IBOGAiN.SE Forum Index
IBOGAiN.SE
Forumet för diskussioner om ibogain och ibogainbehandlingar.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups 
 RegisterRegister   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   ProfileProfile   Log inLog in 

IndexIndex   search.php?search_id=newposts&sid=853889983b77183517d887e30bb0dd81View posts since last visit

Typsiskt heroinistbeteende??

Post new topic   Reply to topic    IBOGAiN.SE Forum Index -> -> Öppet Forum
View previous topic :: View next topic  
Author Message
ibogain
Administratör

Topics: 37

PostPosted: Sun 30 Jul, 2006 13:30    Post subject: Typsiskt heroinistbeteende?? Reply with quote

Hej!

Idag ringde min kompis, vi kallar honom Freddan, till mig och var sjuk, dvs abstinent eftersom det är ont om heroin i Stokholm.. Han bad om ursäkt att han ringde eftersom han vet att jag slutat, men undrade i alla fall om jag visste någon som kunde tänkas ha till försäljning..

Jag sa nej och erbjöd en ibogainbehandling direkt.. Jag sa att jag kunde betala och att han kunde återbetala när han blev frisk.. Han hummade och brummade och tackade nej, men sa sig vara skitintresserad och sa att han skulle återkomma... Rolling Eyes
(Har man hört den förr..)

Peter är ca 50 och har missbrukat över 20 år.. Han kommer från en förmögen bakgrund och har tidigare innehaft en topposition i ett stort företag. Han har fin bostadsrätt uppe på Östermalm, kör BMW och ses alltid i kavaj och skjorta.. Han är inte dum i skallen och helt klar över sin sjukdom, sitt missbruk och sin situation.
Han har nogrannt och nära följt mitt liv under många år och helst sen jag blev behandlad och drogfri.
Man tycker att det inte ska vara så svårt för honom att genomgå en behandling.. Till saken hör att han nyligen fick göra ett antal operationer i skallen som direkt följd av sitt missbruk.

Varför i hela världen vill han inte ha behandlingen??

Vad har han att förlora??

Varför törs han inte??

Jag har en del funderingar på om det kan vara så, och detta har jag nog skrivit tidigare, att eftersom jag och alla andra målar upp Ibogainet som det bästa och effektivaste sättet att avgiftas från heroinet så är det samtidigt skrämmande som det är hoppingivande..
För, tänk om man misslycks med Ibogainavgiftningen.. Vad finns det då kvar att prova med? Om man till och med inte lyckas med det bästa...

Jag har fler gamla kompisar som sitter i mångåriga missbruk och som fungerar likadant.. Dom tycks kloka och possitiva, men åker inte till behandling.. VARFÖR??

Några tankar?

Kuba
Administratör

Topics: 25

PostPosted: Sun 30 Jul, 2006 15:28    Post subject: Reply with quote

Kan kanske vara det att man ska ge upp en identitet man byggt på sej under en väldigt lång tid. Fast det är knarkaridentitet så innebär det ju en form av grundtrygghet. Släppa taget om den fullt ut och ta det första steget in i livet, in i samhället som man kanske levt utanför hela sitt liv kan nog upplevas som skrämmande. Det existerar ju en form utav vakuum däremellan. Vet ju inte riktigt på förhand kanske vad det innebär att släppa taget om sin gamla roll, och det skapar nog en osäkerhet för det som kommer.

Det viktigaste rollen man har är ju den sociala, och det är nog bytet som kan upplevas som motigt.

tanken jag fick när jag läste inlägget.
Back to top
View user's profile Send private message
Operator

Topics: 45

PostPosted: Tue 01 Aug, 2006 17:30    Post subject: Reply with quote

Intressant för det ställer ju frågan på sin spets, vad är beroende egentligen. Vad är jag?
Kuba
Administratör

PostPosted: Sun 06 Aug, 2006 07:18    Post subject: Reply with quote

Den man är, är nog den man ägnat tid åt att stänga av bakom fasaden av missbruk. Jag kan tänka mej att missbruk ofta handlar om att stänga av smärtsamma saker hos sej själv (i alla fall för mej)

slippa känna skiten...

Gå in och möta det kan vara väldigt smärtsamt. Få upp ögonen för det som man ägnat väldigt mycket tid till att blunda åt kan nog vara ett rent inferno.

krävs nog en väldigt stark övertygelse innan man går inför att möta det. För mej handla det mycket om att jag var tvungen eftersom jag visste att vägen jag va inne på skulle leda kepprätt åt helvete ifall jag inte hitta en annan strategi. Ifall jag inte tog konfrontationen så skulle jag aldrig hittat en annan inriktning i livet.

