IBOGAiN.SE Forum Index
IBOGAiN.SE
Forumet för diskussioner om ibogain och ibogainbehandlingar.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups 
 RegisterRegister   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   ProfileProfile   Log inLog in 

IndexIndex   search.php?search_id=newposts&sid=138cdc5f6e445bc1a709ed1cebd78a95View posts since last visit

Halucinationer eller visioner?

Post new topic   Reply to topic    IBOGAiN.SE Forum Index -> -> Ibogain
View previous topic :: View next topic  
Author Message
ibogain
Administratör

Topics: 37

PostPosted: Tue 04 Jul, 2006 06:57    Post subject: Halucinationer eller visioner? Reply with quote

Hejsan!

I helgen diskuterade jag Ibogainbehandlingen med en annan som också tagit Ibogain ett antal gånger.

När jag pratade om de hallucinationer jag hade under behandlngen protesterade han och menade på att det inte var halucinationer utan visioner det handlade om.

Han menade att halucinationer har att göra med sådant som kommer utifrån medans visionerna kommer från ens inre.

Jag är benägen att hålla med honom, men vill gärna höra andra åsikter.

Mvh/Micke

E.Ramoz
Avstängd

Topics: 0

PostPosted: Wed 05 Jul, 2006 08:55    Post subject: Re: Halucinationer eller visioner? Reply with quote

ibogain wrote:
Hejsan!

I helgen diskuterade jag Ibogainbehandlingen med en annan som också tagit Ibogain ett antal gånger.

När jag pratade om de hallucinationer jag hade under behandlngen protesterade han och menade på att det inte var halucinationer utan visioner det handlade om.

Han menade att halucinationer har att göra med sådant som kommer utifrån medans visionerna kommer från ens inre.

Mvh/Micke
jag är böjd att hålla med. Oneirofren - vakendrömsintroducerande drog används i bland i den engelska litteraturen. Men hallucinogen i ordets rätta bemärkelse är den naturligtvis inte. För enkelheten skull har jag valt att följa det spåret för att slippa någon senkommet uppblossande debatt om att nu ska dödsknarkarna tvingas i HALLUCINOGENER SOM HAR DÖDAT förr osv...

Jag framhäver hellre det som initialt kan ses som negativt än tvärtom. jag ska tala med fru-lindgren om en nyansering...så småningom.
Back to top
View user's profile Send private message
DrNrokNrok

Topics: 0

PostPosted: Thu 06 Jul, 2006 07:26    Post subject: Reply with quote

Vid en översyn får ni ändra i övriga hemsidor som det länkas till också.
Back to top
Operator

Topics: 45

PostPosted: Sat 27 Jan, 2007 11:14    Post subject: Re: Halucinationer eller visioner? Reply with quote

ibogain wrote:
Hejsan!

Mvh/Micke
Tja, om det är hallucinationer så kan vi ju lika så gott säga att Sveriges befolkning hallucinerar massivt minst 7 gånger i veckan. För hur ska man annars kunna definiera det Martin Luther King hade

"i have a dream"
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
mario

Topics: 5

PostPosted: Wed 14 Feb, 2007 15:43    Post subject: Reply with quote

jag har just gatt igenom behandlingen hos Patrick. aterkommer med mer detaljerad information om forutsattningar-resultat.
En sak ar glasklar tycker jag, vare sig det ar hallisar eller visioner sa har de ett syfte, en mening. Det galler att vara lyhord och agera darefter. Det diskuteras i detta forum nastan enbart ur en missbrukares perspektiv, avgiftningen, avtandning osv men vi far inte glomma att ibogainet inte uppfanns av den anledningen, det finns djupare syften med ibogainets resa an att bli fri fran heroinet eller metadonet eller subutexet och betalar man 12-15k for att uppleva den sa bor man halla alla dorrar oppna, lasa pa vart detta kommer ifran och hur den anvands, Gabon, Bwiti hela koret...och det ar under alla omstandigheter ingen garanti for att slippa avtandningen.
Jag ar overtygad om att en redan avgiftad heroinist som tar denna resa blir fri, de flesta av oss har avgiftats ett par hundra ggr sa varfor inte ta resan da man ar sa nara clean som mojligt.
Just nu sitter jag pa flygplatsen, anstranger mig -anstrangt mig i flera dagar- for att kata upp mig pa H eller opiater eller Benz och jag far INGEN reaktion i min sjal..alla vet hur bara tanken pa skiten satter igang en process i ens inre som ALLTID vinner...oftast bara timmar efter en genomford avgiftning..typ 6e dagen..den kanslan finns inte, helt impotent..som att tanka pa det mest erotiska man vet och ens kropp reagerar inte.
jag kan-vill int ens dricka bira..i prag, kan inte ata kott..njuter av frukt som en idiot ..aldrig atit mycket frukt annars, inga bakelser inget skitmat. Patrick sa just att healthy food tastes better...det e fasiken sant.
Kanner mig inte fralst pa nagot vis, inga konstigheter alls, inget flumsnack..man bara saknar lanken till drogerna helt enkelt.

