IBOGAiN.SE Forum Index
IBOGAiN.SE
Forumet för diskussioner om ibogain och ibogainbehandlingar.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups 
 RegisterRegister   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   ProfileProfile   Log inLog in 

IndexIndex   search.php?search_id=newposts&sid=1d2aecef5e34896e0c0b6b89f9d4503bView posts since last visit

Rökning
ibogain mot nikotinberoende
Goto page 1, 2  Next
Post new topic   Reply to topic    IBOGAiN.SE Forum Index -> -> Ibogain
View previous topic :: View next topic  
Author Message
erik35

Topics: 1

PostPosted: Tue 25 Jul, 2006 19:29    Post subject: Rökning Reply with quote

Jag är intresserad av ibogaine då jag tror det skulle kunna hjälpa mina föräldrar att sluta röka. Har även funderingar kring dess mentala effekter hos personer som inte missbrukar droger.

Jag vill ha konkret info om på vilka sätt man som svensk kan ta ibogain behandling idag, vart man vänder sej, vad det kostar osv. Har läst lite om ibogain för ett antal år sedan och kom ihåg att kostnaderna för en behandling kändes lite avskräckande när man inte har någon ekonomisk buffert att ta av. Några tips på hur man kan hålla kostnaderna nere?
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
E.Ramoz
Avstängd

Topics: 0

PostPosted: Tue 25 Jul, 2006 20:30    Post subject: Re: Rökning Reply with quote

erik35 wrote:
Jag är intresserad av ibogaine då jag tror det skulle kunna hjälpa mina föräldrar att sluta röka. Har även funderingar kring dess mentala effekter hos personer som inte missbrukar droger.

Jag vill ha konkret info om på vilka sätt man som svensk kan ta ibogain behandling idag, vart man vänder sej, vad det kostar osv. Har läst lite om ibogain för ett antal år sedan och kom ihåg att kostnaderna för en behandling kändes lite avskräckande när man inte har någon ekonomisk buffert att ta av. Några tips på hur man kan hålla kostnaderna nere?

Om du tittar dig runt litegranna här på forumet kan du se en del referenser till nikotin, då främst vid djurstudier. Min spontana reflektion är att det rimligen borde finnas bättre medel att avsluta cigarettmissbruk med än just ibogain.

Ibogainets mentala effekter finns ju rikligt beskrivet i länkat material.
Back to top
View user's profile Send private message
erik35

PostPosted: Tue 25 Jul, 2006 23:57    Post subject: Reply with quote

Bäste herr. Ramoz: Jag är sedan flera år tillbaks redan medveten om ibogainets troliga effekt mot nikotinberoende. Det är därför jag är intresserad av det.

Däremot kan du gärna utveckla dina tankar om varför du tycker ibogain mot nikotin är en så korkad ide.

Jag har själv aldrig rökt men enligt olika källor tycks nikotinet vara ungefär lika starkt beroendeframkallande som andra droger såsom kokain och heroin. Så varför anser du att ibogain skulle vara tillrådligt mot heroin men inte nikotin?

SBU skriver dessutom följande: "Ytterligare en patientgrupp, som tidigare inte uppmärksammats i detta sammanhang, är alkohol- och drogmissbrukare som oftare dör av rökningens skadeverkningar än av sina andra missbruk."
Cigarettrökning är med andra ord inte bara starkt beroendeframkallande utan också ordentligt farligt, kanske t.o.m farligare än andra droger.

ASH skriver på sin hemsida om nikotin:
"Difficulty in quitting
Is nicotine addictive?

In February 2000, the Royal College of Physicians published a report on nicotine addiction which concluded that “Cigarettes are highly efficient nicotine delivery devices and are as addictive as drugs such as heroin or cocaine.” [1] Two years earlier, the report of the Government’s Scientific Committee on Tobacco and Health stated that: “Over the past decade there has been increasing recognition that underlying smoking behaviour and its remarkable intractability to change is addiction to the drug nicotine. Nicotine has been shown to have effects on brain dopamine systems similar to those of drugs such as heroin and cocaine”.