Och ett liv kantrat av flykt och missbruk är inget liv.. Vända sej om och möta sina bitar som blir en smärtsam upplevelse men nödvänding för att få nån styrning.

överdramatisk kanske, men livet har tagit sina vändningar på siståne så det är svårt att inte lägga en liten gnutta dramatik över det hela Smile
Back to top
Operator

PostPosted: Sun 06 Aug, 2006 10:41    Post subject: Reply with quote

Stämmer det du säger är du att betrakta som en nyfödd. Jag kommer att ta till mig det.
Kuba
Administratör

PostPosted: Sun 06 Aug, 2006 19:00    Post subject: Reply with quote

Jag såg ju min barndom under ibogainbehandlingen. Va som att fotografier visades upp för mej med exakta minnen. Såg mej själv som den otrygga individ jag var och som växte upp under väldigt otrygga förhållanden.

Ångest o liknande brukar ju grundlägga sej i tidiga år, råkar man ut för diverse traumatiska prylar som liten så speglar det ens fortsatta utveckling, påverkar starkt ens beteende och beslut man fattar.

Med sån insyn så kan man skapa distans och fatta beslut som styr bort en från den negativa spiral som kan vara så svår att bryta.

jag har inte haft någon som helst förståelse för det här innan. Min problematik har varit djup och invecklad. För mej helt överväldigande.

Jag har haft en tendens att skylla över saker på andra, andras fel, samhällets fel, ja att saker o ting beror på omständigheter och inte på mej själv. Med en sån inställning kommer man ingenstans, utan sitter fast, tills man bestämmer sej för att resa på sej och gör det man behöver göra och tar till sej det man behöver ta till sej.

jag har saker kvar att reda ut men saker och ting får ta sin tid, Framtiden ter sej ialla fall ljusare. Mörkret innan rinner av mej. Det känner jag i hela kroppen. Allting kommer från ett väldigt djupt plan av mej själv på något vänster.

ska iväg o bada med en polare snart, känns som jag har mycket att ta igen, leva är en konst. Den vill jag lära mej för livet i sej själv är den bästa drogen som finns, men det behövs färdighet för att utnyttja den på bästa sätt och det sätter jag mej gärna ner och tar mej tid för att lära Smile

sorry att jag spåna iväg och vart helt OT nu, men det känndes skönt att skriva det här.
Back to top
Operator

PostPosted: Wed 09 Aug, 2006 15:44    Post subject: Reply with quote

Från det ena till det andra...

Heroinist beteende och integration ...

Jag har funderat i banor kring funktionaliteten i de ritualer som bwitiinitiationerna påvisade. Frågan blir, kan det finnas rimliga grunder att även i en modern behandling paktisera vissa delar av dessa - bland annat hela stammen berör den nya medlemmen.

Vilket jag kanske övertolkar som ett intrerssant integrationsutskott i ren fysisk mening, (är roten djupare än så kan man ju inte undå att fundera kring) Kommentarer någon?

ibogain
Administratör

Topics: 37

PostPosted: Thu 10 Aug, 2006 07:19    Post subject: Reply with quote

Operator wrote:
Från det ena till det andra...

Heroinist beteende och integration ...

Jag har funderat i banor kring funktionaliteten i de ritualer som bwitiinitiationerna påvisade. Frågan blir, kan det finnas rimliga grunder att även i en modern behandling paktisera vissa delar av dessa - bland annat hela stammen berör den nya medlemmen.

Vilket jag kanske övertolkar som ett intrerssant integrationsutskott i ren fysisk mening, (är roten djupare än så kan man ju inte undå att fundera kring) Kommentarer någon?

Spännande fråga.

Vilka skulle i så fall vara med i ritualen med den som ska avgiftas eller behandlas? Den familj han ska leva med efter sin behandling eller andra "frivilliga"?

Jag antar att ritualen med alla är till för att knyta nära band som sen ska vara starka nog att hålla länge.

När jag läser dina funderingar undrar jag också om funktionen är samma vid en sorts initieringsrit som vid en avgiftning?

Självklart fyller en mångtusenårig ritual viktiga syften och om dess styrka kan överföras så att även vita västlänningar med drogproblem har nytta av den vore det toppen!

/Micke

Post new topic   Reply to topic    IBOGAiN.SE Forum Index -> -> Öppet Forum All times are GMT + 1 Hour
Page 1 of 1

Jump to:  
You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot vote in polls in this forum
You cannot attach files in this forum
You cannot download files in this forum