Jag har ingen erfarenhet av att gora detta med syfte att slippa lida igenom en avgiftning -jag har lidigt igenom mangder i mina dar sa det e nogenog-, jag kan darfor inte uttala mig om det ifall funkar eller ej men en sak vidhaller jag. TA SMALLEN HEMMA sa som sa manga ggr tidigare..ak sedan ner till prag och ta resan, sen har du forbattrat dina forutsattningar sa som man inte tror ar sant. Om det leder till drogfihet vet jag inte men jag TROR det.
Mvh
Mario
Back to top
Masque
Administratör

Topics: 67

PostPosted: Wed 14 Feb, 2007 17:42    Post subject: Reply with quote

Quote:
Just nu sitter jag pa flygplatsen, anstranger mig -anstrangt mig i flera dagar- for att kata upp mig pa H eller opiater eller Benz och jag far INGEN reaktion i min sjal..alla vet hur bara tanken pa skiten satter igang en process i ens inre som ALLTID vinner...oftast bara timmar efter en genomford avgiftning..typ 6e dagen..den kanslan finns inte, helt impotent..som att tanka pa det mest erotiska man vet och ens kropp reagerar inte.
jag kan-vill int ens dricka bira..i prag, kan inte ata kott..njuter av frukt som en idiot ..aldrig atit mycket frukt annars, inga bakelser inget skitmat. Patrick sa just att healthy food tastes better...det e fasiken sant.

Jättekul att höra!

Skriv gärna mera om din behandling i delforumet berättelser.

Quote:
En sak ar glasklar tycker jag, vare sig det ar hallisar eller visioner sa har de ett syfte, en mening. Det galler att vara lyhord och agera darefter. Det diskuteras i detta forum nastan enbart ur en missbrukares perspektiv, avgiftningen, avtandning osv men vi far inte glomma att ibogainet inte uppfanns av den anledningen, det finns djupare syften med ibogainets resa an att bli fri fran heroinet eller metadonet eller subutexet och betalar man 12-15k for att uppleva den sa bor man halla alla dorrar oppna, lasa pa vart detta kommer ifran och hur den anvands, Gabon, Bwiti hela koret...

Absolut! Egentligen spelar det ingen roll om det är hallucinationer eller visioner. Vad det än är så är det en viktig del, den visuella resan, återblickarna i livet och så, insikter om vem man är, att hitta sig själv.

Traditionellt så är ibogainritualen en slags återfödelse, eller övergång från en del i livet till en annan. Och trots våra kulturella skillnader, språk, historia och syn på livet så återkommer precis denna tolkningen av ibogainresans betydelse för livet hos många som fått en ibogainbehandling här i västvärlden.

Jag hoppas att vi kan få läsa mer på forumet om det traditionella bruket av iboga i framtiden.

Vill man kan man kolla dokumentären Tribe babongo om hur Bruce Parry åker till Gabon, lever med pygmeer och genomgår en ibogaritual.

Den visar också nackdelen med att äta rotbark, mycket mer fysiska bieffekter i form av illamående och spyor.

Andra länkar:

Bwiti: an Ethnography of the Religious Imagination in Africa

African Ethnobotanicals Homepage

Music in the Iboga initiation ceremony in Gabon: Polyrhythms supporting a pharmacotherapy
Back to top
Post new topic   Reply to topic    IBOGAiN.SE Forum Index -> -> Ibogain All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You can attach files in this forum
You can download files in this forum