Possibly one of the strongest indicators of the effect of nicotine is the discrepancy between the desire to quit and quitting success rates. Surveys have shown that the majority of smokers (around 70 per cent) want to stop smoking [6] yet the successful quit rate remains very low. Twenty per cent or less of those who embark on a course of treatment succeed in abstaining for as long as a year, while only around 3 per cent succeed in quitting using willpower alone. [7] Most smokers take several attempts to quit before they finally succeed. The power of addiction is also demonstrated by the fact that some smokers are reluctant to stop smoking even after undergoing surgery for smoking-induced diseases. Around forty per cent of those who have had a laryngectomy try smoking soon afterwards, while about 50 per cent of lung cancer patients resume smoking after undergoing surgery."
http://www.ash.org.uk/html/factsheets/html/fact09.html

Texten beskriver det jag själv upplevt, att det för vissa är mkt svårt att sluta röka även med terapeutisk och farmakologisk hjälp.

Om du Ramoz trodde att mina föräldrar inte redan har försökt sluta på andra mer vanliga sätt, kan jag upplysa dej om att det har de, men dock ännu inte hypnos vilket jag tror blir nästa variant.
Back to top
E.Ramoz
Avstängd

PostPosted: Wed 26 Jul, 2006 08:44    Post subject: Reply with quote

Daggdjursblänk i morgonkåpan.

Jovisst kringlar sig vägen från ett nikotinberoende med gravitation av de ovana stegen. Men att därför överväga tyngden i de oprövade kortens sorti syntes i stunden en anings övermåttat.

Kanhända dina ärade skapare är godfrodiga nog att taga sitt flykt från hållfastheten i sina beroenden, ned till regnsskogen fukthuldade nuna och däruti dess lummiga stunder, initieras av en ålderståtlig medicinmansläst? För var är skolandet utan en tro på ett bättre vägvals vigande?
Back to top
*POW*
Avstängd

PostPosted: Wed 26 Jul, 2006 11:36    Post subject: Reply with quote

Ibogain mot rökning kanske kan fungera i framtiden när man kanske vet att exakt 3,1 mg. tillsammans med en halv magnecyl ger den välavvägda effekten. Vilket man inte vet idag.

Därför tyckar jag i nuläget att riskerna övervägar fördelarna med nikotinism i åtanke.

Ursäkta att jag säger min mening, gratis!!!
Back to top
uis

PostPosted: Sat 05 Aug, 2006 15:56    Post subject: Reply with quote

Hej,
Jag är ny här, och är också intresserad av ibogas potential för nikotinavvänjning. Jag förväntade mig faktiskt bättre svar på eriks inlägg efter att ha läst hela tråden, då den enda som egentligen tillfört något konstruktivt till diskussionen är erik själv.

När det gäller fördelar och nackdelar möter många rökare ofta en lång, plågsam och smärtsam död i sjukdomar som emfycem och cancer. Om iboga då innebär en möjlig väg till ett nikotinfritt liv, då är i varje fall jag intresserad av att utforska den vägen.

Ett alternativ som jag funnit för att hålla kostnaderna nere verkar vara att köpa rotbark från iboga som säljs på internet. Vad jag då undrar är vilka dos-nivåer som gäller beträffande rotbarken, då jag sett motsägelsefulla uppgifter på mellan 6gram till 16-45gram för en klinisk dos.

Finns det någon som kan klargöra detta?? Eftersom vi talar om behandling av drogmissbruk torde en dosregim för behandling av nikotinberoende kunna jämföras för den vid annat drogmissbruk där en kraftig dos ges vid ett enstaka tillfälle.
Back to top
erik35

PostPosted: Sat 05 Aug, 2006 19:47    Post subject: Reply with quote

Hej uis, trevligt att du håller med mej i denna fråga.
Får man fråga vilken site på nätet du menar att man kan köpa iboga bark?
Back to top
*POW*
Avstängd

PostPosted: Sat 05 Aug, 2006 22:32    Post subject: Reply with quote

uis wrote:
Hej,
Jag är ny här, och är också intresserad av ibogas potential för nikotinavvänjning. Jag förväntade mig faktiskt bättre svar på eriks inlägg efter att ha läst hela tråden, då den enda som egentligen tillfört något konstruktivt till diskussionen är erik själv.

