt klarade de inte att ta en cigarett, äta kött, dricka kaffe eller öl. Alkohol var inte attraktivt alls och drogsuget var borta.

– Jag uppfattar effekten som någon form av nollställning av de receptorer i hjärnan som påverkats av missbruket, säger Gunnel Ersson.

Quote:
Hon anser att det är dags att börja diskutera möjligheterna med behandlingen och en omvärdering av klassningen. Ibogain har inte tillräckligt marknadsvärde för att användas som drog, och hittills finns det ingenstans beskrivet att substansen är beroende­framkallande, tillägger Gunnel Ersson, som även menar att missbrukarna själva ofta vet vad som fungerar och inte.
Back to top
View user's profile Send private message
Post new topic   Reply to topic    IBOGAiN.SE Forum Index -> -> Nyheter och länkar All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You cannot download files in this forum