När det gäller fördelar och nackdelar möter många rökare ofta en lång, plågsam och smärtsam död i sjukdomar som emfycem och cancer. Om iboga då innebär en möjlig väg till ett nikotinfritt liv, då är i varje fall jag intresserad av att utforska den vägen.

Ett alternativ som jag funnit för att hålla kostnaderna nere verkar vara att köpa rotbark från iboga som säljs på internet. Vad jag då undrar är vilka dos-nivåer som gäller beträffande rotbarken, då jag sett motsägelsefulla uppgifter på mellan 6gram till 16-45gram för en klinisk dos.

Finns det någon som kan klargöra detta?? Eftersom vi talar om behandling av drogmissbruk torde en dosregim för behandling av nikotinberoende kunna jämföras för den vid annat drogmissbruk där en kraftig dos ges vid ett enstaka tillfälle.

Jukka Tollonen var inte han med i samla mammas manna?

http://progg.se/band.asp?ID=215&skiva=1941

Coste Apetrea var väl me på nått hörn åsså tror ja.

Ursäkta att jag säger min mening, gratis!!!
Back to top
E.Ramoz
Avstängd

PostPosted: Sat 05 Aug, 2006 22:42    Post subject: Reply with quote

Jag vill själv bekräfta att det stämmer. Båda kunde lägga av en digers lunta av riktiga rökare.

Han barkade av Janne Schaffer i smalbenet den gode Jukka.
Back to top
erik35

PostPosted: Sun 06 Aug, 2006 15:23    Post subject: Reply with quote

Well, Jag är inte så mycket för att diskutera egentligen. Kom mest hit för att få tips om ett sätt att få tag på ibogain eller ayahuasca samt få en bättre överblick på vilka som erbjuder ibogain behandling så man kan göra ett informerat val om man en dag bestämmer sej för att prova.
Skulle vilja se en lista på dessa kliniker eller privatpersoner.
By the way - kan man köpa ibogain trädet som krukväxt eller bonsai?
Back to top
ibogain
Administratör

Topics: 37

PostPosted: Sun 06 Aug, 2006 15:27    Post subject: Reply with quote

Hej Erik!

Jag ska ta reda pa mer om rokning och ibogain. Patrick, som kan massa om detta har semester men ar tillbaks direkt efter helgen och da aterkommer jag med svar pa dina fragor.

Mvh/Micke

E.Ramoz
Avstängd

PostPosted: Thu 10 Aug, 2006 12:29    Post subject: Reply with quote

ibogain wrote:
Hej Erik!

Jag ska ta reda pa mer om rokning och ibogain. Patrick, som kan massa om detta har semester men ar tillbaks direkt efter helgen och da aterkommer jag med svar pa dina fragor.

Mvh/Micke

Tack för det!! Låter verkligen fantastiskt vänligt. Jag sätter mig och väntar så länge.

FAKTARUTA:
Michael har av flera personer bedömts som en klart opålitlig individ. Det råder ingensomhelst tvekan om detta. Han Ljuger när det passar och är till sin natur en kicksökande personlighet. Vilket på det stora hela kan lämna skiftande resultat.
Back to top
erik35

PostPosted: Thu 10 Aug, 2006 12:57    Post subject: Reply with quote

Jag har lärt mej ett par saker i livet.
- Att aldrig lita på en människa. Människan är föränderlig och alltid sej själv närmast.
- Vill man ha något gjort får man betala för det, eller göra det själv.

Får jag ett brådskande behov av info i denna fråga tar jag reda på det själv, så inget dåligt samvete för min skull om goda intentioner ej kan levas upp i detta forumet.
Back to top
Masque
Administratör

Topics: 68

PostPosted: Thu 23 Nov, 2006 18:54    Post subject: Reply with quote

Vet att det är kanske är lite sent men...

Djurförsök:

Quote:
There is increasing evidence that the rewarding effect of nicotine is mediated by the mesolimbic dopamine system. The first objective of this study was to examine the dopamine response to repeated IV infusions of nicotine. Using in vivo microdialysis in awake and freely moving male Sprague-Dawley rats, we demonstrated that IV nicotine infusions (0.16rmg/kg or 0.32rmg/kg per infusion) produced increases in extracellular dopamine levels that were dose- and infusion order-dependent. Acute tolerance was evidenced by the smaller dopamine response produced by a second infusion of nicotine, administered 1rh after the first one. Tolerance was reversible, since the dopamine response to a second infusion of nicotine was unchanged when the interval between the infusions was increased to 3rh. Ibogaine, an alkaloid found in Tabernanthe iboga, is claimed to decrease smoking and to have an anti-nicotinic action. The second objective of this study was to establish whether this claim has any neurochemical basis. Pretreatment with ibogaine (40rmg/kg, IP) 19rh prior to the first nicotine infusion (0.32rmg/kg per infusion) significantly attenuated the increase in extracellular dopamine levels induced by the nicotine infusions, suggesting that ibogaine may decrease the rewarding effect of nicotine.

Källa: http://www.springerlink.com/content/95x38l5hgpdnty1q/

Här nedan är Lotsof, H. S studie från 1991 som heter "Rapid method for interrupting or attenuating the nicotine/tobacco dependency syndrome"
U. S. Patent no. 5,026,697.

http://patft.uspto.gov/netacgi/nph-Parser?Sect1=PTO1&Sect2=HITOFF&d=PALL&p=1&u=%2Fnetahtml%2FPTO%2Fsrchnum.htm&r=1&f=G&l=50&s1=5,026,697.PN.&OS=PN/5,026,697&RS=PN/5,026,697

Quote:
e physiological and psychological aspects of nicotine or tobacco dependency. A single treatment or series of treatments may be effective for one to eighteen months or longer. Treatment consists of the oral, rectal infusion or suppository administration of ibogaine, ibogamine, tabernanthine or their salts in dosage ranges of 1 mg/kg to 60 mg/kg.

Quote:
The following examples are given by way of illustration of the present and improved method of treating nicotine abuse or dependency and are not intended to limit the scope of the present invention.

EXAMPLE 1

Subject, age 42, was smoking two or more packs of filter cigarettes per day. Subject was administered a single dose of 15 mg/kg of ibogaine. Subject suffered no nicotine withdrawal and has not smoked cigarettes for more than 24 months, at which time tracking ceased.

EXAMPLE 2

Subject, age 34, Subject was smoking one and a half packs of filter cigarettes per day when administered 15 mg/kg of ibogaine HCl. Cigarette smoking continued, but diminished over a thirty day period at which time the subject ceased to smoke cigarettes and maintained this state for sixty days, at which time tracking was discontinued.

EXAMPLE 3

Subject, a 36 year old male had been smoking four to six cigerettes a day for a year. A single treatment with 25 mg/kg of ibogaine interrupted all tobacco use. Subject has had no desire to continue smoking and suffered no discomfort of nicotine withdrawal. Tracking was discontinued after sixty days.
Back to top
ashii

Topics: 2

PostPosted: Tue 05 Dec, 2006 18:06    Post subject: Reply with quote

tror inte att en Normal person som aldrig tatt droger skulle klara av
Ibogain behandligen

skulle inte tro att ngn av mina föreldrar skulle överleva ibogainen om de
skulle ta det tex Smile

vi misbrukare blir liksom härdade med tiden o ändå kan man inte fatta
hur stark den grejjen är tills man provar det själv
Back to top
Post new topic   Reply to topic    IBOGAiN.SE Forum Index -> -> Ibogain All times are GMT + 1 Hour
Goto page 1, 2  Next
Page 1 of 2

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You can attach files in this forum
You can download files in this forum